• Liiann

Mystiska omständigheter

Hej!

Jag skriver angående en relation utanför familjen. Det är nämligen så att en familjemedlem nyligen avlidit och denne som haft en relation med en bekant en tid har bekänt sin tro till den utomstående, men inte för familjen.

Det uppstår många frågor som givetvis förblir obesvarade, men jag undrar om det finns någon annan som fått veta i efterhand att familjemedlemmen haft en närmre relation med någon utomstående vad det gäller just trosfrågan?

Familjemedlemmen har exv. sagt sig tro på liv efter döden till den utomstående, men inte mig som är familj till hen. Jag uppfattar det som kluvet eller så hade hen inget förtroende för sin familj på samma vis som en utomstående. Familjemedlemmen visste mycket väl att jag själv är troende, varför jag tycker att det lägger sig en mystik över det hela.

Har vi någon ledig detektiv villig att diskutera omständigheterna?

(Obs ej lek- eller trolltråd)

Bara skrivet med lite humor.

• Svar på tråden Mystiska omständigheter
  • Mackan1978

Det lät ju faktiskt märkligt. Kanske att personen i fråga tyckte att tron är en peivatsak och att det kan leda till kontroverser om denne ofentliggör detta.

• Liiann
    Mackan1978 skrev 2020-04-20 18:01:56 följande:

Det lät ju faktiskt märkligt. Kanske att personen i fråga tyckte att tron är en peivatsak och att det kan leda till kontroverser om denne ofentliggör detta.

Jag frågade denne vid ett tillfälle om dennes tro på liv efter döden, men fick inte riktigt något svar. Med den utomstående som jag haft konversation med, var meningen en helt annan, de skulle tom. ses efter döden enligt den utomståendes utsago.
  • Liiann
    Mackan1978 skrev 2020-04-20 18:33:23 följande:

Vad konstigt.

Livet efter döden eller hens förtroende för den utomstående?
  • Anonym (Anonym)

Jag tycker det låter fullständigt normalt. Det kan mycket väl vara så att den nu avlidne ansåg sig inte kunna diskutera frågan med resten av familjen, av någon anledning, eller att den bara inte såg något behov att diskutera detta.

Det jag undrar är varför det ens spelar någon roll? Kommer det att påverka hur man tänker sig begravningen, eller något annat skäl?

• Liiann
    Anonym (Anonym) skrev 2020-04-20 18:48:57 följande:

Jag tycker det låter fullständigt normalt. Det kan mycket väl vara så att den nu avlidne ansåg sig inte kunna diskutera frågan med resten av familjen, av någon anledning, eller att den bara inte såg något behov att diskutera detta.

Det jag undrar är varför det ens spelar någon roll? Kommer det att påverka hur man tänker sig begravningen, eller något annat skäl?

Det spelar roll eftersom man får en bild av personen och särskilt i efterhand kan det kännas, att denne inte anförtrott sig det samma för familjen. Man har sina funderingar i sorg, men nog för att hen haft sina anledningar att inte dela med sig det samma.
  • Annita

Jag tycker inte att det låter konstigt alls, eller mystiskt. Man väljer själv vem eller vilka man pratar om saker med. Var den här utomstående en nybliven bekantskap så var det kanske samtal dem emellan som var av ett sökande slag, och din anhöriga kanske inte kände sig mogen att tala med tex dig ännu, eftersom hen visste exakt var du står gällande tro, och hen inte var mogen att prata om detta...?

Eller så var det på något annat sätt - men man är inte skyldig att prata med släkten om allt, det finns väl allt möjligt som man pratar med andra om? 

Jag kan dock förstå känslan av att bli undrande om man får reda på helt nya saker om någon som avlider, särskilt som just tro verkar mycket viktigt för dig och antagligen ser du det som en mycket viktig del av livet.

Hur har du fått reda på detta, förresten? Av den utomstående personen?

• Annita
    Liiann skrev 2020-04-20 17:58:26 följande:

(Obs ej lek- eller trolltråd)

Bara skrivet med lite humor.

Vad menar du med detta egentligen?
  • Liiann
    Annita skrev 2020-04-20 23:00:55 följande:

Jag tycker inte att det låter konstigt alls, eller mystiskt. Man väljer själv vem eller vilka man pratar om saker med. Var den här utomstående en nybliven bekantskap så var det kanske samtal dem emellan som var av ett sökande slag, och din anhöriga kanske inte kände sig mogen att tala med tex dig ännu, eftersom hen visste exakt var du står gällande tro, och hen inte var mogen att prata om detta...?

Eller så var det på något annat sätt - men man är inte skyldig att prata med släkten om allt, det finns väl allt möjligt som man pratar med andra om? 

Jag kan dock förstå känslan av att bli undrande om man får reda på helt nya saker om någon som avlider, särskilt som just tro verkar mycket viktigt för dig och antagligen ser du det som en mycket viktig del av livet.

Hur har du fått reda på detta, förresten? Av den utomstående personen?

Lite konstigt är det i tanke på att den utomstående sagt familjemedlemmen vara mycket troende. Är man det delar man med sig av nyheten, det är ingenting man döljer, skyldig att tala om det är hon däremot givetvis inte.
  • Aniiee

Beror ju också på vad du hade för relation till familjemedlemmen. Dvs både hur var ni släkt och hur nära stod ni varann i vardagen?

Min mamma pratade om massor av saker kring sin egen förestående död med sin bästa väninna men bara hälften av det fick jag veta, om ens. Varför? För att jag  var hennes dotter och min mamma ville inte att jag skulle beöva dra det lasset också. Hon ansåg att jag redan hade tillräkligt mycket att kämpa med. Hon lät alltså bli att prata om vissa saker av omsorg. Samtidigt pratade hon inte alls med min pappa om sånt för de hade sedan länge gett upp det förhållandet, trots att de bodde ihop.

Tänk efter. Det fanns säkert en orsak till att din familjemedlem inte pratade med dig om det. Sedan kan du så klart önska att personen gjort det, men det är en annan femma.

I have a growing lack of disgust for you
  • Liiann
    Aniiee skrev 2020-04-21 17:28:07 följande:

Beror ju också på vad du hade för relation till familjemedlemmen. Dvs både hur var ni släkt och hur nära stod ni varann i vardagen?

Min mamma pratade om massor av saker kring sin egen förestående död med sin bästa väninna men bara hälften av det fick jag veta, om ens. Varför? För att jag  var hennes dotter och min mamma ville inte att jag skulle beöva dra det lasset också. Hon ansåg att jag redan hade tillräkligt mycket att kämpa med. Hon lät alltså bli att prata om vissa saker av omsorg. Samtidigt pratade hon inte alls med min pappa om sånt för de hade sedan länge gett upp det förhållandet, trots att de bodde ihop.

Tänk efter. Det fanns säkert en orsak till att din familjemedlem inte pratade med dig om det. Sedan kan du så klart önska att personen gjort det, men det är en annan femma.

Ändå upplever jag det som konstigt eftersom denne visste om min tro, men nämnde aldrig sin egen som tidigare sagt sig vara icke troende.
  • Aniiee
    Liiann skrev 2020-04-21 20:56:25 följande:
    Ändå upplever jag det som konstigt eftersom denne visste om min tro, men nämnde aldrig sin egen som tidigare sagt sig vara icke troende.
    Personen ville väl helt enkelt inte prata med dig om det. Av vilken orsak vet du säkert bättre än jag. Finns inte så mycket att göra förutom att acceptera att det var så.
  • Liiann
    Aniiee skrev 2020-04-21 21:04:14 följande:
    Personen ville väl helt enkelt inte prata med dig om det. Av vilken orsak vet du säkert bättre än jag. Finns inte så mycket att göra förutom att acceptera att det var så.
    Det är klart och det är också en del av sorgen.
  • Aniiee
    Liiann skrev 2020-04-21 21:06:12 följande:
    Det är klart och det är också en del av sorgen.
    och det förstår jag absolut.
  • Mackan1978
    Liiann skrev 2020-04-20 18:43:34 följande:

Livet efter döden eller hens förtroende för den utomstående?

Ja kanske det. Jag är själv troende.
  • Liiann
    Mackan1978 skrev 2020-04-22 19:17:43 följande:
    Ja kanske det. Jag är själv troende.
    Alltid trevligt med andra troende. Frid vare med dig.
Svar på tråden Mystiska omständigheter