• Anonym (Orolig 15åring)

Svimmade vid diarre

Hej!

(Till att börja med vill jag bara säga att jag inte vet om detta är rätt forum att skriva i då jag är ny här. Och varnar för äckligt inlägg vilket kanske förutspåtts redan med tanke på rubriken)

Inatt vaknade jag vid ca kl tre och hade ont i magen. Gick till toaletten och hade diarre. Det jag minns är att jag var lite sömnig/lite yr när jag gick till toan. Sedan hände något och jag vaknade på golvet. Pappa vaknade och sa att han hörde en duns i golvet, det var jag som svimmade. Fick hjälp upp, hade fortfarande ont i magen. Spydde litegrann och lite mer diarre kom. Kallsvettades och var så tung i huvudet så jag behövde hjälp med att hålla det uppe. Tillslut gick det över, kanske efter 30-60minuter. Jag kände mig mycket bättre, lite huvudvärk efter smällen och chockad över händelsen, har aldrig svimmat förut. Gick in i duschen och sen somnade jag om. Dagen efter, idag, hade jag huvudvärk men det gick över efter en ipren.

Troligtvis var det någon form av matförgiftning för det gick över så snabbt. Men isåfall var det nog maten vi fick i skolan i fredags, för har ätit samma mat som mina föräldrar annars...

Det jag undrar om detta kan ha varit något allvarligt? Behöver jag söka vård? Läste nu i efterhand på 1177 att har man kramper när man svimmat så ska man ringa 112. Det stod också att man genast ska kontakta vårdcentral om man svimmat när man sitter ner, vilket jag gjorde. Med tanke på rådande situation så frågar jag här först, vill helst undvika att åka till vårdcentralen.

Om det finns någon läkare/sjuksköterska/annan kunnig där ute som vet så är jag sjukt tacksam för svar!

• Svar på tråden Svimmade vid diarre
  • Anonym (S)

Du behöver inte åka till vårdcentralen utan du kan ringa 1177 så får du prata med någon sjukvårdsutbildad. Dock är det nog en rätt lång telefonkö, så du kanske kan få lite svar här medan du väntar.

• Anonym (Kännerigenmig)

Det låter som en matförgiftning ja. Familjen hade magsjuka för ett tag sen och då fick man lov att säga till när man skulle på toa för d var flera som svimmade inne på toan när de hade diarré eller spydde. En slog i huvudet så hon blev alldeles blå. På sjukhuset sa de att det är ganska vanligt att svimma när man spydde eller hade diarré så tror inte d är nån fara. Men alltid viktigt att kolla upp om man är orolig. Tur att din pappa hörde och kom och hjälpte!

• Anonym (Orolig 15åring)

Tack för svaren! Om samma sak hänt flera så känner jag mig lite lugnare.

En till fråga - Vid kräksjuka ska man vara hemma 48h efter symptomen har jag för mig, är det samma sak nu? Eller kan jag fortfarande gå till skolan imorgon?

• neverpreggo

Stanna hemma.

Har nästan svimmat vid diarre, ingen aning om vad det var men jag blev plötsligt i väldigt dåligt skick. Gick över ett några timmar tror jag.

• Anonym (Lärare)
    Anonym (Orolig 15åring) skrev 2020-04-19 19:26:35 följande:

Tack för svaren! Om samma sak hänt flera så känner jag mig lite lugnare.

En till fråga - Vid kräksjuka ska man vara hemma 48h efter symptomen har jag för mig, är det samma sak nu? Eller kan jag fortfarande gå till skolan imorgon?

Nej du ska stanna hemma måndag och tisdag. Du vet ju inte om det verkligen är matförgiftning eller magsjuka. Om ingen annan i familjen mår dåligt talar det iaf emot matförgiftning. Dessutom är diarré ett av symptomen för corona, vilket också medför att du ska vara hemma måndag och tisdag i vilket fall.
  • Tiffany

Min kille brukar svimma ibland, senast när han på natten skulle upp på toa efter att ha sovit, svimmade han bara plötsligt. Vi var till hc o tog blodtryck o puls o sllt såg bra ut.

Svar på tråden Svimmade vid diarre