• askyfullofstars

    Min dotter fick en kallsup i duschen, orolig. !!!

    Hej.

    Jag hoppas inte jag blir ?utskämd? här. Är seriöst orolig på riktigt. Min man och jag duschade vår dotter på 9 mån för en stund sedan. Han skulle skölja av håret på henne och istället för att skölja bakåt så det rinner längs ryggen så kom vattnet fram mot ansiktet och ner. Hon blev chockad och fick säkert vatten i sig för hon började hosta och kippa efter luft.

    Är orolig att hon fått vatten i lungorna nu. Sett en film om sekundär drunkning. Har ni varit med om detta?

  • Svar på tråden Min dotter fick en kallsup i duschen, orolig. !!!
  • Mortiscia80

    Jag tror inte du behöver vara orolig om hon inte har dessa symptom:

    Ett barn som drabbats av sekundär drunkning kommer få symptom som hosta, snabb andning, trötthet och blekhet. Det tydligaste tecknet är ofta att barnet blir väldigt trött och andas häftigt. Det beror på att lungorna kämpar med att ta upp tillräckligt med syre.  Har ditt barn hamnat under vatten och sedan hostar vatten, gurglar och eller är blå om läpparna ska ni inte åka hem och lägga er utan ringa en ambulans. Dock är det inte så att om ni badat och haft roligt så kommer du kunna dö om den vecka pga vatten i lungorna, det är en myt.

    https://loppi.se/sa-undviker-du-att-ditt-barn-drabbas-av-sekundar-drunkning/

  • askyfullofstars
    Mortiscia80 skrev 2020-04-22 20:41:11 följande:

    Jag tror inte du behöver vara orolig om hon inte har dessa symptom:

    Ett barn som drabbats av sekundär drunkning kommer få symptom som hosta, snabb andning, trötthet och blekhet. Det tydligaste tecknet är ofta att barnet blir väldigt trött och andas häftigt. Det beror på att lungorna kämpar med att ta upp tillräckligt med syre.  Har ditt barn hamnat under vatten och sedan hostar vatten, gurglar och eller är blå om läpparna ska ni inte åka hem och lägga er utan ringa en ambulans. Dock är det inte så att om ni badat och haft roligt så kommer du kunna dö om den vecka pga vatten i lungorna, det är en myt.

    loppi.se/sa-undviker-du-att-ditt-barn-drabbas-av-sekundar-drunkning/


    Är det efter duschen då? När jag torkade henne och så stod hennes pappa bredvid o hon stod och skrattade och lekte med honom. Sen efter 5 minuter somnade hon (det gör hon alltid efter badet så det är inget ovanligt, hon blir jättetrött av att bada). Tror du det är något att oroa sig för?
  • Mortiscia80
    askyfullofstars skrev 2020-04-22 20:47:24 följande:
    Är det efter duschen då? När jag torkade henne och så stod hennes pappa bredvid o hon stod och skrattade och lekte med honom. Sen efter 5 minuter somnade hon (det gör hon alltid efter badet så det är inget ovanligt, hon blir jättetrött av att bada). Tror du det är något att oroa sig för?
    Lyssna på andningen, det är nog viktigast. Att hon somnar är i sig inget riktigt symptom utan man måste se till helheten.

    När det gäller att få vatten i lungorna kvittar det om det är pga bad, dusch eller något annat.
  • Fröken W

    Jag förstår att du skriver det, men tycker ändå att det är supertrist att du känner att du behöver skriva att du hoppas på att inte bli utskämd.

    Hur som helst. Det är normalt att bli orolig för sitt barn, men det är säkert ingen fara med din dotter. För att drabbas av sekundär drunkning så behöver man få i sig rätt stora mängder vatten, betydligt mer än vid en enstaka kallsup.

  • askyfullofstars
    Fröken W skrev 2020-04-22 21:19:42 följande:

    Jag förstår att du skriver det, men tycker ändå att det är supertrist att du känner att du behöver skriva att du hoppas på att inte bli utskämd.

    Hur som helst. Det är normalt att bli orolig för sitt barn, men det är säkert ingen fara med din dotter. För att drabbas av sekundär drunkning så behöver man få i sig rätt stora mängder vatten, betydligt mer än vid en enstaka kallsup.


    Jag håller med dig helt. Jag skrev här en gång när jag var gravid och fick så otroligt otrevliga svar här. Att jag inte borde ha barn om jag var så orolig osv. Men du har rätt i det du säger.

    Tack för du tog dig tiden och skrev iaf. Det uppskattas verkligen! <3 kram till dig
  • askyfullofstars
    Mortiscia80 skrev 2020-04-22 20:56:08 följande:

    Lyssna på andningen, det är nog viktigast. Att hon somnar är i sig inget riktigt symptom utan man måste se till helheten.

    När det gäller att få vatten i lungorna kvittar det om det är pga bad, dusch eller något annat.


    Tycker hon andas precis som vanligt nu när hon sover. Inget som känns avvikande. Kommer ha extra koll under natten <3
Svar på tråden Min dotter fick en kallsup i duschen, orolig. !!!