• Frusan

    Någon mer som precis plussat

    Pyret10 skrev 2023-07-21 14:18:14 följande:

    Ååh vad mysigt att ni fått se henne igen! Då får vi båda tjejer 😁 
    Vi har varit och testkört barnvagnar idag. Jämförde Brkrax 5z med Cybex Tulos S Lux och fastnade faktiskt för Cybex. 


    Vi upplevde den stadigare (Inte lika gungig) som Britax. För-och nackdelar mellan båda med för oss blir det en Cybex som det ser ut nu i färgen sky blue 😁 


    Har moderkakan lite tokigt så nästa titt blir till hösten, lyxigt och mysigt att få se henne flera gånger 🥰 har ni något mer UL planerat? 


    Det märket har jag missat helt, måste kollas upp. Har eg bara tittat på Emmaljunga och Britax, av gammal vana 😂

  • Frusan
    Pyret10 skrev 2023-07-21 23:04:02 följande:

    Ja samma för mig jag gick raka vägen fram till Britax och sedan mot Emmaljunga. Men hon i affären där vi var verkade närmast vara en rejäl motståndare till Emmaljunga och man kunde ana henne fnysa och pratadenbara negativt om deras vagnar ?klumpiga?, ?tunga?, ?dålig sittdel där barnet får kanten i nacken? och hennes ?2-åring får inte ens plats i en sån? etc. 😂 Så hon hade något personligt mot Emmaljunga kåndes det som. 


    ja men kolla upp och prova Cybex. Ett tyskt märke som jag inte heller hade koll på innan men gillade som sagt den både jag och mannen 😊

    Myys att få se henne igen till hösten! Vi har vårt RUL 7/8 så jag längtar såå till det 😍

    Hur mår du förutom tröttheten nu? 


    Det var lite ovanligt, tycker annars att Emmaljunga verkar vara något många vill sälja till en 😅 men jag bor ju en bit uppöver och Emmaljunga har alltid varit populär här uppe där vi har långa vintrar med mycket snö. Förra gången var Emmaljunga det självklara alternativet men nu vill jag ha en lättare vagn och ännu mer om det nu blir snitt. Men vi har bestämt att inte köpa liggdelen utan ha en mjuklift istället. Tycker det är sjukt mkt pengar för något man använder så kort tid som liggdelen och första dottern ville inte ens åka i vagnen första månaderna så henne fick jag bära och putta vagnen framför oss på våra mysiga barnvagnspromenader i vårvintern 😂

    Åh så mysigt med RUL snart 🥰 fröken i min mage var helt galen på RUL så jättedåliga bilder 😅 så jag hoppas er lilla plutt kan tänka sig att vara lite mer stilla. Man längtar ju efter de där bilderna.

    Var in till Gyn igår kväll efter sammandragningar som tillslut inte ville ge sig även fast jag vilade. Men allt såg fint ut.
    Mår så där, sover fortfarande kasst. Igår på Gyn fick jag lergigan. Men kollade FASS och den där sidan man kan kolla upp läkemedel och om de är lämpliga (har glömt namnet), och på båda står det att det inte finns så mycket data gällande användning i senare del av grav och att man råder att enbart ta det om inget annat val finns. I det läget känner jag inte att jag är än. Jag sover ju några timmar varje natt och vissa helt okej och så länge jag är sjukskriven och dottern har sommarlov så har vi ju ingen stress på mornar så jag avvaktar med lergigan så länge. Annars är det foglossning och ryggont, men det kan jag leva med så länge bebis mår bra ☺️ 
    hur mår du? 
  • Frusan
    Pyret10 skrev 2023-08-07 19:29:10 följande:

    Ja det var det men jag tror att hon blev personligt engagerad och hade negativa erfarenheter av Emmaljunga. Jag tror den är en toppenvagn precis som så många andra och man får utgå från sina behov. Vi bor i Sörmland men jag har familj i södra Norrland så vår vagn behöver klara stad, grusvägar och snö. Den vi tittade på lovar att den är bra på det och skogsvägar så det låter lovande 😁

    Idag var vi på RUL och fick se lilla tjejen igen. Så magiskt även denna gång 🥰 Allt såg bra ut med henne. Men min moderkaka ligger också tokigt till så även vi får åka in på ett extra ultraljud senare i höst.
    Annars var även hon aktiv men poserade ändå fint för barnmorskan så vi kunde se allt bra. Däremot tog barnmorskan inte några roliga bilder förutom en på huvudet. Tur vi varit på 2 ultraljud innan 😅 

    Åh hur har det varit med sammandragningar sedan? Under förra veckan fick jag 2 rejäla sammandragningar också men dom gav med sig efter en stund. 


    Jag mår bra måste jag nog säga. Haft ont i ryggen emellanåt men ska försöka återuppta träningen nu som det blivit dåligt av under semestern. Då hoppas jag att det blir bättre. Men i övrigt mår jag som sagt bra och jag hoppas det håller i sig ytterligare några veckor då vi ska utomlands i början av september 😁 


    Och här blev det tvärt byte till just Emmaljunga 😅 skulle eg gå in och beställa en britax som jag tillslut bestämde mig för men då hade visst Emmaljungas nyheter kommit in i butiken och deras nya med lättviktschassi, Sento pro föll jag för direkt jag rullade den en meter. Så det fick bli en sådan med de mer rejäl hjulen. Längtar tills den kommer 😍

    åh så mysigt 🥰👶🏼 nä bilder nu verkar vara hopplöst, ett enda sudd och kroppsdelar huller om buller 😂 aj då med moderkakan, men skönt att allt upptäcks i tid. Min ligger precis kant i kant och i bakvägg och då var de väl inte lika stor chans att den flyttar sig, men å andra sidan är det ju bättre om det nu blir snitt.
    Hade en ganska stökig förlossning med första så blir det snitt så är det helt okej. 


    Ska ni tillbaka i v 34 också? 


    Åh spännande med utlandsresa ☀️ hoppas på lite stabilare väder i världen tills ni åker och inga sammandragningar! 
    Mina kommer emellanåt nu med men lugnar sig med lite vila. Koffein tror jag triggade lite då jag just de dagarna drack 2 koppar. Annars håller jag mig till bara morgonkoppen nu. 

  • Frusan
    Pyret10 skrev 2023-08-09 09:10:45 följande:

    Åh men vad roligt att ha beställt vagn! 🤩 vilken färg valde ni? Jag ska nog till butiken i helgen och höra med dom när vi ska beställa för att få den i början av december 😊
    När får ni er vagn? 


    Ja det känns bra att dom upptäcker i tid. Men jag tyckte hon sa att min låg såsom du beskriver din så nu blir jag fundersam om hon kanske förmedlade mer hopp om att den ska flytta sig än vad som är realistiskt. Aja det märker vi väl på nästa ul då som blir i v.33 😊 Jag hade sett fram emot en vanlig förlossning och få uppleva det med min man. Men det viktigaste är ju förstås att bebis mår bra och kommer säkert till världen. Och blir det kejsarsnitt får jag väl vara glad över att slippa smärtan det innebär med vaginal förlossning 😅 

    Ja jag hoppas verkligen på sol och lagom varmt när vi åker! Vore så typiskt om ett lågtryck drar in över södra Europa precis just då 😅 

    När börjar du jobba igen, för du har semester nu? Kommer du kunna jobba 100% eller blir du sjukskriven utifrån foglossningen? 


    Hur har du sovit sista tiden? 


    Det blev en svart med bruna detaljer. Jag var lite sugen på en olivgrön men dottern fick vara med och bestämma och hon ville absolut inte ha en grön 😝 utan en svart eller blå, så då blev det svart. Det är samma färg som på den begagnade vi köpte som vi kört upp till stugan och till den följde det med footsack, mjuklift och skötväska som vi kan ta till den nya och spara in den kostnaden. Ville eg ha en mörkgrå vagn men det fanns inte som val på denna modellen. Det är lång leverans på de nya Emmaljunga, 8-10 veckor. Britaxen var ca 1 veckas lev på, så vi la beställning direkt om bebis får för sig att komma tidigare.

    De har låtit lite så när jag pratar med dom också, men så läste jag på själv och nu på sista UL så kunde jag ställa motfrågor och då sa läkaren att det var mindre chans att den flyttade sig när den låg i bakvägg men att den kunde göra det. 


    I vår region är det minst 2 cm ifrån livmodertappen som gäller, ligger moderkakan närmare så blir det snitt. Är det samma hos er? Läste om att någon region på prov genomför vaginala även om den ligger kant i kant, det skulle jag dock inte vilja. Är det möjligt vill jag iaf få ett barn som mår bra vid födseln oavsett om det blir snitt eller inte ☺️

    Ja fy, det skulle ju inte vara roligt. Räcker ju med vädret som är här just nu. Och vi är ändå inte speciellt hårt drabbade just här. Lagom värme och sol låter som en perfekt plan! 


    Sömnen är lite bättre nu och blodvärdet på 115 ☺️ hade fått tillbaka mitt rätt så låga blodtryck igen, har haft lite högre under några veckor men nu är det tillbaka på ca 90/60. Så lite smått yr osv men det är jag ju van med. Är fortsatt sjukskriven september ut och sen får jag se om
    det blir något arbete innan bebis kommer. Hur länge har du semester? 


    Har dina värden hållit sig bra? 🥰
     

  • Frusan
    Pyret10 skrev 2023-08-10 15:40:16 följande:

    Vad bra att ni kan använda det ni redan köpt! Min första vagn var svart, det är ju alltid fint och praktisk! 


    På måndag ska vi träffa vår barnmorska. Det blir första gången sedan inskrivningen. Jag ska fråga henne lite om moderkakans placering då. Nej jag vill verkligen inte heller chansa! Hellre planerat snitt isåfall. 

    Så skönt att du sover bättre. Jag har ingen aning om mina värden men på måndag får jag väl veta mer antar jag 😊 
    Jag började jobba den här veckan. Har gått bra, trodde det skulle vara kämpigare att ta sig iväg på morgonen 😅 men funderar på att jobba hemifrån imorgon när jag har bara administrativa uppgifter. Skönt att slippa göra sig i ordning och ibland skönt att minska på social stimulans 😁 


    Ja det är som enkelt med svart, var lite nyfiken på deras bruna men de hade ingen sådan i butiken och svårt att se på bilder. Så när det ändå var så lång leveranstid så tordes jag inte riktigt vänta om hon kommer tidigare ☺️

    Ah, mig har dom tagit prover på även på UL men det är nog för att mina blodvärden varit lite låga Kanske. Hoppas allt ser bra ut på måndag och att du kan få lite klarhet med moderkakans läge. Läste att det dessutom är större risk att ha föreliggande eller låg när man är äldre, så vi har väl kanske inte oddsen på vår sida 😝 men dom
    håller ju koll på en så det känns skönt.

    Ja allt det där sociala tycker jag är slitsamt, har väldigt stort behov av att vara för mig själv och slippa massa ljud annat än det jag vill lyssna på själv 😅
  • Frusan
    Pyret10 skrev 2023-08-11 12:51:45 följande:

    Jag hade också väldigt lågt blodvärde när första proverna togs men rekommenderades järn och sen har ingen följt upp. Men antar att rutiner kan vara olika olika regioner 😊 
    Ja det känns skönt att träffa barnmorska på måndag och få veta lite mer. Har nu bestämt mig för att inte googla mer om det efter en sökning igår som bara skapade oro 🙈 bättre att få besked muntligt när hon ser mina bilder 😁 

    Åh imorgon ska jag nog åka och kolla på vagnen vi valt igen och se när det är läge att beställa 😁 


    Det är konstigt att det är så olika mellan olika regioner med många olika saker. Jag har kollat mitt blodvärde varje vecka nu tills det har blivit bättre och nu blir det var 3:e vecka på BMbesök. känns ju bra att inte ligga alltför lågt inför förlossning/snitt ☺️

    Nä man får ta en hel del saker med en nypa salt när man googla, men tycker att man får lite lite info från vården så det är lite synd. Men man får stå på sig istället och fråga tills man är nöjd 😌 

    Det går ju himla fort nu tycker jag så skönt att ha de stora sakerna klar som vagn och säng osv. Så kan man köpa resten eftersom. Har en kompis som har massor med kläde, så det är ju perfekt 🤩 
  • Frusan

    Pyret: Det är faktiskt skönt nu när man är äldre och har barn sedan tidigare. Man vet lite vad som väntar och är tryggare med allt, det blir som det blir när bebis väl ska ut 🥰 
    ska boka in UL i början av november och då vet vi sen hur det blir, förbereder mig både på snitt och vaginalt så får vi se vilket det bli.

    tänkte inte heller beställa vagn så tidigt, britaxen hade ca 1 v leverans den med. Men Emmaljungan var det lång väntetid på så då beställde vi. Njut av semester och bröllop först 😍

    Ja här sparkas det för fullt, ser inte så mycket än. Men det beror kanske mest på att jag inte ser magen under naveln längre 😝 och det är oftast där hon sparkar, och nedåt! Hon har börjat träffa urinblåsan den busen, så himla obekvämt när man plötsligt tror man ska kissa på sig. Däremot blir hon oftast helt stilla när pappa eller storasyster vill känna. Fast hon sparkade storasyster i pannan häromdagen 🤣

  • Frusan
    Pyret10 skrev 2023-08-24 06:30:49 följande:

    Ja verkligen. Jag ser så mkt fram emot den här föräldraledigheten och att bara få vara med min bebis och njuta av den korta tid som hon är så liten. Med de andra två var jag nog mer stressad över att jag behöver aktivera dom med babysim, babysånggrupp och öppen förskola. Hängde på caféer med kompisar som inte hade barn och försökte verka cool med det men var egentligen såå ocool och tyckte det var jobbigt och nervöst om dom skulle börja skrika och vara missnöjda. 


    nu ska jag bara göra sånt jag verkligen känner för 😁

    Det är såå mysigt med sparkar och rörelser och det går verkligen fort nu känns det som. Helt plötsligt är det stora rörelser jag ser och känner. Även bröderna ser henne rumla runt där inne. Min blivande man pratar med magen och då upplever jag att hon stillar sig och jag tänker att hon hör rösten och liksom lyssnar. Sen kan hon sätta fart igen 😂 vi börjar tillskriva henne egenskaper och fantisera om vilken liten person som finns där inne. Njuter så av denna tid 🥰
    Haha lillasyster ville visa storasyster att hon är stark och kan sparka 😅🥰


    Åh samma här, kommer ihåg hur osäker man var med allt då för hundra år sen. Skulle fort ner i vikt och i mina vanliga kläder, komma igång med träning och bebis skulle aktiveras samtidigt som vi hade massor med sjukhusbesök. Nä fy, om liten i magen mår bra denna gång så är planen enbart mys och att göra sånt jag själv vill. Och lite fläsk på kroppen tänker jag är bara bra 😅 

    Ja herregud Vad fort det gick från att känna små buffar till att ha någon som kör parkour i magen. Det är både rejäla kickar åt alla håll och någon slags liten val som tumlar runt där inne 🤪

    var in på UL igår igen pga sammandragningarna som fortsätter, man känner sig ju lite fånig som ringer in typ varannan vecka, men igår sa dom uttryckligen att jag ska fortsätta höra av mig Så tar dom ställning till om jag ska komma in eller inte. Bättre att kolla en gång för mkt än att en så pass prematur förlossning börjar hemma och går för långt. Så det kändes skönt. Men undersökningen igår gjorde väldigt ont, dom gör så himla olika. Har ju varit in 3 gånger pga sammandragningar och första gången var det en läkare som var så mjuk och försiktig. Hon gjorde både VUL och vanligt på magen. Det kändes knappt och hon var väldigt noggrann och jag fick se bebis på skärmen, hon tog tid på sig och förklarade allt hon såg. Läkare nr 2 gjorde bara VUL i ca 3 sekunder och sa att allt såg bra ut, ingen förklaring eller vad jag skulle kunna göra för att minska sammandragningarna. Igår gjordes först undersökning vagninalt med sån spatel och en plastgrej som de kan vinkla livmoderhalsen mot sig med om du förstår vad jag menar För att kunna se bättre, sen VUL som gjorde rejält ont när hon stökade runt där inne. 
    Sa till att det gjorde ont och att det inte gjort ont innan vid VUL (när hon gjorde första undersökningen hade hon förvarnat om att det skulle kännas), men svaret blev att man blir känsligare längre in i grav. Så nu hoppas jag på noll undersökningar framåt, annat än UL för att kolla moderkakan 😝
  • Frusan
    Pyret10 skrev 2023-08-27 08:11:03 följande:
    Ja jag ska också försöka påminna mig om att inte stressa över magen som blir efter att ha fött barn. Den får ta den tid den behöver att gå tillbaka 😊 Hade som plan att fortsätta styrketräna hela graviditeten men det har redan fallerat så här drygt halvvägs in i graviditeten 😅 har noll motivation och lust till det. Däremot älskar jag promenader och än så länge fungerar det. 
    Sista veckan har jag börjat sova som en kratta! Antingen ligger jag vaken flera timmar innan jag somnar. Eller så vaknar jag galet tidigt (från 4-tiden). Har dessutom sista två nätterna kunnat välkomna sendraget/kramperna som kommer nattetid. Haft så med tidigare graviditeter också. Vaknar av en sån smärta och av att foten liksom vrider sig på ett nästan onaturligt sätt 🙈

    Men åh vad jobbigt med sammandragningar och dom onda undersökningarna!! Fortsätt åka in om du får sammandragning precis som dom sa och jag tycker gott som kan ta det lite varsamt medan dom undersöker ❤️

    När man ska undersöka moderkakan sen är det då VUL som gäller? 😬
    Haha jag med, skulle leva preeecis som innan. Men först 3 månader med ett jäkla illamående som tog bort all motivation till allt ???? sen var det nog en bra vecka och sen kom foglossningen, så jag har gett upp. Saknar dock promenader. Vet inte om jag skrivit det tidigare men jag ramlade av en häst när jag var 19 och fick en kotkompression, märker aldrig av den förutom när jag är gravid. Nu låser den sig liksom, men Har börjat få massage och även om inte själva kotorna går att påverka så mjukas iaf musklerna runt om upp.
    Kör lite sittande träning med lättare hantlar och några yogaövningar. Men man kommer ju vara i hyfsat kass form efter förlossningen 😝

    åh fy, lider med dig. Det är så jäkla jobbigt att inte få sova. Hoppas det vänder igen ☺️ aj, låter inte skönt med sendrag. Hemskt när man vaknar med full kramp och ska försöka få det att släppa. Det sägs ju att magnesium kan hjälpa vid vanlig Kramp men vet inte hur mkt man bör äta som gravid.

    Hade bokat besök hos min BM dagen efter jag var på förlossningen så vi pratade lite om undersökningarna de gör, hon sa att man har massa nerver som retas igång och när man ligger på rygg och livmodern dessutom trycker nedåt, plus att livmodertappen på de flesta gravid är bakåtlutad tills förlossningen börjar, så bidrar det till att det gör ont och att man kan känna sig illamående/yr. Vilket jag gjorde. Hon tipsade om att se till att ha ätit bra innan så inte blodsockret riskerar att bli lågt vilket gör det ännu sämre och att ta Alvedon innan undersökningen. Plus att berätta för läkare att man reagerar på den typen av undersökning. Jag är väldigt smärtålig i övrigt, men det gäller inte livmodern 😅 har blivit väldigt påverkad av tex spiralinsättning innan.

    Ja som jag fattar det så gör dom både UL och VUL, då det är lättare att se moderkakans placering mer exakt på VUL men när jag googlat lite så verkar det vara olika. Tycker det är segt att vänta ända tills v 34 men förstår ju att dom inte kan veta innan heller.

    Nu har jag börjat klura på babyskydd till bilen också. Så himla mycket att välja på 😝 hade bestämt att vi skulle hyra men nu har jag börjat ångra mig. Det ställe vi skulle hyra på har planering för att byta ut sina hyrstolar till nya,  vilket innebär att den vi kommer hyra riskerar att vara en äldre modell då de inte tror de kommer hinna byta innan det är dags. Den modellen går inte att fälla i liggläge, vilket jag vill. Vi har 10 mil enkel väg till sjukhuset och 12 mil till en av våra Stugor, så skulle bebis precis somnat när man kommer fram så är det ju väldigt bra att kunna fälla stolen och låta henne ligga kvar (kommer inte köpa sådant som går att fälla under färd, på tok för dyrt 😅)
    Har hittat ett beg cybex som är jättefint men då följer ingen bas med, och basen kostar en hel del att köpa till.. alla dessa val. Hur gör ni? ☺️
Svar på tråden Någon mer som precis plussat