• Wed 22 Apr 2020 22:04
    399 visningar
    3 svar
    3
    399

    Skolskjuts fråga

    Hej.

    Mina barn måste få skolskjuts. Vet inte vart jag ska vända mig, men testar här.

    Bor i Nybro kommun. Men har mina barn varannan vecka. Barnen är 6, 8, 12, 14 år.

    2 barn är skrivna hos. Mig i Nybro och 2 barn i Kalmar hos sin pappa.

    Jag vet att dom får busskort från sin pappa. Men det hjälper inte från mig då det inte går någon buss utanför oss på vägen.

    Barnens pappa bor kvar i kalmar och barnen går på Kalmarsundsskolan.

    Vi bor 1,5 mil från närmsta ort där det går buss till barnens skola och inga bussar passerar utanför oss på väg 125 mot Kalmar.

    Enligt rektor på skolan och hon som har hand omm busskort/skolskjuts säger att barnen inte ska få skolskjuts.

    Jag får börja 2 timmar senare på jobbet varje morgon för att jag måste lämna barnen på skolan. Och jag måste sluta 1,5 timme tidigare på em från jobbet för att jag ska kunna ta hem barnen.

    Taget från Skolverket - Det är elevens hemkommun som i varje enskilt fall gör en bedömning av om eleven har rätt till kostnadsfri skolskjuts. En elev i en kommunal grundskola eller grundsärskola har rätt till skolskjuts om sådan behövs med hänsyn till färdvägens längd, trafikförhållandena, elevens funktionsnedsättning eller någon annan särskild omständighet.

    Ibland har en elev, med hänsyn till sina personliga förhållanden, särskilda skäl att få gå i en grundskola eller grundsärskola i en annan kommun än hemkommunen.

    Särskild omständighet måste väl vara att föräldrar har skillt sig och flyttat isär.

    Och färdvägenslängd spelar ju in stort. Och även trafikförhållandena, hade det gått bussar så hade dom kunnat åka buss till läckeby och fortsätta med buss 401, men nu passerar inte en enda buss utanför oss.

    Det är 3 barn som är i behov av skolskjuts, de som klarar sig hemma före och efter skolan.

    Nu ikväll har jag mailat förvaltningschefen, förvaltningsdomstol

    Vart mer kan jag vända mig?!?

  • Svar på tråden Skolskjuts fråga
  • Wed 22 Apr 2020 22:21
    #1

    I kommunen där jag bor finns det en särskild enhet, Antagningsenheten skolskjuts, som tar hand om alla skolskjutsfrågor och är de som fattar beslut om elever skal beviljas skolskjuts.

    Du kan alltid höra av dig till skolans administratör för att fråga vart du ska vända dig med frågor rörande skolskjuts.

  • Wed 22 Apr 2020 23:18
    #2

    Eftersom de är olika kommuner så har ni inte rätt till detta. Det finns prejudicerande beslut från förvaltningsdomstolar redan, Hade ni bott i samma kommun så hade skolan varit skyldig att ordna detta.

    www.jpinfonet.se/kunskap/kunskapsbank/skolskjuts-vid-vaxelvis-boende/

  • Wed 22 Apr 2020 23:38
    #3

    Pyret013 har rätt. Högsta förvaltninsdomstolen har i ett prejudicerande fall slagit fast att rätten till skolskjuts vid växelvis boende inte gäller om föräldrarna bor i olika kommuner:

    lawline.se/answers/finns-det-ratt-till-skolskjuts-vid-vaxelvis-boende-i-olika-kommuner

Svar på tråden Skolskjuts fråga