• Maija N

Omlottbodies eller "vanliga"?

Ingen fara oavsett vad man väljer :) Jag tyckte däremot det var rätt svårt precis i början när bebisen inte har någon direkt styrka i huvudet. Jag ville verkligen inte hålla på och knöla på en vanlig body då. Det var också en hel del skrik när han blev lite äldre när det skulle dras över huvudet så själv köpte jag bara omlott rätt länge. Vi fick en hel del jättesöta kläder utan omlott när bebisen var nyfödd som knappt blev använda för det kändes för omständligt.. Men det är en smaksak, jag vet många som föredrar vanliga framför omlott även om dom flesta jag pratat med har föredragit omlott åtminstone precis i början.

• Maija N
    MiniQ skrev 2020-04-19 10:01:00 följande:

Grattis till graviditeten! Jag ska svara utifrån hur jag upplevt det med mina små. Det är MYCKET lättare med omlott men det är så klart fullt möjligt att använda "vanliga". Till min första hade jag båda varianterna i de första storlekarna men ska jag vara helt ärlig blev de vanliga inte lika mycket använda. Till de andra två hade jag nästan bara omlott i de första storlekarna. Efter att de blivit lite större och stadigare i nacken var det mer blandat.

Det finns flera skäl till att omlott föredras av många. Det första är att bebisen känns så otroligt bräcklig i början. Det är mer en känsla hos oss föräldrar för de tål ganska mycket men man behandlar de så klart som om de vore av tunnaste glas. Det är inte det lättaste att trä en body över huvudet och samtidigt stötta nacken. Det är så mycket lättare med en omlott.

Får man dessutom, som jag hade, en bebis med ganska stort huvud är det ännu svårare..

Det andra är, precis som du säger, att det är lättare att hantera små olyckor. Jag lovar att man inte kan förstå hur en så liten varelse kan bajsa så explosivt förrän man upplever det själv.

Det kan verkligen vara bajs från topp till tå, utan överdrift.

Det är inte kul att behöva dra en helt nerbajsad body över huvudet på den lille.

Det sista argumentet för omlott, i mitt tycke, är temperaturreglering. Bebisar blir ofta väldigt varma när de sover och är det dessutom varmt ute vill man kunna klä av dem utan att väcka dem. Då är omlott toppen eftersom man kan öppna upp helt. Dessutom kan det vara ovärderligt att kunna genomföra blöjbyte utan att väcka en sovande liten. Det är nästan helt omöjligt med en vanlig body.

Det blev en hel uppsats.. Hoppas du får någon glädje av det. Lycka till!

Ett tips bara när det kommer till vanliga bodys. Ofta finns det knappar eller så vid axlarna så dom blir så pass stora att dom går att dra neråt vid extrema bajsolyckor, så slipper man dra över huvudet :)
Svar på tråden Omlottbodies eller "vanliga"?