• Anonym (Grannen)

Vem bestämmer höjden på häcken?

Om granne A planterat en häck längsmed tomtgränsen till granne B, vem bestämmer då hur hög den ska vara? Har B något att säga till om eller är det A som bestämmer?

Är inte brf.

• Svar på tråden Vem bestämmer höjden på häcken?
  • Anonym (TFV)

Markägaren bestämmer över sin häck. Dock finns specialregler om det är i anslutning till väg/gata, så att trafikanter inte får skymd sikt.

Moder natur kan också ha ett finger med i spelet.

• Anonym (***)
    Anonym (Grannen) skrev 2020-04-22 15:47:20 följande:

Om granne A planterat en häck längsmed tomtgränsen till granne B, vem bestämmer då hur hög den ska vara? Har B något att säga till om eller är det A som bestämmer?

Är inte brf.

Den som äger häcken och tomten bestämmer.
  • Anonym (faktor)

Det är kommunerna som sätter gränserna för hur hög en häck får vara för att inte skymma sikten, och det baserar sig på SKL:s riktlinjer. Här får du svar på alla dina frågor om hur hög häcken får växa sig.

Hur hög får en häck vara?

För fastighetsägare som har en hörntomt får en häck eller ett staket inte vara högre än 80 centimeter, mätt från gatunivån. Detta gäller tio meter åt vardera håll.

Hur hög får häcken vara vid min utfart?

Även här är rekommendationen att växterna inte är högre än 80 centimeter, och det gäller 2,5 meter från utfarten.

Hur höga får träden eller buskarna bli?

Den fria höjden som krävs när buskar eller träd sträcker sig ut över gatan varierar beroende på vilken typ av gata det är. Över gångbana ska det vara minst 2,5 meter, över en cykelväg minst 3,2 meter och över en körbana minst 4,6 meter.

Hur långt in ska jag plantera min häck?

Även här finns det rekommendationer för att man inte ska få problem när växterna växer sig större. Stora buskar och träd bör planteras minst två meter innanför tomtgräns. Häckar och buskar bör planteras minst 60 centimeter innanför tomtgräns.

Vad gör jag om grannens häck är för hög?

Hör av dig till din kommun. Där kan du anmäla växtlighet som bryter mot reglerna. Du kan även vara anonym. Sedan åker kommunen ut till platsen och tittar och diskuterar en lösning med den berörda fastighetsägaren.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/trafikfara-nar-villaagare-slavar-med-skotseln-av-sina-hackar

• Anonym (?)

Fast detta verkar ju handla om häck mot gata och det var ju inte alls det frågan gällde.

Anonym (faktor) skrev 2020-04-22 15:55:14 följande:

Det är kommunerna som sätter gränserna för hur hög en häck får vara för att inte skymma sikten, och det baserar sig på SKL:s riktlinjer. Här får du svar på alla dina frågor om hur hög häcken får växa sig.

Hur hög får en häck vara?För fastighetsägare som har en hörntomt får en häck eller ett staket inte vara högre än 80 centimeter, mätt från gatunivån. Detta gäller tio meter åt vardera håll.

Hur hög får häcken vara vid min utfart?Även här är rekommendationen att växterna inte är högre än 80 centimeter, och det gäller 2,5 meter från utfarten.

Hur höga får träden eller buskarna bli?Den fria höjden som krävs när buskar eller träd sträcker sig ut över gatan varierar beroende på vilken typ av gata det är. Över gångbana ska det vara minst 2,5 meter, över en cykelväg minst 3,2 meter och över en körbana minst 4,6 meter.

Hur långt in ska jag plantera min häck?Även här finns det rekommendationer för att man inte ska få problem när växterna växer sig större. Stora buskar och träd bör planteras minst två meter innanför tomtgräns. Häckar och buskar bör planteras minst 60 centimeter innanför tomtgräns.

Vad gör jag om grannens häck är för hög?Hör av dig till din kommun. Där kan du anmäla växtlighet som bryter mot reglerna. Du kan även vara anonym. Sedan åker kommunen ut till platsen och tittar och diskuterar en lösning med den berörda fastighetsägaren.

www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/trafikfara-nar-villaagare-slavar-med-skotseln-av-sina-hackar

• Anonym (Träd)

Är det längs tomtgränsen till din trädgård så får den vara hur gög som helst som det står på grannens. Mark.

Har du provat att prata med din granne?

Du kan ju sätta en egen häck som på din sida som du sen kan h vilken höjd du vill på.

• Anonym (TFV)
    Anonym (?) skrev 2020-04-22 15:58:37 följande:

Fast detta verkar ju handla om häck mot gata och det var ju inte alls det frågan gällde.

Såtillvida varken TS eller grannen har utfart på sin sida av häcken.
  • Anonym (faktor)
    Anonym (?) skrev 2020-04-22 15:58:37 följande:

Det är de regler som finns.

Något annat har inte grannen mer rätt att säga till än ni om men om man delar på en häck mellan tomter måste man ju då på något vis komma överens om hur hög/tjock den ska vara.

Vill de ha den högre eller lägre, handlar det om utsikten eller varför uppstod problemet?
  • viseversa

Vad skulle grannarna ha att säga till om menar du? Den som äger tomten och häcken får såklart bestämma detta.

• Anonym (?)

Är det verkligen helt ok att tex sätta upp en hög tujahäck som helt blockerar grannens sjöutsikt?

viseversa skrev 2020-04-22 16:49:49 följande:

Vad skulle grannarna ha att säga till om menar du? Den som äger tomten och häcken får såklart bestämma detta.

• viseversa
    Anonym (?) skrev 2020-04-22 17:15:42 följande:
    Är det verkligen helt ok att tex sätta upp en hög tujahäck som helt blockerar grannens sjöutsikt?
    tror det finns regler för hur hög den får vara. Men du får läsa på ang regler och vad som gäller. Jag minns en tråd för ett tag sen där ts gnällde för att grannens gigantiska björk skymde somen och utsikten för henne.

Och hon var bitter på att när dom köpte huset hade mäklaren minsann sagt att grannen(med trädet) säkert skulle hugga ner det om dom ville. Visade sig att grannen inte alls ville hugga ner sin fina björk. Och hon kunde inte göra ett skit åt saken. 
  • Anonym (Landet)
    Ja, man gör som man vill på sin egen mark. Undantag gathörn och sånt pga sikt.
  • Anonym (TFV)

Ha ha, vår granne vill att vi ska tar ner vår höga tujahäck så att hon ska kunna kolla på oss då vi badar i poolen. Snusktant utan några som helst hämningar.
  • Wench85

Är inte brf.

Granne A borde inte ha planterat en häck längsmed tomtgärnsen utan nån meter in på sin tomt. Är du helt säker på att den är mitt i tomtgränsen? Det avråds... 
  • MammaTillDansband

Står häcken helt och hållet på A:s sida om gränsen, bestämmer hen helt och hållet själv.
    Är häcken planterad på gränsen står den på både A:s och B:s tomt, och de får komma överens om hur hög den ska vara.

Svar ja. Så länge thujahäcken är planterad helt och hållet på personens tomt går det bra.
    Du äger din fastighet, men aldrig din utsikt!
    Hur skulle det se ut om plan- och bygglagen eller de lokala detaljplanerna skulle börja reglera vad folk fick ha för växter i sina trädgårdar?

• Anonym (?)

Så m a o

Jag får inte bygga ett plank men kan sätta upp en vägg av träd istället så att säga.

MammaTillDansband skrev 2020-04-23 12:38:43 följande:

Står häcken helt och hållet på A:s sida om gränsen, bestämmer hen helt och hållet själv.

Är häcken planterad på gränsen står den på både A:s och B:s tomt, och de får komma överens om hur hög den ska vara.Svar ja. Så länge thujahäcken är planterad helt och hållet på personens tomt går det bra.

Du äger din fastighet, men aldrig din utsikt!

Hur skulle det se ut om plan- och bygglagen eller de lokala detaljplanerna skulle börja reglera vad folk fick ha för växter i sina trädgårdar?

• Kjell2

Plank och staket över en viss höjd kan kräva bygglov. Kolla med kommunen vad som gäller angående häck.

• MammaTillDansband
    Anonym (?) skrev 2020-04-23 15:16:16 följande:

Så m a o

Jag får inte bygga ett plank men kan sätta upp en vägg av träd istället så att säga.

Precis! Så länge du håller dig på din sida tomtgränsen. Plank över en viss höjd är bygglovspliktiga, men växter är det inte. Dock har grannen rätt att klippa de grenar som eventuellt sticker över till hens tomt.
Svar på tråden Vem bestämmer höjden på häcken?