• krocko15

    Hjälp mig välja ämne

    Hej!
    Jag läser första terminen på juristprogrammet och ska skriva en uppsats inom konstitutionell rätt, den ska vara fördjupande på 10 sidor och kan handla om i princip vad som helst som faller inom konstitutionell rätt. Jag är intresserad av svensk yttrande- och tryckfrihet, men vet inte vad man kan ha för frågeställning isåfall. Öppen för andra förslag också så skriv vad ni kan komma på! 

  • Svar på tråden Hjälp mig välja ämne
  • Barbro45

    Jag tror att det är många som väljer och har valt just yttrande-och tryckfrihet som ämne. Det innebär att du nog inte kan komma med någon intressant vinkel som lärarna inte läst tidigare. Kanske se om det svenska lagstiftningsförfarandet kan vara intressant. T.ex. en jämförelse mellan två stater, Sverige och ett närliggande land, socialt och politiskt. Eller Sverige och något land som socialt och ligger längre från oss. Sverige, Island, Finland eller Italien, Indien, USA.
    Eller en analys hur vårt lagstiftningsförfarande har förändrats över tid.
    Lycka till.

  • Kjell2

    Första terminen, alltså mer fokus på metod och formalia än juridisk analys. Välj ett smalt ämne som inte är för krångligt. Något där du har lätt att hitta underlag.

  • firrig

    Jag minns också uppsatsen på första terminen som en övning i formalia och introduktion till juridisk metod. Jag tror inte att du behöver fokusera så mycket på att uppsatsämnet ska ha någon särskild verkshöjd, som ju förväntas av examensuppsatsen.

    Några förslag:

    - Komparativ studie mellan EKMR/EU-stadgan/nationell rätt, exempelvis vad gäller rätten till rättvis rättegång eller effektiv förvaltningsprocess.

    - Jurysystemet i tryckfrihetsmål - till exempel ur rättssäkerhetsperspektiv och/eller med jämförelse till nämndemannasystemet.

    - Förarbetens speciella ställning i svensk rätt (med komparativ utblick).

    - Gränsdragning mellan yttrandefrihet och förtalsbrott.

    Lycka till!

  • krocko15

    Stort tack för alla era svar! Jag tror jag bestämt mig och kommer göra en jämförelse mellan Sverige och något annat lands yttrande och tryckfrihetslagar, dvs. belysa likheter, skillnader etc.

Svar på tråden Hjälp mig välja ämne