• Fri 17 Apr 2020 22:32
    1372 visningar
    14 svar
    14
    1372

    Köpa omplaceringshund yorkshireterrier

    Hej! 



    Jag har nu haft en Yorkshireterrier hane på prov 3 dagar. Han säljs som Yorkie men ser mer ut som en Silkyterrier, han har ingen stamtavla. 
    Han har haft en ägare större delen av sitt liv men nyligen fått ny ägare som insett att hund inte riktigt passar i deras familj.



    Han har väldigt fint temperament, extremt snäll dock väldigt juckig på en kompis hund (också liten hane).
    Förutom det är hans "dåliga" sidor - darrig vid bilfärd och skällig inomhus vid ljud från trapphuset - tror dock detta går att träna bort! 



    De vill ha 5000kr för honom - vet inte om det är mycket?



    - Ägarna är osäkra på om de vill betala besiktning
    - Han ska nu också få vaccin han inte fått
    - Då han blir uppspelt gör han ljud från näsan, "inward sneeze" tror jag 
    - Han har ev tandsten som måste tas bort (inte mycket men lite brunt på vissa tänder och längre bak syns mer beläggningar). Pratade med vet över telefon som sa att man bör ta bort detta innan det blir så pass att man måste dra tänder.



    Besiktning + vaccin + ta bort tandsten = kommer ligga kring 3000kr. Jag sa till ägarna att jag är väldigt intresserad men att jag inte är jättesugen på att stå för de +3000kr om jag även ska betala 5000kr för honom - hur tänker ni? Tänker jag fel? Borde jag stå för besiktning?


  • Svar på tråden Köpa omplaceringshund yorkshireterrier
  • Fri 17 Apr 2020 23:33
    #1

    Oj, var bor du där vet är så billigt? Enbart tandsten brukar ligga runt 3000kr, besiktning kanske 700kr och vaccinering ca 400kr.

    En "yorkie utan stamtavla" är en "blandras", oavsett hur renblodig den är. Jag har väldigt svårt för denna utbredda busk-aveln/medvetna blandrasaveln som pågår i Sverige nu för tiden. Jag skulle inte betala för en sådan hund, dessutom med beteendeproblem och hälsoproblem, eller från en säljare som tittar på kronor och ören framför hundens välmående. Att vägra ge hunden vård vid behov (tandsten), vägra vaccinera sin hund och vägra besiktiga trots att "konstens alla regler" kräver ett besiktningsintyg max 7 dagar gammalt vid försäljning gör att jag inte hade tagit i den försäljaren med tång.

  • Sat 18 Apr 2020 07:06
    #2

    5000kr är ett helt normalt pris för en frisk blandras men då ska ju hunden vara besiktad så du vet att den är ua och ha fått sina vaccinationer.
    Tandsten och tandlossning är ju vanligt på dvärgraser och man ska vara medveten om regelbundna kostnader (som inte täcks av försäkringen) trots daglig tandborstning. Här ligger tandstensanering ink tandröntgen under narkos på runt 4000kr. Att röntga är A och O så man ser om det finns dåliga rötter, tandabscesser mm som behöver åtgärdas. 
    Tycker du ska kräva att hunden är besiktad och vaccinerad om du ska betala 5000kr men tandsaneringen får du nog räkna med att stå för själv.

  • Sat 18 Apr 2020 08:37
    #3
    +1

    Hade skaffat en riktig hund istället. Hade aldrig stått ut med en liten skällig nervös väskhund.

  • Sat 18 Apr 2020 09:08
    #4
    GöstaPetter skrev 2020-04-17 23:33:33 följande:

    Oj, var bor du där vet är så billigt? Enbart tandsten brukar ligga runt 3000kr, besiktning kanske 700kr och vaccinering ca 400kr.

    En "yorkie utan stamtavla" är en "blandras", oavsett hur renblodig den är. Jag har väldigt svårt för denna utbredda busk-aveln/medvetna blandrasaveln som pågår i Sverige nu för tiden. Jag skulle inte betala för en sådan hund, dessutom med beteendeproblem och hälsoproblem, eller från en säljare som tittar på kronor och ören framför hundens välmående. Att vägra ge hunden vård vid behov (tandsten), vägra vaccinera sin hund och vägra besiktiga trots att "konstens alla regler" kräver ett besiktningsintyg max 7 dagar gammalt vid försäljning gör att jag inte hade tagit i den försäljaren med tång.


    Hmm ja du har nog rätt.. angående priset har jag bara kollat på ett ställe, kanske borde kolla mer om vad exakt som ingår då!

    Jag kanske ska kolla runt mer och inte ta ?första bästa? helt enkelt!

    Men det är svårt när man börjat fästa sig vid en hund, å andra sidan är det en livskompis jag ska köpa - är ju skönt om man från början gör vad man kan för att få rätt köp
  • Sat 18 Apr 2020 11:24
    #5

    5000 är vad man får ge Hundstallet om man vill adoptera en hund därifrån. Då är ju de genomgångna både fysiskt och psykiskt och många (ok, men i alla fall en tredjedel eller så) av de hundarna har stamtavla också. Men de är en välgörenhetsorganisation och priset är mest en symbolisk summa. Så 5000 är rätt schysst ändå, dock EFTER en bra genomgång. Minst en allmän besiktning och vaccination.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Sat 18 Apr 2020 11:42
    #6
    tittioo123 skrev 2020-04-18 09:08:34 följande:
    Hmm ja du har nog rätt.. angående priset har jag bara kollat på ett ställe, kanske borde kolla mer om vad exakt som ingår då!

    Jag kanske ska kolla runt mer och inte ta ?första bästa? helt enkelt!

    Men det är svårt när man börjat fästa sig vid en hund, å andra sidan är det en livskompis jag ska köpa - är ju skönt om man från början gör vad man kan för att få rätt köp
    Kolla med kliniker som har tandröntgen och gör saneringen under narkos. Vissa ger bara hunden lugnande med då tas bara synlig tandsten på själva tanden, inte rengöring av tandfickor som är nödvändigt för att förhindra tandlossning.
  • Sat 18 Apr 2020 12:52
    #7

    Personligen tycker jag man träffar en hund man funderar på att köpa och funderar INNAN man tar den på prov!

    Om man inte kommer överens med hunden är det läge att backa! Men det är ju små problem du tar upp!

  • Sat 18 Apr 2020 14:16
    #8
    Aniiee skrev 2020-04-18 11:24:15 följande:

    5000 är vad man får ge Hundstallet om man vill adoptera en hund därifrån. Då är ju de genomgångna både fysiskt och psykiskt och många (ok, men i alla fall en tredjedel eller så) av de hundarna har stamtavla också. Men de är en välgörenhetsorganisation och priset är mest en symbolisk summa. Så 5000 är rätt schysst ändå, dock EFTER en bra genomgång. Minst en allmän besiktning och vaccination.


    Det är ett helt OK pris om man köper från en seriös organisatin (eller tom en seriös privat omplacering), med det låter inte som en seriös person som TS har att göra med.
  • Sat 18 Apr 2020 19:00
    #9
    Lönnsirap skrev 2020-04-18 12:52:54 följande:

    Personligen tycker jag man träffar en hund man funderar på att köpa och funderar INNAN man tar den på prov!

    Om man inte kommer överens med hunden är det läge att backa! Men det är ju små problem du tar upp!


    Jag träffade hunden först , några dagar senare hade jag den på prov några timmar och några dagar efter det hade jag den på prov från morgon till em dagen efter!
  • Sat 18 Apr 2020 19:01
    #10
    Dexter dot com skrev 2020-04-18 11:42:26 följande:

    Kolla med kliniker som har tandröntgen och gör saneringen under narkos. Vissa ger bara hunden lugnande med då tas bara synlig tandsten på själva tanden, inte rengöring av tandfickor som är nödvändigt för att förhindra tandlossning.


    De sa att de står för besiktning men vill inte stå för ev borttagning av tandsten om det behövs. Vaccinet får jag betala själv, sammantaget känns det nu som ett nej tyvärr.. han är fin men det känns lite risky allt som allt
  • Sat 18 Apr 2020 21:46
    #11

    Det är ju kostnader med en hund oavsett. Inte alls märkligt att nya ägaren står för framtida tandsten och vaccinationer!


    tittioo123 skrev 2020-04-18 19:00:12 följande:

    Jag träffade hunden först , några dagar senare hade jag den på prov några timmar och några dagar efter det hade jag den på prov från morgon till em dagen efter!


    Jag läser dina inlägg som att du funderar på att lämna tillbaka hunden och det tycker jag bara man ska göra om det inte fungerar.

    I samband med ett övertagande ska man ju besiktiga och är hunden i hyfsat skick för sin ålder får man ju ta ställning.

    Självklart måste du lita på din magkänsla eftersom en hund är någon man kommer mycket nära. Kanske är inte detta en hund för dig.... Men personligen tycker jag du isåfall gått för långt när du redan haft den på prov.
  • Sat 18 Apr 2020 22:26
    #12
    Lönnsirap skrev 2020-04-18 21:46:22 följande:

    Det är ju kostnader med en hund oavsett. Inte alls märkligt att nya ägaren står för framtida tandsten och vaccinationer!

    Jag läser dina inlägg som att du funderar på att lämna tillbaka hunden och det tycker jag bara man ska göra om det inte fungerar.

    I samband med ett övertagande ska man ju besiktiga och är hunden i hyfsat skick för sin ålder får man ju ta ställning.

    Självklart måste du lita på din magkänsla eftersom en hund är någon man kommer mycket nära. Kanske är inte detta en hund för dig.... Men personligen tycker jag du isåfall gått för långt när du redan haft den på prov.


    Fast det handlar inte om framtida vaccinationer - det handlar om vaccination han skulle ha fått och tandsten som bör tas bort nu - Alltså innan köp

    Sedan om man läser på rekommenderas det att man alltid ska ha omplaceringshund på prov för att se hur det funkar innan köp - för att undvika att en hund får flytta runt! En vuxen hund är en vuxen hund som redan har sina vanor som man behöver lära känna :) Ett måste från ägarna var att jag skulle ha hunden på prov några dagar för att se om det kändes rätt så jag har bara gjort vad vi kommit överens om
  • Sat 18 Apr 2020 22:41
    #13
    tittioo123 skrev 2020-04-18 22:26:08 följande:

    Fast det handlar inte om framtida vaccinationer - det handlar om vaccination han skulle ha fått och tandsten som bör tas bort nu - Alltså innan köp

    Sedan om man läser på rekommenderas det att man alltid ska ha omplaceringshund på prov för att se hur det funkar innan köp - för att undvika att en hund får flytta runt! En vuxen hund är en vuxen hund som redan har sina vanor som man behöver lära känna :) Ett måste från ägarna var att jag skulle ha hunden på prov några dagar för att se om det kändes rätt så jag har bara gjort vad vi kommit överens om


    Jo, det är en rekommendation för att det ska fungera med hunden! Jag tolkar det däremot som att det inte är hunden som är problemet, utan allt runtomkring.

    Det är rimligt att man köper en vaccinerade och besiktigad hund. Och att den har fått sin tandsten skrapad.

    Det är dock inte helt orimligt att en hund som omplaceras inte fått viss skötsel... Av samma skäl som behovet av omplacering, eller av andra skäl

    Känns det ok med nuvarande ägarna? Eller känner du att du blir lurad?
  • Sat 18 Apr 2020 23:39
    #14
    Lönnsirap skrev 2020-04-18 22:41:31 följande:

    Jo, det är en rekommendation för att det ska fungera med hunden! Jag tolkar det däremot som att det inte är hunden som är problemet, utan allt runtomkring.

    Det är rimligt att man köper en vaccinerade och besiktigad hund. Och att den har fått sin tandsten skrapad.

    Det är dock inte helt orimligt att en hund som omplaceras inte fått viss skötsel... Av samma skäl som behovet av omplacering, eller av andra skäl

    Känns det ok med nuvarande ägarna? Eller känner du att du blir lurad?


    Ja jag antar att det beror hur man ser på det , beteendemässigt var han lite skällig inomhus, väldigt exalterad och juckig på min kompis hund och nervös vid bilåkning - det enda jag funderade över dock var juckandet - det andra tänker jag att man tränar bort!

    Nä det har du rätt i ! Ägarna känns ärliga men de har haft honom så kort tid, de köpte honom utan besiktning och jag tror att de också litade på förra ägaren.

    Mitt hjärta sa jaa sötnos stanna hos mig föralltid men min hjärna sa ?ta ett steg tillbaka och se över situationen?.

    Så efter samtal med ägarna nu har jag bestämt mig för att avstå.. de vill endast stå för besiktning och verkar inte jätttsugna på att åtgärda ?fel? som hittas.. det känns dumt att ta det längre, då är det bättre att jag letar vidare och att någon annan köper som är 100% säker på hunden och känner att de är beredda på att ev direkt behöva lägga ut större summor!
Svar på tråden Köpa omplaceringshund yorkshireterrier