Inlägg från: Berguven |Visa alla inlägg
  • Berguven

    BF Januari 2021

    Hejsan hoppsan 

    Hoppar in i tråden lite sent men här har ni en 34+4 så för mig är det dags i början av januari. Det börjar närma sig och eftersom att jag är förstföderska är jag väldigt nervös men också väldigt förväntansfull. 


    Har under min graviditet varit väldigt nervös, mestadels för att min första graviditet slutade i MA vilket upptäcktes i v. 10 (Fostret dog i v. 7) och många komplikationer till följd av detta (Infektioner, skrapning som misslyckades vilket ledde till hysteroskopi nästan 3 månader efter skrapningen). Så jag har varit väldigt ängslig över den lille knodden som nu lever och förhoppningsvis frodas inom mig.

    Just nu mår jag bra. Jag har precis slutat jobba och har nu tid att fixa här hemma. Har haft en rätt okomplicerad graviditet hittills. Sura uppstötningar under nattetid är det största besväret och att jag inte riktigt kan gå på långa promenader längre då det då trycker neråt och jag blir lätt trött. Har mensvärksliknande symtom till och från. 


    Eftersom att jag är förstföderska så vet jag inte riktigt vad som är normalt men tar det hela som det kommer. Jag håller tummarna för er alla i denna tråd och får se om det är någon som delar dag med min lille son när han väl behagar sig att komma ut :) 

  • Berguven
    Linhan89 skrev 2020-12-01 15:10:35 följande:
    Välkommen ! Låter precis som det varit för mig förutom att jag slapp komplikationer i samband med mitt MA i v11. Allt kom ut av sig självt.

    Har dock precis som du varit orolig, särskilt fram till v20 när vi äntligen fick se vår bebis på ultraljud !

    Haft mensliknande smärtor i någon dag nu . Närmar sig med stormsteg samtidigt som den inte får komma riktigt än :)

    Samma här. Jag vill inte riktigt att bebisen ska komma än, han får gärna vara kvar tills efter årsskiftet, haha! Tungan ute 


    Har lite problem med promenader just nu, då det strålar neråt så fort jag går. Så blir korta promenader och mycket pyssel här hemma :) 

  • Berguven

    Gick in i vecka 38 i fredags och är i nuläget på 37+3 och sedan igår kväll har jag haft konstant mensvärk och jag vaknade tidigt tidigt i morse (kl 4, hehe) av att det gjorde ont. Eftersom att jag är förstföderska vet jag inte om det är normalt eller vad detta innebär, men tänker att så länge jag känner lilla Knodden röra sig där inne och att det inte gör panikont så försöker jag att inte oroa mig i onödan. 

    Har även tid hos BM idag för mätning, prover osv. så får höra med henne vad hon säger. Sist jag var där så var han fortfarande ruckbar och hade inte fixerat sig än, så får se om det har ändrats. 

    Börjar bli lite nervös, enligt uträkningarna är det bara 17 dagar (+-) så det kan ju verkligen hända närsomhelst nu. 

  • Berguven
    Linhan89 skrev 2020-12-21 10:51:44 följande:
    Åh vad spännande! Låter som att det händer grejer tycker jag, är ju själv också föstföderska så man har ju svårt att tolka allt men mensvärk har jag förstått är ett tecken på att de kan vara på gång . Ska bli spännande att höra vad din BM säger !

    Har också varit på kontroll idag, samma som dig inte fixerat sig ännu men ligger på plats och var endast lite lite ruckbar.

    Ja, jag har också tolkat det som det men sedan så verkar det vara så att vissa har mensvärk i flera veckor medan andra får det bara dagar innan de föder, haha! 


    Det gick bra hos BM, allting såg bra ut och jag följer min kurva. Glömde dock bort att fråga om huvudet hade fixerat sig och vi pratade om något annat när hon kände efter så det glömdes bort. Jag ska dock dit igen nästa tisdag så får komma ihåg att fråga då om inget har hänt än! Sedan så har jag förstått det som att vissa fixerar sig tidigt medan andra gör det precis innan eller under själva förlossningen. 

    Vilken vecka är du i och när har du BF? :) 

  • Berguven
    Linhan89 skrev 2020-12-25 14:35:46 följande:

    Jag åkte in till förlossningen idag efter att jag samtalade med dom på morgonen. Alla värden var bra , lite högt blodtryck kanske men kan ha varit lite stressad för situationen.

    Barnet var pigg och allt i magen såg bra ut. Fick köra ctg kurva och sedan även ultraljud för att titta flöde på navelsträngen och fostervattenmängd. Barnet var normalstort fick jag också veta ! Känns jättebra att jag åkte in. Har ju som sagt haft en periodbebis hela tiden, några lugna dagar för att sen vara pigg igen , men denna gång tyckte jag att de lugna dagarna varade för länge än vad de gjort. Bebisen var fortfarande inte fixerad utan ruckbar. De förklarade det som att det troligen är trångt att stretcha nu så att alla rörelser kan vara svårare att känna.


    Vad skönt att höra att allt är bra med lillen! :)
  • Berguven
    Linhan89 skrev 2020-12-25 16:18:33 följande:

    Ja det är svårt att inte vara orolig när det nu närmar sig med stormsteg ??


    Verkligen! Förstår dig fullt ut. Jag tänker flera gånger om dagen på när jag kände rörelser senast och puffar lite på magen eller dricker kallt för att se om han rör sig. Jag gick in i vecka 39 idag och det kan ju hända närsomhelst nu och det gör mig ännu mer nervös, haha :P
  • Berguven
    Linhan89 skrev 2020-12-25 19:29:15 följande:
    Åh vad spännande :) ska bli kul att se när de kommer igång för dig ! Några känningar ?
    Linhan89 skrev 2020-12-28 11:39:32 följande:

    Hur går det för alla ? Nära bf för många nu! Någon som har nå känningar att det är på gång något ? Själv så har jag varit lite trött sista veckorna men det hör väl till oavsett. Annars är allt lugnt :)


    Oj, här hade jag missat att svara såg jag. 

    För min del så går det bra. Han rör sig och har sig därinne. Har sammandragningar lite då och då (tror jag, haha..) och jag märker att det är trångt för den lille därinne. Är bara 10 dagar från beräknad BF så börjar bli lite nervöst, men samtidigt så vill jag bara att det hela ska vara över nu; det börjar bli lite jobbigt och jag börjar bli otålig. Jag och sambon tog bilen och provkörde till förlossningen igår och allting här hemma är förberett så nu går jag bara och väntar. 

    Jag ska till BM imorgon och om jag inte går över tiden så är det sista gången vi träffas. Får se om han är ruckbar eller fixerad (och får hoppas på att jag kommer ihåg vad hon svarar denna gång...).

    Hur går det för dig? :) 

  • Berguven
    Linhan89 skrev 2020-12-28 13:29:17 följande:
    Så spännande, shit 10 dagar ! Är du nervös ? Har du barn sedan innan eller blir det första? Bf 29/1 för mig så det ska ju vara ett tag kvar men för min del kan bebben få komma precis när som helst, tja bara det blir 1/1 iaf hehe, före det så får man hålla inne .saknar verkligen att kunna röra på mig, börjat bli tungt nu och varit väldigt trött sista två veckorna, sover rätt dåligt om nätterna så är nog en stark orsak.

    I övrigt inga känningar, lite mer sammandragningar och mensvärk kanske .
    Jag är faktiskt inte jättenervös, men jag är en sådan person som, ju närmre saker kommer, desto mindre nervös blir jag. Haha. Det är vårt första barn och både jag och killen ser fram emot att få träffa vår lillkille. Det kan ju hända vilken dag som helst nu men vi hoppas på att han kommer efter 1/1 vi med :) 

    Jo, förstår den känslan. Jag har haft sömnbesvär sedan vecka 15-16 och tack och lov så fick jag lergigan utskrivet, vilket räddade mig när jag fortfarande jobbade. Nu har jag läst att det är bra att vara utvilad inför förlossningen så jag ligger i sängen och vilar väldigt mycket, en bortförklaring till att ligga och slappa hela dagarna medan sambon jobbar ;) Hehe! För mig är sura uppstötningar det största besväret nu. 

    Bara nyss så frågade sambon mig hur jag mådde eftersom att jag stannade mitt i ett steg och säkert såg väldigt äcklad ut. Sa bara "Näh, det är lugnt... Spydde bara upp lite apelsinjuice". Haha.
  • Berguven

    Var hos BM idag. Allt gick bra och lilla knoddens hjärta dunkade på bra därinne. Idag är det endast 9 dagar kvar till BF, spännande! Han är fortfarande ruckbar men när jag läste på om just rörlig/ruckbar/fixerad så förstod jag det som att om man har bredare höfter, som jag har, så kan bebisen vara ruckbar enda fram tills förlossningen börjar. Det hade dock varit "skönt" att få något tecken på att något är på gång därinne. 

    Nu är det inga mer besök till BM utan nu är det nedräkning till ankomst. Jag hoppas som sagt på att han håller sig kvar tills 1/1 men samtidigt så längtar jag så jag spricker nu. Fick barnkläder av min svägerska under jul och idag tvättade jag dessa och de är så SJUKT söta att jag bara längtar tills då jag kan skicka massa söta bilder till henne med knodden i dem. 

    Hoppas det går bra för er alla! :) 

  • Berguven
    Linhan89 skrev 2020-12-29 17:11:43 följande:

    Ni som har fått barn förut, har ni fått ökat blodtryck inom närmsta veckorna före förlossningen? Läst på flera ställen att det förekommer ? Har hela tiden legat på mitt vanliga blodtryck vilket är 120/70. Var så även i måndags men i fredags då jag åkte in till Förlossningen för minskade fosterrörelser ( falskt alarm ) så hade det ökat till 145/83. Tänkte kanske de berodde på att jag vart lite uppstressad kring fem dagar med minskade rörelser. Tagit trycket två ggr efter det varav senast idag, då låg det på 130/85, även i lördags. Vilket ju är helt okej men fortfarande högt för mig. Inga proteiner i urin eller andra saker som tycker på havandeskapsförgiftning.

    Man greppar vill efter halmstrån nu när det närmar sig och man vill att bebben ska komma ;) men i och med att jag läst att det inte verkar vara helt ovanligt med ökat blodtryck i närhet till förlossning så är man ju såklart nyfiken att höra med er andra som fått barn tidigare om det är något ni märkt av ? ;)


    Åh, bra fråga. Jag har också legat på 120/60 - 120/70 och idag när jag var hos BM så låg jag på 120/90. BM sa ingenting om det och då tar jag det som att det inte var något värt att ta upp men undrade lite varför det hade ökat så mycket helt plötsligt :o
  • Berguven
    Linhan89 skrev 2020-12-30 10:14:48 följande:
    Oj men de va knepigt att hon inget sa för vad jag förstått är 90 ganska högt på undertryck, men kan ju vara så att det var en gång så hon inte vill göra dig orolig, det ska inte jag heller göra ! Förstått att det är särskilt undertryck som ändrat sig när det närmar sig förlossningen ;) När ska du dit igen ?

    Har kollat runt lite och om det överstiger 140/90 så räknas det som förhöjt och jag ligger fortfarande på gränsen så det är nog därför hon inte sa något om det! :) Nu ska jag inte dit något mer förrän 6-7 veckor efter förlossningen, för efterkontroll! Har dock ett bokat datum på sjukhuset för kontroll om jag skulle gå över tiden, vilket är veckan efter BF! Har BF nästa vecka så det är säkert därför jag har lite förhöjt nu. 


    Hur går det för dig? :)

  • Berguven
    Linhan89 skrev 2020-12-30 11:19:34 följande:
    Åååh så himla spännande :) du får knipa två dagar nu då så bebben får komma på "rätt" sida året haha. Ska bli hemskt kul att se om ditt blodtryck höjts pga att det är nära !

    Allt går fint med mig ! Lite trött och så men det hör ju till. Annars lite mer sammandragningar sista veckan, lite Molande värk som kommer och går. Annars får jag nog säga att jag mår toppen med tanke på hur en del andra verkar må !

    Mår du bra i övrigt liksom ?
    Haha ja, vi får se när han behagar att komma ut. Jag hoppas bara på att inte gå över tiden, känns som att jag har varit gravid så väldigt väldigt länge nu! 

    Vad skönt att höra att du mår bra! :D Samma här. Jag har sammandragningar, men de känner jag inte riktigt av mer än att magen blir stenhård. Får molvärk lite till och från, men jag mår som du; väldigt bra. Har hört så många skräckhistorier om hur många mår och känner mig nästan lite skyldig när jag säger att jag mår bra. Det enda är att jag är trött men jag sover rätt så dåligt på nätterna också så det är inte så konstigt. Men annars har jag knappt haft några besvär, såsom foglossning eller ryggont, eller svullna fötter/händer/ben. Jag har inte ens "problem" med att brösten läcker, mer än några få droppar då och då. 

    Jag trodde till och med att det var något fel eftersom att alla pratar om att det är så jobbigt med att vara kissnödig på nätterna och jag kan fortfarande sova en hel natt utan att behöva springa upp och kissa Oskyldig Nu vaknar jag mest av att magen eller höfterna kan göra lite ont eller att jag är lite obekväm i kroppen för att jag legat för länge på samma sida eller sammandragningar eller att bebisen tycker det är en bra tid att misshandla mina organ, haha! 

    Jag skäms nästan av att skriva detta då jag vet att så många har sådana stora besvär med sin graviditet :x
  • Berguven
    Utvandraren2 skrev 2021-01-02 20:11:13 följande:

    Intressant att läsa om att ni haft förvärkar, det hade jag också på nyårsafton. Visste inte vad det var förrens jag googlade på det idag och det stämde precis.

    Men hur vet man skillnaden på förvärk och latensfasen? Törs man ta en alvedon eller är det risk för att man inte känner allt som pågår då? När bör man ringa in? Jag tänker att om det inte ger med sig på 1-1,5 timme så ringer jag in?

    Sist var jag ju hemma alldeles för länge, och jag är rädd för att vara det den här gången ifall det går snabbt. Samtidigt var jag ju hemma för länge sist pga att de missbedömde hur ont jag hade, inte för att jag inte ringde in och frågade.


    Vad jag har läst så ska man ringa till förlossningen om värkarna kommer tätt på varandra (3 stycken inom en 10 minuters spann) och som varar 1 min eller längre.

    Men jag skulle ringa till förlossningen och höra med dem om det händer igen. Jag hade samma sak på nyårsafton, verkar varit internationella förvärksdagen ;) Jag satt i bilen och jisses vad det höll på. Var lite stressad för vi hade mat i bilen som jag var så sugen på, haha. Tänkte att jag ville äta det innan jag skulle åka in. 
  • Berguven
    LillaPi78 skrev 2021-01-05 08:48:31 följande:

    Hejsan,

    Ville bara kika in här för att berätta att vår lille kille tittade ut redan 26 dec. BF 6 Jan. Var på kontroll 25 dec pga att blodtrycket stigit en del så det bestämdes att jag skulle sättas igång dagen därpå. Allt gick som en dans med igångsättningen, vi var beredda på att det skulle bli en lååång förlossning då jag inte var ett dugg öppen eller mjuk. Men de ordentliga värkarna kom igång vid 18 och ute var han strax efter 22.

    Sen tillstötte en del komplikationer med mig men det håller jag på att återhämta mig från.

    Lycka iallafall att bebis är frisk och jag önskar er alla lycka till och njut av sista graviditetsdagarna, snart är era bebisar hos er!

    Kram!


    Grattis till den lille Baby
  • Berguven

    Här går man och väntar. 3 dagar till BF och inga tecken på att den lille vill komma ut. Har sammandragningar till och från hela dagarna men hittills inga förvärkar (tror jag...) och ingen slempropp som har lossnat än. Just nu försöker jag att vila så mycket som möjligt för att vara utvilad men börjar bli väldigt rastlös, vilket i och för sig är bra då jag blir produktiv. Idag rengjorde jag alla skåp i badrummet och rensade ur, haha. Har turen att sambon är ledig imorgon så jag har lite sällskap här hemma Flört

    Hur går det för er andra? 

  • Berguven
    Linhan89 skrev 2021-01-05 15:34:01 följande:
    Åh så drygt med väntan på slutet, hoppas det kommer igång snart så att du slipper gå över :)

    Jag har också en del sammandragningar och någon enstaka förvärk nu på slutet. V 37 (36+3) idag. Kontroll hos bm idag och mitt blodtryck som höjdes för ca 10 dagar sedan ligger fortfarande lite högre, ca 130/85. Hade lite spår av äggvita i urinen idag också. Hoppas på en engångs grej.

    Nu så var bebben också nääääästan helt fixerad. Legat neråt i ca 4 veckor men varit ruckbar, men idag så va det knappt det gick att rucka. Vill bara att bebben ska komma nu är så taggad :)
    Håller tummarna för att knodden kommer snart! Din lilla kommer kanske hinna ut innan min. Han verkar vilja stanna där inne, förevigt! Haha Solig

    Min största oro just nu är dock sambon, att han ska bli sjuk och inte får närvara. Behöver verkligen honom där. Jag är inte så nervös över förlossningen men utan honom, min underbara stöttepelare, så känner jag mig väldigt nervös!
  • Berguven

    "Liten" update:

    Hade BF i fredags men ingen bebis tittade ut. På lördagskvällen fick jag teckningsblödning och därefter började oregelbundna värkar som under natten övergick till regelbundna värkar, som kom ungefär var 5:e-4:e minut. Sov såklart ingenting då dessa värkar var såpass jobbiga att det inte gick att somna. Kontaktade förlossningen tre gånger och vid tredje samtalet vid 8.30-tiden igår fick vi komma in på kontroll.

    Jag var 3 cm öppen och hade värkar och de velade mellan att skicka hem mig eller låta mig vara kvar då jag var på gränsen. Turligt nog så fick jag stanna kvar och jag är så tacksam för det då jag hade väldigt ont. Efter en väldigt lång dag med långt öppningsskede (mina bästa vänner är lustgas och epidural) och långt utdrivningsskede så föddes igårkväll en välmående liten kille :)

    Nu är vi hemma och han ligger just nu och småsnuttar:) Underbart!!!

  • Berguven
    Linhan89 skrev 2021-01-21 11:46:03 följande:

    Hehe ja samtidigt va jag ju bara hemma någon timme med värkar man tänkte väll att det skulle ta längre tid hehe.

    Ja amningen är på god väg att sätta sig! Hur vilar man dom bäst ?


    Stort grattis till bebisen! :)

    Jag smörjer in mina i bröstmjölk och lite purelan under dagen, men mestadels använder jag endast bröstmjölk mellan gångerna. Är lite svårt att få ut bröstmjölken i början dock, speciellt när det är råmjölken :) Det hjälpte mig i början. Lycka till!
Svar på tråden BF Januari 2021