Inlägg från: Anonym (C) |Visa alla inlägg
  • Anonym (C)

Birth Rape

När en barnmorska skulle känna på min livmodertapp precis när jag kommit in till förlossningen, så gjorde det så fruktansvärt ont att jag skrek och grät. Det brändes och kändes vasst. Gjorde hon något mer än att känna då? Eller var det bara för att min livmodertapp inte var mogen? Blev lite fundersam efter inlägget om läkaren som gjorde sådär utan att fråga.

• Anonym (C)
    Anonym (C) skrev 2020-04-19 15:27:42 följande:

När en barnmorska skulle känna på min livmodertapp precis när jag kommit in till förlossningen, så gjorde det så fruktansvärt ont att jag skrek och grät. Det brändes och kändes vasst. Gjorde hon något mer än att känna då? Eller var det bara för att min livmodertapp inte var mogen? Blev lite fundersam efter inlägget om läkaren som gjorde sådär utan att fråga.

Alltså undrar om hon kanske drog ner den också för hon hade problem att känna den för den var långt upp
  • Anonym (C)
    Solblomma30 skrev 2020-04-19 18:03:08 följande:

Alltså jag tycker att hela grejen att man skulle dra ned någons livmodertapp vid en förlossning låter som ett stort skämt? Jag jobbar inte inom vården men har fött fyra barn och det enda jag har varit med om är att de har försökt att tänja lite, eller töja livmodermunnen när man redan är öppen, för att bebisen ska komma snabbare. Att dra ned en livmodertapp låter för mig helt bisarrt? Om det ens går så skulle det väl innebära att man ger kvinnan någon form av framfall?! Att livmodertappen sitter högt upp är ju inget negativt och inte sjutton får man som vårdpersonal lov att dra ned den! Jag tror inte att det var det du var med om.

Jag har också fått vaginala undersökningar under förlossning som har gjort fruktansvärt ont. Vid ett tillfälle tänjde en barnmorska livmodermunnen utan att förvarna (totalt oacceptabelt) och jag upplevde det precis som du beskriver det. Brännande, skärande och helt olidligt. Jag började också skrika och gråta, och då var jag ändå mycket öppen och hade fött två barn tidigare. Inte ok.

Aha. Usch då. Nej det där var verkligen inte ok. Då var det antagligen nåt sånt jag var med om också, och nån förvarning fick man ju inte. Kanske inte var med flit då...
Svar på tråden Birth Rape