Kan barn straffas för busringningar till 112?
Som rubriken lyder. Barn under 15 kan väl inte det? Eller räknas inte böter som att straffa barnet?
Som rubriken lyder. Barn under 15 kan väl inte det? Eller räknas inte böter som att straffa barnet?
Jo men det måste ju finnas gränser, om barnet inte förstår allvaret i det.
Då låter det som att föräldrarna behöver en läxa (dvs böter). Jag skulle aldrig kommit på tanken att ringa 112 som barn, för jag har fått lära mig att det gör man inte om det inte är akut. Fattar inte varför barn ska komma undan med allt, de förstår mycket bara man lär dem och inte låter dem härja fritt.
Det beror väl isf på ålder. Tror ingen skulle bötfälla föräldrarna till en treåring t ex men däremot en unge på åtta ska nog inte chansa.
Vadå, tycker du att det är ok att bryta mot lagen i andra fall också, så länge man inte vet att det man gör är olagligt, eller vad menar du?
Barnet är fyra och nej, hen förstår inte allvaret. Vi har sagt många gånger att man inte ringer dit om det inte är en nödsituation och förklarat olika lägen där man ska ringa.
Då vore det väl lämpligt att barnet inte får tillgång till en telefon så länge hen inte förstår.
Just så!
Föräldrarna lär (förhoppningsvis) barnen!
Men ... är väl antagligen samma typ av föräldrar som anser att skolan ska uppfostra deras barn.
Man blir bara så förbanna på alla dessa flata föräldrar.
Var vuxen för i helvete det är ju det ungarna behöver!!!
Jä***a plyschtomtar!
Men vad är grejen? Har barnet upprepade gånger ringt långa samtal till 112?