• Anonym (Anonym)

Vill inte skiljas, men har inget att välja på?

Jag har varit gift i ett par år, har varit tillsammans i nästan 15 år. Helt plötsligt så vill min man skiljas.

Vi har inga barn, han säger att anledningen för skilsmässan är att vi är mer som vänner och att han inte har känslor för mig längre.. Sen har jag haft svårt att lita ullt ut på honom p.g.a saker som hände i början av vårt förhållande.

Som rubriken säger så vill jag inte skiljas, men det verkar inte som att jag har något att säga till om, han flyttade ut för några veckor sedan och har i princip vägrat att prata med mig sen dess.

Jag får liksom inte någon chans att ens ge mina argument till varför vi kan försöka jobba på förhållandet. Självförtoendet och självkänslan är i botten och jag vet inte hur jag ska kunna ta mig igenom detta. Jag känner mig överrumplad, ensam och övergiven.

Är det nån som är/har varit i en liknande situation som kan ge råd om vad jag ska göra?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Vill inte skiljas, men har inget att välja på?
  • Jonas81666

Har du provat att ni ska gå i parterapi? Kanske svårt om han bestämt sig helt ?

• Anonym (T)

Tyvärr finns det nog en tredje person inblandad. Förbered dej mentalt på att det är så. Dom argument din man använder är typiska för det.

Var med om samma sak för ett par år sedan. Det är ett helvete att ta sej igenom. Det som hjälpte mej att inte hoppa framför ett tåg var att jag hittade forumet skilsmässa.se. Där finns en massa personer som är eller har varit i samma situation.

• AnnaSthlm

Gå i egen terapi för att se var någonstans du missat att se signalerna och hur du hamnat där du är. Låt ditt ex vara, det låter som att han länge burit på ett missnöje. Fokusera på dig själv och att hitta tillbaka till att lysa!

• Jonas81666
    Anonym (T) skrev 2020-04-20 22:42:47 följande:

Tyvärr finns det nog en tredje person inblandad. Förbered dej mentalt på att det är så. Dom argument din man använder är typiska för det.

Var med om samma sak för ett par år sedan. Det är ett helvete att ta sej igenom. Det som hjälpte mej att inte hoppa framför ett tåg var att jag hittade forumet skilsmässa.se. Där finns en massa personer som är eller har varit i samma situation.

Bra jobbat att du tog tag i det , hur är de nu? Livet med nya man eller svårt att lita på män ?
  • Anonym (Anonym)

Jag hade gärna provat vad som helst, men han svarar varken på samtal eller sms, så jag har slutat försöka.

Han var här och hämtade lite prylar för nån vecka sedan, men skyllde då på att han var tvungen att åka direkt på jobbet, tror han stannade i 10 minuter totalt, verkade allmänt ointresserad av allt jag sa.

Förstår att det är jobbigt att prata om, det tycker jag också. Men det är svårt att acceptera hur att han är så känslokall efter alla år vi varit tillsammans.

• Jonas81666
    Anonym (Anonym) skrev 2020-04-20 22:53:17 följande:

Jag hade gärna provat vad som helst, men han svarar varken på samtal eller sms, så jag har slutat försöka.

Han var här och hämtade lite prylar för nån vecka sedan, men skyllde då på att han var tvungen att åka direkt på jobbet, tror han stannade i 10 minuter totalt, verkade allmänt ointresserad av allt jag sa.

Förstår att det är jobbigt att prata om, det tycker jag också. Men det är svårt att acceptera hur att han är så känslokall efter alla år vi varit tillsammans.

Oj, då visar han tydligt att han gått vidare ! Jag tycker att du ska satsa på dig själv , gör saker som gör dig glad och försök släppa lite tid ! Kanske de ordnar sig eller så är det en nytt liv som väntar
  • Anonym (Been there)

Har varit med om samma sak själv. Man lämnar utan att jag vet vad det egentligen berodde på. Fick sedan veta att det många gånger är så banala men ack så basala saker som omtanke, ömhet och sex. Visst kanske jag hade mindre lust än honom och visst kände jag inte alltid för att ställa upp och fixa allt men så här efteråt känns det skit att inte ha mannen som jag levt med så länge. Försök därför att rannsaka dig själv som någon skrev och se om du kan hitta något du kan förbättra. Parterapi kan vara en god idé om du får med honom men till syvende och sist är det ändå så att det ni inte klarar ut att reda ut själva är inte lönt att reda ut.

• Jonas81666
    Anonym (Been there) skrev 2020-04-20 22:57:41 följande:

Har varit med om samma sak själv. Man lämnar utan att jag vet vad det egentligen berodde på. Fick sedan veta att det många gånger är så banala men ack så basala saker som omtanke, ömhet och sex. Visst kanske jag hade mindre lust än honom och visst kände jag inte alltid för att ställa upp och fixa allt men så här efteråt känns det skit att inte ha mannen som jag levt med så länge. Försök därför att rannsaka dig själv som någon skrev och se om du kan hitta något du kan förbättra. Parterapi kan vara en god idé om du får med honom men till syvende och sist är det ändå så att det ni inte klarar ut att reda ut själva är inte lönt att reda ut.

Bra jobbat , jobbig men lärdom rikare i livet ! Hur är livet nu med ny man ? Eller ensam ?
  • Anonym (Been there)

Tyvärr ensam. Hände för några år sedan och eftersom vi hållit ihop i många år kan alla räkna ut att jag inte är så där superung längre. På marknaden är man inte så attraktiv som man var när man var yngre. Skulle också göra allt för en man...(rätt man alltså...)

• Jonas81666
    Anonym (Been there) skrev 2020-04-20 23:12:48 följande:

Tyvärr ensam. Hände för några år sedan och eftersom vi hållit ihop i många år kan alla räkna ut att jag inte är så där superung längre. På marknaden är man inte så attraktiv som man var när man var yngre. Skulle också göra allt för en man...(rätt man alltså...)

Okej ,förstår dig ! Men de finns bra män och du ska inte ge upp för att du blivit äldre och finare :)
Svar på tråden Vill inte skiljas, men har inget att välja på?