Josephine1212 skrev 2020-04-18 12:33:08 följande:
Vi väntar en pojke och har alltid tänkt att det viktigaste för oss är att namnet går i släkten. I bådas släkt finns mycket dubbelnamn för männen, vilket vi egentligen gillar. När jag gick ut med våra namntankar i en tråd på Facebook fick jag många kommentarer om hur vi skulle tänka om. Många oroade sig för att barnet skulle bli retat för dubbelnamnet både som liten men även upp i åldrarna.
Vad tycker ni och vad tror ni? Jag tänker att man kan bli retad för de mesta som ung, och det är väl upp till mig som förälder att ge barnet självförtroende och stöttning till att inte bry sig om en sådan sak?
Namnen vi väljer bland är:
Carl-Oscar
Carl-William
Carl Edvin (inte dubbelnamn utan Carl som gårdsnamn och Edvin som tilltalsnamn)
Wilhelm
Jag tror att dubbelnamn är en trend som är på väg tillbaka. Så det är inte helt omöjligt att ditt barn har flera på dagiset med dubbelnamn.
Att barnet kan bli retat, tja, barn kan bli retade för allt från namn till frisyr, till kläder, till vilka leksaker de gillar. Som du säger handlar det om att uppfostra barnet med självförtroende och styrka.
Tankar kring namnen:
Carl-Oscar Tänker på Kristina från Duvemåla. Jättevacker namnkombination och två ståtliga namn! Favvo! Carl-William Fin kombination också, låter lite rojalistiskt. Carl Edvin (inte dubbelnamn utan Carl som gårdsnamn och Edvin som tilltalsnamn) Skulle föredra Carl-Edvin, alternativt att ni döper barnet till Edvin Carl Efternamn, det är alltid lite extra krångligt att inte ha tilltalsnamnet först. Wilhelm Fint namn, bra klang.