• EbSmith

Ni som gjort skönhetsingrepp

Vänder mej till föräldrar som gjort eller kommer göra nån form av större skönhetsingrepp, typ opererat bröst, rumpa, näsa, gjort fettsugning etc. enbart av estetiska skäl. Hur får ni era barn att tycka de duger som de är. Till exempel när dottern börjar få komplex över sina små bröst, säger man typ "men det går att fixa, inga problem!" eller säger man att han är världens finaste, trots att han hatar sin näsa som du gjort allt för att själv slippa ha i ansiktet?

Folk får göra vad de vill med sina kroppar och sina pengar. Skulle ljuga om jag sa att jag inte funderat på det själv ett flertal gånger, men det stannar ändå vid "vad jag skulle göra om jag hade onödigt mycket pengar"-tanken. Är bara genuint intresserad, eftersom jag själv liksom många andra hade ett helvete med kroppskomplex under tonåren. Och det känns ju inte som att de hade gynnats av att min mamma eller pappa gick och opererade sig. Särskilt inte om det är nån kroppsdel jag själv ärvt som ska rekonstrueras. Det hade nog krävts att de var riktigt jävla bra på att snacka :D

• Svar på tråden Ni som gjort skönhetsingrepp
  • Duckan

Det där har jag också undrat över! Inga ingrepp gjorda själv men tänker på kändisar som Kardashians ex som gjort om allting typ, vad säger de till sina barn?

• Calisto

Har gjort två bukplastik, en intimkirurgi och planerar bröstlyft + benplastik. 

Har förklarat att det inte handlar om enbart utseende (utom intimen, det var 95% utseende) och barnen har inte ifrågasatt. Jag är av åsikten att det är hur vi pratar med barnen och vilka värderingar vi sänder ut som är av vikt, det går inte att bara säga "jamen var nöjd som du är" och så har man gjort sitt som förälder. Nej nej. Ta bara när barn ska få tandställning idag och tandläkarna sitter och pressar fram ett svar ur barnet på vad hen är missnöjd med. De flesta barn är inte missnöjda alls. Och varför i helvete säger tandläkare ofta "tänk så fina tänder du ska få sen". Varför inte "tänk så mer fungerande tänder du ska få?" Det är lite samma sak som plastikoperationer. 

• Duckan
    Varför inte "tänk så mer fungerande tänder du ska få?" Det är lite samma sak som plastikoperationer. 

På vilket sätt är plastikopererade bröst mer fungerande? Bara nyfiken på tolkningen, ser inget fel i att göra det.
  • Calisto
    Duckan skrev 2020-04-23 10:32:26 följande:
    Varför inte "tänk så mer fungerande tänder du ska få?" Det är lite samma sak som plastikoperationer. 

På vilket sätt är plastikopererade bröst mer fungerande? Bara nyfiken på tolkningen, ser inget fel i att göra det.
    Det var en hänvisning till att vi vuxna så ofta förutsätter att man ska vilja ändra på sitt UTSEENDE i första hand, inte funktionen (som du förstod)
  • Physalis

Det känns som ett komplicerat ämne som är svårt att svara på i ett kort forum inlägg men jag ska försöka dela mina tankar. Själv tycker jag inte kroppen är helig i sitt orginalformat eller något man till varje pris måste vara nöjd med. Det tycker nog ingen egentligen om de tänker på allt som faller inom normen för vad som är accepterat och ibland förväntat att förändra kring sin kropp.

Att ta bort eller frisera kroppsbehåringen är fullt normalt och förväntat. Att behandla sin hud med olika läkemedel och krämer för att undvika acne eller andra hudåkommor som är estetiska är fullt normalt. Att träna sin kropp för att bygga muskler för utseendets skull är normalt. Att färga hår och hud med starka medel är inom vissa gränser accepterat och normalt. Att peirca kroppsdelar och tatuera sin kropp är till stor del accepterat i de flesta kretsar. Att operera bort icke cancerogena leverfläckar och utväxter på kroppen är fullt accepterat.

Alla dessa saker kostar mer och mindre pengar, vissa är permanenta och andra inte. En del medför hälsorisker. Alla är dock till för att manipulera sitt utseende i olika utsträckning. Skillnaden mellan dessa saker och att operera sig för att ändra utseendet är att operationerna är mer riskfyllda enligt mig.

Nu har jag själv inte någon plan att operera mig själv i dagsläget men det är ändå något mitt barn kommer att möta förr eller senare i sitt liv. Och även om operationer inte är något som intresserar henne så är utseendet något som är viktigt i vårt samhälle. Så för mig är det viktiga att försöka lära mitt barn att hennes egenvärde inte ska sitta i hur hennes kropp ser ut. Däremot är hennes kropp sin egen att göra vad hon vill med. Men eftersom barn och ungdomar inte är färdigvuxna i kroppen eller mentalt redo att ta beslut som är riskfyllda eller permanenta så får allt sådant vänta tills den dagen hon är vuxen. Under tiden kommer jag försöka stödja och hjälpa henne att bygga och upprätthålla sitt självförtroende och sin självkänsla. Så att så många förändringar som möjligt som hon väljer att göra med sitt utseende är väl genomtänkta och görs av glädje och intresse, och inte av rädsla, komplex och påtryckningar utifrån.

Korrekturläser som en kratta
  • EbSmith
    Physalis skrev 2020-04-23 16:01:44 följande:

Det känns som ett komplicerat ämne som är svårt att svara på i ett kort forum inlägg men jag ska försöka dela mina tankar. Själv tycker jag inte kroppen är helig i sitt orginalformat eller något man till varje pris måste vara nöjd med. Det tycker nog ingen egentligen om de tänker på allt som faller inom normen för vad som är accepterat och ibland förväntat att förändra kring sin kropp.

Att ta bort eller frisera kroppsbehåringen är fullt normalt och förväntat. Att behandla sin hud med olika läkemedel och krämer för att undvika acne eller andra hudåkommor som är estetiska är fullt normalt. Att träna sin kropp för att bygga muskler för utseendets skull är normalt. Att färga hår och hud med starka medel är inom vissa gränser accepterat och normalt. Att peirca kroppsdelar och tatuera sin kropp är till stor del accepterat i de flesta kretsar. Att operera bort icke cancerogena leverfläckar och utväxter på kroppen är fullt accepterat.

Alla dessa saker kostar mer och mindre pengar, vissa är permanenta och andra inte. En del medför hälsorisker. Alla är dock till för att manipulera sitt utseende i olika utsträckning. Skillnaden mellan dessa saker och att operera sig för att ändra utseendet är att operationerna är mer riskfyllda enligt mig.

Nu har jag själv inte någon plan att operera mig själv i dagsläget men det är ändå något mitt barn kommer att möta förr eller senare i sitt liv. Och även om operationer inte är något som intresserar henne så är utseendet något som är viktigt i vårt samhälle. Så för mig är det viktiga att försöka lära mitt barn att hennes egenvärde inte ska sitta i hur hennes kropp ser ut. Däremot är hennes kropp sin egen att göra vad hon vill med. Men eftersom barn och ungdomar inte är färdigvuxna i kroppen eller mentalt redo att ta beslut som är riskfyllda eller permanenta så får allt sådant vänta tills den dagen hon är vuxen. Under tiden kommer jag försöka stödja och hjälpa henne att bygga och upprätthålla sitt självförtroende och sin självkänsla. Så att så många förändringar som möjligt som hon väljer att göra med sitt utseende är väl genomtänkta och görs av glädje och intresse, och inte av rädsla, komplex och påtryckningar utifrån.

Väldigt tänkvärt det du säger, fick lite annat perspektiv. Då blir det verkligen extra viktigt att pränta in detta som förälder eftersom samhället kommer visa det motsatta, dvs att utseendet i högsta grad spelar en betydande roll. Det kommer  som sagt en dag då även barnen möts av det. Läste nånstans att idag vet 5-åringar hur en man och en kvinna ska se ut för att anses som vackra. Så om nån säger att egenvärdet inte ligger i hur kroppen ser ut, skulle jag bli bra mycket mer övertygad av typ Stina Wolter jämfört med nån som pumpat upp bröst och läppar.
  • Physalis
    EbSmith skrev 2020-04-23 19:18:52 följande:

Väldigt tänkvärt det du säger, fick lite annat perspektiv. Då blir det verkligen extra viktigt att pränta in detta som förälder eftersom samhället kommer visa det motsatta, dvs att utseendet i högsta grad spelar en betydande roll. Det kommer  som sagt en dag då även barnen möts av det. Läste nånstans att idag vet 5-åringar hur en man och en kvinna ska se ut för att anses som vackra. Så om nån säger att egenvärdet inte ligger i hur kroppen ser ut, skulle jag bli bra mycket mer övertygad av typ Stina Wolter jämfört med nån som pumpat upp bröst och läppar.

Jag tycker det är ett väldigt intressant ämne. Och jag tror jag förstår vad du menar att om en normativt vacker kvinna säger att egenvärdet inte sitter i utseendet, jämfört med någon som inte anses normativt vacker. För det skapar såklart tankar om att det är väldigt lätt att säga något sådant om man är vacker och får alla fördelar av att vara vacker. Det är därför det känns viktigt för mig som förälder att visa att ens värde borde baseras på så mycket annat. Men att det inte är något fult att känna sig vacker, vilja känna sig vacker och göra olika saker för att känna sig vackrare på olika sätt.
    Korrekturläser som en kratta
  • Seven Costanza

Jag tror att du hade fått fler svar om man hade kunnat svara anonymt. Själv skulle jag vilja modifiera en kroppsdel, men det är inte så troligt att jag gör det för jag är rädd att något ska gå fel antingen hälsomässigt eller att jag ska bli missnöjd så att det inte ser ut som jag tänkt. Hade också varit mer benägen att göra det ifall det blev en förändring som var märkbar för mig men inte uppenbar för andra, eftersom det ändå är visst stigma kring operation.

Bara det faktum att man ska ha bandage i ca två veckor avskräcker mig för jag skulle nog ändå inte vara bekväm med att mitt barn eller bekanta visste om att jag hade opererat mig, även om jag håller med den som skrev att det ju är väldigt mycket annat man kan göra för utseendet som är accepterat. Men om det var riskfritt och jag kunde gömma mig för bekanta under konvalescensen skulle jag ha opererat mig och sagt till mitt barn (om hen märkte förändringen) att var och en gör som den vill med sin kropp.

• beccagranen

Jag har gjort ett bröstlyft + förstoring och lagt fillers under ögon,läpp och argrynka mellan ögonen. Jag är inte emot ingrepp, men jag tycker att det ska ha en betydande effekt för sin självkänsla, och inte pga trender. Min dotter ska få räls pga sneda tänder, det är accepterad förbättring som är mer för skönhet då tändernas funktion inte påverkas. Lika så ingrepp för utstående öron på barn. Så om något av mina barn lider mycket av sitt utseende och det går att förbättra skulle jag stötta dem. Vad det gäller bröst skulle jag avvakta tills minst passerat 18år då man är under utveckling i tonåren. Skulle min vuxna dotter velat göra om sig till en barbie med alla tänkbara ingrepp så kan jag bara avråda och be henne tänka om, men i slutändan gör hon som hon själv vill som vuxen.

• beccagranen

Jag har gjort ett bröstlyft + förstoring och lagt fillers under ögon,läpp och argrynka mellan ögonen. Jag är inte emot ingrepp, men jag tycker att det ska ha en betydande effekt för sin självkänsla, och inte pga trender. Min dotter ska få räls pga sneda tänder, det är accepterad förbättring som är mer för skönhet då tändernas funktion inte påverkas. Lika så ingrepp för utstående öron på barn. Så om något av mina barn lider mycket av sitt utseende och det går att förbättra skulle jag stötta dem. Vad det gäller bröst skulle jag avvakta tills minst passerat 18år då man är under utveckling i tonåren. Skulle min vuxna dotter velat göra om sig till en barbie med alla tänkbara ingrepp så kan jag bara avråda och be henne tänka om, men i slutändan gör hon som hon själv vill som vuxen.

Svar på tråden Ni som gjort skönhetsingrepp