• Josephine1212

Hjälp med pojknamn!

Vi väntar en pojke och har alltid tänkt att det viktigaste för oss är att namnet går i släkten. I bådas släkt finns mycket dubbelnamn för männen, vilket vi egentligen gillar. När jag gick ut med våra namntankar i en tråd på Facebook fick jag många kommentarer om hur vi skulle tänka om. Många oroade sig för att barnet skulle bli retat för dubbelnamnet både som liten men även upp i åldrarna.

Vad tycker ni och vad tror ni? Jag tänker att man kan bli retad för de mesta som ung, och det är väl upp till mig som förälder att ge barnet självförtroende och stöttning till att inte bry sig om en sådan sak?

Namnen vi väljer bland är:

Carl-Oscar

Carl-William

Carl Edvin (inte dubbelnamn utan Carl som gårdsnamn och Edvin som tilltalsnamn)

Wilhelm

• Svar på tråden Hjälp med pojknamn!
  • IceKitten

Jag känner mig väldigt tudelad till din fråga. Visserligen håller jag med dig om att barnet lika gärna kan bli mobbad för hens hårfärg eller glasögon men samtidigt så vet jag att de vänner jag har haft med dubbelnamn (nu runt 30) verkligen har hatat sina namn och ändå bara använt sig av ett av dem. Och de är inte enkelt att som förälder se barnet gråta över ett namn som man själv gett henom.

Jag hade inte valt ett dubbelnamn till mitt barn utan istället döpt barnet till exempelvis Carl Oscar om man ska ta av dina alternativ.

Av dina alternativ så hade jag valt Carl William.

Carl-Oscar (Carl gillar jag, men det krävs rätt efternamn. Oscar känner lite fel generation)

Carl-William (William är lite uttjatat men väldigt fint, ogillar skarpt Ville dock)

Carl Edvin (Edvin hette en väldigt hemsk kille jag kände en gång... väldigt personligt så klart men jag klarar inte av det.)

Wilhelm (nja... Moberg)

• trollhona
    Josephine1212 skrev 2020-04-18 12:33:08 följande:

Vi väntar en pojke och har alltid tänkt att det viktigaste för oss är att namnet går i släkten. I bådas släkt finns mycket dubbelnamn för männen, vilket vi egentligen gillar. När jag gick ut med våra namntankar i en tråd på Facebook fick jag många kommentarer om hur vi skulle tänka om. Många oroade sig för att barnet skulle bli retat för dubbelnamnet både som liten men även upp i åldrarna.

Vad tycker ni och vad tror ni? Jag tänker att man kan bli retad för de mesta som ung, och det är väl upp till mig som förälder att ge barnet självförtroende och stöttning till att inte bry sig om en sådan sak?

Namnen vi väljer bland är:

Carl-Oscar

Carl-William

Carl Edvin (inte dubbelnamn utan Carl som gårdsnamn och Edvin som tilltalsnamn)

Wilhelm

Jag tror att dubbelnamn är en trend som är på väg tillbaka. Så det är inte helt omöjligt att ditt barn har flera på dagiset med dubbelnamn.
    Att barnet kan bli retat, tja, barn kan bli retade för allt från namn till frisyr, till kläder, till vilka leksaker de gillar. Som du säger handlar det om att uppfostra barnet med självförtroende och styrka.

Tankar kring namnen:
    Carl-Oscar    Tänker på Kristina från Duvemåla. Jättevacker namnkombination och två ståtliga namn! Favvo!

Carl-William   Fin kombination också, låter lite rojalistiskt.

Carl Edvin (inte dubbelnamn utan Carl som gårdsnamn och Edvin som tilltalsnamn)   Skulle föredra Carl-Edvin, alternativt att ni döper barnet till Edvin Carl Efternamn, det är alltid lite extra krångligt att inte ha tilltalsnamnet först.

Wilhelm   Fint namn, bra klang.
  • fluu

Varför i hela fridens namn skulle man bli mobbad för ett dubbelnamn? Särskilt för synnerligen normala sådana?

Tycker väldigt bra om Carl- Oscar. Två stabila,gångbara och enkla namn.

Carl - Wilhelm vore finare än Carl- William. Bara Carl eller bara Wilhelm är alla tiders.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Hjälp med pojknamn!