• Lucia N

BF Januari 2021

En tråd för oss som väntar barn i januari!

Plussade idag på BIM -4. Kände att oavsett om det går vägen eller inte är det skönt att ventilera tankar och känslor!

Enligt NC-appen har jag BF 5/1

• Svar på tråden BF Januari 2021
  • Anonym (Bm)
    Anonym (Nelly) skrev 2020-07-08 00:11:16 följande:

Tack för svar! Vilade mycket sen gick febern ner av sig själv faktiskt inom ett dygn, så slapp tablett! Skönt att det gick fort över, tror knappt bebis märkte att jag mådde dåligt :)

Har du feber får fostret också feber. Man bör alltid sänka febern vid graviditet. Så vet du det till nästa gång :).
  • FiaW

Alltså denna väntan på Nipt, kollar inkorgen var 5 minut...har för mig att det stod max 8 arbetsdagar, men det är ju en eveghet!

• Utvandraren2

Fick svar på andra niptprovet idag. Tyvärr även det med för lite fetalt dna. Hade jag bott i Sverige hade det blivit fvp nu och sen evt abort om det visar sig vara Downs. Men nu bor jag i Norge, så om jag ens får göra det i Sverige måste det bekostas själv. Inte alls säkert jag får göra fvp i Norge, får evt svar på fredag. Min läkare hemma skickade en akutremiss. Men inte alls säkert att jag får göra abort i Norge sen, alla aborter senare än v12 kräver särskild behandling av en nämnd, och nu har väl den nämnden semester. Då kan det fort dra iväg till v20 och det tycker jag blir alldeles försent. Dessutom måste jag kanske i Coronakarann i tio dagar innan jag får göra ett fvp i Norge... Har aldrig mått såhär dåligt psykiskt i hela mitt liv. ;(

• Clara87
    Utvandraren2 skrev 2020-07-08 18:43:59 följande:

Fick svar på andra niptprovet idag. Tyvärr även det med för lite fetalt dna. Hade jag bott i Sverige hade det blivit fvp nu och sen evt abort om det visar sig vara Downs. Men nu bor jag i Norge, så om jag ens får göra det i Sverige måste det bekostas själv. Inte alls säkert jag får göra fvp i Norge, får evt svar på fredag. Min läkare hemma skickade en akutremiss. Men inte alls säkert att jag får göra abort i Norge sen, alla aborter senare än v12 kräver särskild behandling av en nämnd, och nu har väl den nämnden semester. Då kan det fort dra iväg till v20 och det tycker jag blir alldeles försent. Dessutom måste jag kanske i Coronakarann i tio dagar innan jag får göra ett fvp i Norge... Har aldrig mått såhär dåligt psykiskt i hela mitt liv. ;(

Vilken hemsk situation! Kan du få lite klarhet i dina alternativ innan du behöver åka hem till Norge?
  • FiaW
    Utvandraren2 skrev 2020-07-08 18:43:59 följande:

Usch så tufft för dig! :( Visste inte att du hade fått något svar på Nipt. Hoppas att du kan få klarhet i allt och få den hjälp du behöver. Skickar styrka till dig! <3
  • Utvandraren2
    Clara87 skrev 2020-07-08 19:58:46 följande:

Vilken hemsk situation! Kan du få lite klarhet i dina alternativ innan du behöver åka hem till Norge?

Tack! Ja, har kontaktat vården i båda länderna nu och väntar på svar. Har inte rätt till fvp i någon av länderna, dessutom är det semestertider etc. Jävla skit. Det är typiskt mig att alltid hamna i sådana här situationer, det var därför jag ville göra Nipt. De luckrade upp den stränga bioteknologilagen i Norge den 1 juli, men inga rutiner är såklart på plats än, så tillsvidare hänvisar de till de gamla reglerna. Och då är jag precis för ung (37,5) (!)

Dessutom har jag hört att många norska par åker till england eller sverige för abort, då de blir nekade i Norge. Hade jag vetat det jag vet nu hade vi inte gjort ett barn till. För mig har fvp alltid varit en förutsättning för att jag ska våga bli gravid. Man kan säga att det är pga nipt-test som vi vågade bli gravida. All respekt till de som lever med ett barn med Downs, men det vet jag att min man och i synnerhet jag inte klarar av.
  • FiaW
    Hazel Grace skrev 2020-07-10 23:41:33 följande:

Hej! Ny här :) är gravid med tredje barnet och har bf 19/1.

Välkommen och grattis till det lilla livet :)
  • FiaW

ÄNTLIGEN kom Nipt-svaret!

Låg risk, så tacksam!! Och med allra största sannolikhet en pojke till :)

Svar på tråden BF Januari 2021