• Sun 19 Apr 2020 18:55
    541 visningar
    11 svar
    11
    541

    Hur berättade ni om graviditeten för era föräldrar/svärföräldrar?

    Som rubriken lyder, hur berättade ni att ni väntade barn?

  • Svar på tråden Hur berättade ni om graviditeten för era föräldrar/svärföräldrar?
  • Anonym (Lo)
    Sun 19 Apr 2020 18:56
    #1

    Hej! Vi väntar barn!

  • Anonym (K)
    Sun 19 Apr 2020 19:45
    #2

    Med första gav vi tröjor som det stod "Världens bästa mormor/morfar/farmor/farfar" på i julklapp. Med andra satte vi på blivande storebror en tröja som det stod "Only child, expires June 2016" på och väntade på deras reaktioner. Med tredje filmade vi när vi berättade för de två blivande storebröderna att de skulle få ett syskon och sedan visade vi filmen för mina föräldrar samma dag eftersom det var julafton. Svärföräldrarna fick veta under mellandagarna men då hann vi inte visa filmen för barnen kunde inte hålla sig utan ropade "mamma har en bebis i magen!" så fort vi kom innanför dörren. :)

  • Sun 19 Apr 2020 19:50
    #3

    Barn 1: Jag ringde mina föräldrar och sa att jag var gravid. Min man sina.

    Barn 2: Jag skickade en ultraljudsbild till våra föräldrar på messenger och sa att om allt går bra blir det ett till barnbarn den ddmmåå.

    Barn 3: Sa till mamma mellan två spyor när hon hälsade på, så sa hon till pappa sen. Berättade för makens föräldrar typ veckan därpå när de hälsade på, sa upp och ner att vi skulle ha ett tredje barn i november.

  • Sun 19 Apr 2020 21:48
    #4

    Tack för att ni delar med er! Är så spännande, vet inte om jag ska göra någon stor grej av det eller inte så det är kul att få höra hur andra har gjort.

  • Anonym (Blomm­a)
    Sun 19 Apr 2020 22:11
    #5

    Första så spydde jag nästan framför svärfar så han skämtade är du gravid eller? och då sa min sambo ja. Sen så spred det sig skvaller vägen till alla..

    Min mamma och systrar sa jag det till väldigt tidigt för jag var orolig för hade haft ett tidigt missfall några månader tidigare och ingen visste förutom sambon.

    Andra så kunde inte sambon hålla sig utan skicka ut på messenger till alla att vi skulle ha vårat andra. Jag var nog i v 7 då tror jag. Jag hade då sagt till han att vi skulle vänta och göra nått roligare av det för första gången blev så tråkig.

    Så när han hade sagt till sin familj så skrev jag på messenger till min. Skit tråkigt haha

    Blir det några fler så får min sambo vara tyst den här gången. Så vi kan hitta på nått roligare.

  • LFF
    Mon 20 Apr 2020 11:56
    #6

    Mamma har fått veta med en bild på graviditetstestet inom ett par timmar efter varje plus (två av tre slutade i missfall) eftersom jag visste att jag skulle behöva hennes stöd om det gick åt skogen.

    Sambons mamma (som han har minimal kontakt med) fick veta med ett sms efter vi gjort KUB-ul och allt såg bra ut där.

  • Anonym (Ano)
    Mon 27 Apr 2020 06:35
    #7

    Hade otroligt svårt att berätta av någon anledning. Tyckte det kändes fruktansvärt jobbigt.

    Visste inte hur de skulle reagera heller, om de skulle bli jätteglada eller bara rycka på axlarna typ. Till slut skickade jag ett sms där jag skrev apropå något annat ungefär ?eftersom ni ska få ett barnbarn så vore det bra om...?

    När de fattade att det var sant så köpte de tårta för att fira

    Min man berättade för sina föräldrar. Vet inte exakt hur men på Messenger eller telefon eftersom de bor långt bort. De blev glada.

  • Mon 27 Apr 2020 06:41
    #8

    Berättade det helt enkelt. Det är stort i dig.

  • Anonym (bliva­nde mamma)
    Mon 27 Apr 2020 08:23
    #9

    Vi har inte berättat än. Men tänkte köpa en tshirt med texten: Såhär ser en blivande pappa ut och dra på sambon när vi är upp till hans föräldrar så får vi se hur lång tid det tar innan dom sett meddelandet ;) 

  • Mon 27 Apr 2020 08:42
    #10

    Ångest... Jag har en stabil relation, hus, utbildning och jobb sedan flera år. Kände ändå mig jättenervös inför reaktionen. Vi velade ett tag men de fick i julklapp en femårsplan. Ett papper med önskelista för de fem första åren alltså jul födelsedag. Lite sånna där speciella saker typ besök på Kolmården (med dem) ALV besök plus böckerna i julklapp före... lite sånt. De blev glada.

    Hans släkt: vi pratade på julmiddagen om vår renovering å jag sa mitt i samtalet med hans äldsta bror "Ja vi måste bli klara till sommaren för då ska vi bli föräldrar". Hans mamma trodde vi skulle köpa en till häst... ridå!

  • Mon 27 Apr 2020 09:43
    #11

    Vi väntade tills vi hade gjort KUB. Direkt när vi kom hem från det ringde jag mina föräldrar och berättade. Helst av allt hade jag velat berätta face to face men de bor 40 mil bort så det fick bli telefon. Efter det samtalet åkte vi till sambons pappa och berättade. Hans mamma fick veta via telefon då hon var bortrest.


    Through the darkness of future's past, the magician longs to see. One chants out between two worlds... Fire... walk with me!
Svar på tråden Hur berättade ni om graviditeten för era föräldrar/svärföräldrar?