-
Ja då kan det kanske vara lämpligt att straffa föräldern som inte lärt barnet allvaret.Anonym (Pappa) skrev 2020-04-23 18:08:57 följande:Jo men det måste ju finnas gränser, om barnet inte förstår allvaret i det.
-
Hur kommer det sig att barnet haft möjlighet att ringa många gånger utan att föräldrarna reagerat?Anonym (Pappa) skrev 2020-04-23 19:09:40 följande:
Inte långa, men många.
Har ni varit i kontakt med polisen nu? -
Se bara till att han inte ringer igen.Anonym (Pappa) skrev 2020-04-24 16:39:20 följande:Klart att en fyraåring är oskyldig, hen förstår inte bättre.
Jag har inte sagt att det är okej, jag ville bara förstå vad ni menade. -
Inte straff, skadestånd.Hyllemor skrev 2020-04-24 22:50:25 följande:
Sociala myndigheter lär ju bli inkopplade om det händer gång på gång. En 4-åring ska ju knappast sitta ensam med en mobiltelefon vid upprepade tillfällen.
Det där med "straff" för minderåriga verkar vara lite klurigt. Det var ju ett barn i mellanstadieålder som för några år sedan hade stoppat smällare i en ventilationstrumma (eller vad det nu var) till en skola som brann ner till grunden. Föräldrarna åkte på massivt bötesbelopp i hundratusenkronorsklassen. Jag satte faktiskt kaffet i vrångstrupen när jag läste om det där. Jag trodde verkligen inte att vårdnadshavare kunde åka på den typen av stora straff för ett minderårigt barns skull, men tur är väl kanske det, eftersom föräldrarna faktiskt har brustit massivt i tillsyn.
-
Sociala myndigheter kommer inte att lägga någon energi på att utreda ett barn som vid ETT tillfälle ringt tolv gånger. Hade det varit tolv olika tillfällen så hade saken varit annorlunda.Hyllemor skrev 2020-04-24 22:50:25 följande:
Sociala myndigheter lär ju bli inkopplade om det händer gång på gång. En 4-åring ska ju knappast sitta ensam med en mobiltelefon vid upprepade tillfällen.
Det där med "straff" för minderåriga verkar vara lite klurigt. Det var ju ett barn i mellanstadieålder som för några år sedan hade stoppat smällare i en ventilationstrumma (eller vad det nu var) till en skola som brann ner till grunden. Föräldrarna åkte på massivt bötesbelopp i hundratusenkronorsklassen. Jag satte faktiskt kaffet i vrångstrupen när jag läste om det där. Jag trodde verkligen inte att vårdnadshavare kunde åka på den typen av stora straff för ett minderårigt barns skull, men tur är väl kanske det, eftersom föräldrarna faktiskt har brustit massivt i tillsyn.
Det är inte ovanligt att 4-åringar t ex spelar "Bollibompa-spelet" på en mobil! Sen kan jag visst tycka att man ska ha koll men ibland kommer det saker emellan. Det är jag övertygad om att det hänt även den bästa. -
Äh, lägg av. Det har hänt vid ETT tillfälle!Anonym (Anna) skrev 2020-04-25 10:30:30 följande:Som sagt, du låter inte som en lämplig förälder eller speciellt mogen för att ha barn. En normal vuxen vet att nödsamtal går att ringa även utan att simkortet sitter i.
Detta skriver jag alltså inte för att vara elak, utan för att det är precis så det är. -
Jag utgår från det ts uppger i mina svar.Anonym (Anna) skrev 2020-04-25 10:35:07 följande:Det vet du absolut INGET om. Det kan vara något som TS bara påstår för att rädda sitt eget skinn.
Om du utgår från dina fantasier så får du faktiskt uppge det.
Ts är dessutom dubbelanonym så varför skulle ha ljuga? -
Dubbelanonym som i att han inte anväder sitt registrerade användarnamn, precis som både du och jag också gör.Anonym (Anna) skrev 2020-04-25 10:50:17 följande:Dubbelanonym? TS skulle ljuga för att han inte vill erkänna att han inte haft koll på sitt barn, vilket han inte haft. Även om det "bara" hänt en dag så är det minst lika oroväckande att TS inte har koll på sitt barn.
Frågorna han ställde är också oroväckande och får mig faktiskt att tvivla på hans föräldraförmåga. Dessutom visste han inte att 112 går att ringa även om simkortet inte sitter i. Vilken vuxen människa vet inte det? Eller så påstår TS att han inte visste det för att slippa ta ansvar för sitt barns dåliga handlingar.
Just därför spelar det absolut ingen som helst roll vad han skriver då ingen ändå vet vem han är!
Förstår du nu?
Denna funktion finns för att männsikor ska våga tu upp ämnen utan att förutfattade meningar, som dina, ska förfölja en i framtida trådar. Bra va?
Säg att ts skrivit med registrerad signatur, och du baestämt dig för att han är en dålig förälder med noll koll... hur skulle du sen bemöta honom i trådar om barnuppfostran? Du har ju liksom redan bestämt dig.
Ingen har 100% koll 100% av tiden. Inte ens du, hur perfekt du än tror att du är.
Exakt vilken fråga oroar dig så mycket? Hade du anmält till soc om du visste vem de var? -
Det beror nog fan på när man gick i skolan du!Anonym (Anna) skrev 2020-04-25 10:58:04 följande:För att det bland annat alltid står "endast nödsamtal" på skärmen när inte simkortet sitter i. Och det är liksom grundläggande att man som vuxen vet att 112 går att ringa ändå, det lär man sig i skolan.
"Sen utgick vi knappast ifrån att han skulle ringa dig" du skrev ju att han länge pratat om att han ville ringa till polisen. Du kunde inte räkna ut själv att han kanske skulle ringa dit när han fick ensam tillgång till telefonen?