• petermoller

    Trillingar...hjälp!

    Hej allesammans!


    Jag är i panik och behöver all hjälp jag kan få (verkar inte ens här på familjeliv finnas forum för mig)!


    Jag och min fru som är i övre åldern har kämpat i år för att få barn (vi har inga barn ännu) vilket har som längst resulterat i missfall, annars ingenting men detta var dock beräknat pga vår höga ålder, bara tråkigt att inget har hänt på länge.


    Efter besök hos barnmorskan nu under veckan så fick vi beskedet att min fru är gravid i 8:e veckan??.med trillingar!! *blivande pappa-panik*


    Problem nr 1: Vi vet inte hur det kommer bli i slutändan (barnen just nu är ok enligt barnmorskan men vi ska bli kallade och ?remissade? till en läkare snart som möjligt hoppas vi) då min fru är väldigt liten o tre barn där inne låter inte hälsosamt för någon av dom inblandade. Plus att min fru har ?Spondylos? vilket innebär försämrad och stelare ryggrad än normalt o det kan bli värre vid tryck mot ryggraden. Men om mamma o barn skulle vara ok under hela graviditeten så låter det ändå som för tidig födsel och kuvös-tider framöver. Hur är det med födslar med mer än ett barn? Påverkar könet ett barns storlek/vikt i magen?


    Problem nr 2: Våran beräknade medel-svensson budget med nuvarande hyreslägenhet och 1 beräknat barn hade gått runt men hur i helsike gör man med 3 barn!? Vad för bidrag/hjälp kan man få från kommunen/regeringen (vi bor i Lomma utanför Lund, Skåne för tillfället) och vad har vi för rättigheter för detta kan vi inte få att gå runt själva...pallar med blöjor o matburkar X(


    Sen är det med jobben, vi har våra jobb här men hur länge vi får behålla dom beror helt på regeringens sätt att hantera Coronavirusets spridning. Vi känner ingen här nere så vi har inga föräldrar (oavsett så är dom redan för gamla iaf) eller kompisar som kan hjälpa till med avlastning alls.


    Barnmorskan sa att vi kan göra (selektiv) abort men det vill vi inte göra om vi kan undvika det, det kommer o krossa oss att behöva döda våra egna barn. Men vad gör man om man inte får ekonomin att gå runt? Snälla, jag tar alla tips ni har att erbjuda, guld värt just nu!


     


    Med vänlig hälsning


    Pappa-Panik


     


     

  • Svar på tråden Trillingar...hjälp!
  • Sandrasöt88

    Ni kommer ju få barnbidrag och flerbarnstillägg. Utöver det får ni klara er på egen hand.

  • annabellelee

    Grattis, men jag förstår oron. Trillingar är mycket på en gång.

    1.flickor har lägre genomsnittsvikt än pojkar, men som fullgångna foster skiljer det bara några hundra gram. Ni får nog räkna med för tidig födsel.

    2. Det finns inget speciellt trillingbidrag, utan det vanliga skyddsnätet. Barnbidrag (inklusive flerbarnstillägg), eventuella bostadsbidrag, arbetslöshetsersättning om ni blir arbetslösa och socialbidrag i sista hand.

    Lycka till!

  • Vevoz

    Rättigheter har ni väl inte direkt några på det sättet som du verkar mena, men barnbidrag o flerbarnstillägg som de andra skriver absolut .

    Bostadsbidrag, a-kassa om ni blir arbetslösa.

    Annars handlar det om o klara er själva tror jag

  • PelloBello

    Ta det lugnt. Ekonomin brukar ha en tendens att lösa sig. Köp mycket begagnat, tygblöjor blir billigare i längden, se till att se över skulder etc innan barnen kommer, dra ner på sånt ni kan dra ner på, tvurbud, internet prenumerationer, onödiga inköp, för dyr bil etc etc.

    Planera inköp och utgifter.

    Förbered er på att leva snålare. Och ha i åtanke att det löser sig!

  • LFF
    petermoller skrev 2020-04-18 18:34:37 följande:

    Hej allesammans!


    Jag är i panik och behöver all hjälp jag kan få (verkar inte ens här på familjeliv finnas forum för mig)!


    Jag och min fru som är i övre åldern har kämpat i år för att få barn (vi har inga barn ännu) vilket har som längst resulterat i missfall, annars ingenting men detta var dock beräknat pga vår höga ålder, bara tråkigt att inget har hänt på länge.


    Efter besök hos barnmorskan nu under veckan så fick vi beskedet att min fru är gravid i 8:e veckan??.med trillingar!! *blivande pappa-panik*


    Problem nr 1: Vi vet inte hur det kommer bli i slutändan (barnen just nu är ok enligt barnmorskan men vi ska bli kallade och ?remissade? till en läkare snart som möjligt hoppas vi) då min fru är väldigt liten o tre barn där inne låter inte hälsosamt för någon av dom inblandade. Plus att min fru har ?Spondylos? vilket innebär försämrad och stelare ryggrad än normalt o det kan bli värre vid tryck mot ryggraden. Men om mamma o barn skulle vara ok under hela graviditeten så låter det ändå som för tidig födsel och kuvös-tider framöver. Hur är det med födslar med mer än ett barn? Påverkar könet ett barns storlek/vikt i magen?


    Problem nr 2: Våran beräknade medel-svensson budget med nuvarande hyreslägenhet och 1 beräknat barn hade gått runt men hur i helsike gör man med 3 barn!? Vad för bidrag/hjälp kan man få från kommunen/regeringen (vi bor i Lomma utanför Lund, Skåne för tillfället) och vad har vi för rättigheter för detta kan vi inte få att gå runt själva...pallar med blöjor o matburkar X(


    Sen är det med jobben, vi har våra jobb här men hur länge vi får behålla dom beror helt på regeringens sätt att hantera Coronavirusets spridning. Vi känner ingen här nere så vi har inga föräldrar (oavsett så är dom redan för gamla iaf) eller kompisar som kan hjälpa till med avlastning alls.


    Barnmorskan sa att vi kan göra (selektiv) abort men det vill vi inte göra om vi kan undvika det, det kommer o krossa oss att behöva döda våra egna barn. Men vad gör man om man inte får ekonomin att gå runt? Snälla, jag tar alla tips ni har att erbjuda, guld värt just nu!


     


    Med vänlig hälsning


    Pappa-Panik


     


     


    Så, ta ett djupt andetag nu! Jag förstår att du är i cock, att ni båda är i chock. En vän till mig fick trillingar för 4 år sedan. De hade dessutom en tös innan som då var 2 år.

    Vad gäller hjälp för tex avlastning så är det olika från kommun till kommun. Börja föra en dialog med er kommun redan nu om att få hjälp om det behövs.

    Trillingar kommer alltid för tidigt, antingen på eget bevåg eller genom planerat snitt. Vännen gick länge med sina trillingar, de är födda i v34. Din fru kommer att vara sjukskriven sannolikt stor del av graviditeten då risken för förtidsbörd (= fint ord för att de kommer för tidigt) är gigantisk (= självklar). 

    Börja spara pengar redan nu för att ha ett sparkapital. Köp kläder begagnat för en billig peng. Det finns sidor på Facebook som riktar sig mot flerlingsföräldrar. Där finns också en väldigt bra grupp som heter "Vi som har eller väntar tvillingar eller fler" där alla gått igenom chocken att få veta att man väntar mer än en bebis. 

    Så, nu tar vi ett djupt andetag igen! Det är omtumlande, chockartat, galet, bisarrt, och helt enkelt rätt fantastiskt att inse att man väntar mer än en bebis.

    /Tvillingmamma till två grabbar födda 2013.
  • MammaTillDansband
    petermoller skrev 2020-04-18 18:34:37 följande:

    Hej allesammans!


    Jag är i panik och behöver all hjälp jag kan få (verkar inte ens här på familjeliv finnas forum för mig)!


    Jag och min fru som är i övre åldern har kämpat i år för att få barn (vi har inga barn ännu) vilket har som längst resulterat i missfall, annars ingenting men detta var dock beräknat pga vår höga ålder, bara tråkigt att inget har hänt på länge.


    Efter besök hos barnmorskan nu under veckan så fick vi beskedet att min fru är gravid i 8:e veckan??.med trillingar!! *blivande pappa-panik*


     


    Grattis! Förstås är det en chock, och många tankar som snurrar hos er båda.

    Mitt första tips är en bok; Having Twins and more, a parents guide to multiple pregnancy, birth and early childhood. Författare Elizabeth Noble. Jag hade mycket glädje av den boken när jag väntade tvillingar. Finns tyvärr inte på svenska, men jag tyckte språket var lättförståeligt för det mesta.

    Problem nr 1: Att vänta trillingar är en högriskgraviditet, och det kommer bli mycket kontroller. Det kommer också vara fysiskt tungt för din fru, hon kommer inte kunna jobba mer än kanske halva graviditeten. Det är Graviditet Extra Allt, även om det är tufft är det också fantastiskt!
    Barnen kommer inte vara kvar i livmodern några 40 veckor, det är bara att utgå från, tyvärr. Över 90% av trillingarna som föds väger under 2500 gram (för tvillingar ungefär häften). Könet har nog ingen större påverkan på vikten.

    Problem nr 2: Ni får 3 barnbidrag + flerbarnstillägg = 4480 kr/mån. Efter födseln får du som pappa 10 pappadagar per barn, alltså 30 stycken. "Vanlig" föräldrapenning är totalt 840 dagar att ta ut (man får tyvärr inte dubbelt eller tredubbelt med dagar bara för att man får 2 eller 3 barn samtidigt), det är 660 dagar på sjukpenningnivå och 180 dagar på lägstanivå. Mitt tips är att ni är hemma tillsammans ett bra tag när barnen är nyfödda, åtminstone ett antal månader eller mer om ni har möjlighet.
    Er kommuns familjeomsorg eller motsvarande kan kanske ge praktisk hjälp, prata med dem redan under graviditeten!

    Lycka till!
Svar på tråden Trillingar...hjälp!