• Mammadrake76

    Spädbarn med muskelsvaghet

    Min bebis är nu 7 dygn och har knappt varit vaken alls. Vi är fortfarande kvar på neo.avdelningen. Hon föddes i vecka 38+2 och vägde 3075 g. Men hon vill inte suga, så hon sondmatas och hon är otroligt slapp i kroppen. Föddes med svullna händer/fötter/armar/ben och var väldigt blå på extremiteter, framförallt fötter och händer. Detta har dock gett med dig och hon är nu enbart aningen blå om fötterna. Men väldigt muskelsvag och sover typ hela tiden. Givetvis har en utredning påbörjats här på sjukhuset, men jag vill ändå fråga om det är någon som upplevt samma hos sin bebis, och vad kom man i så fall fram till? Tack på förhand!

  • Svar på tråden Spädbarn med muskelsvaghet
  • annabellelee

    Jag hade ett svagt barn, som inte orkade suga utan fick flaskmatas de tre första månaderna. Han var inte för tidigt född, men vägde bara 2500g vid födseln. Han gav ingen ögontakt och var slapp i kroppen och utreddes på neurologen. Efter ca 3 mån började han bli starkare, men låg efter normalutveckling. Lyfte inte huvudet vid magläge förrän vid 7 mån tror jag.

    Idag är han ikapp, om än lite motorisk efter (har tex svårt att balansera). Ingen orsak hittades och idag anser sjukvården att han är frisk, och hans svårigheter ligger inom normalspannet.

  • annabellelee

    När de är små är det otroligt svårt att veta vad som är sjukdom och vad som bara är lite förseningar som de växer ifrån. Det gäller bara att vänta och se, vilket så klart är otroligt jobbigt, för tusen tankar rusar i huvudet hela tiden.

    Jag googlade en massa. Gör inte det! Njut av ditt underbara barn!

  • Mammadrake76

    Ja det är skitsvårt och jag har googlat på massor. Men det finns ju flera hundra sällsynta diagnoser och kromosomavvikelser så jag blir helt matt. Vill bara ta min underbara bebis och åka hem till syskonen. Är så himla orolig att det ska vara några stora fel...

Svar på tråden Spädbarn med muskelsvaghet