• Anonym (Kaffedraken)

    Katt i lägenhet?

    Hej!
    Iom Coronatider vilket lett till att jag numera jobbar hemifrån de kommande månaderna ser jag detta som en bra period att skaffa katt, något jag funderat på i flera år då det verkligen hade varit trevligt med sällskap därhemma! Dock vill jag gärna bolla detta med er kunniga då det är vissa saker som jag förstår är problematiska - men jag vet inte om de är såpass problematiska att det inte gör det möjligt för mig att ha katt öht. Nedan följer några punkter som jag ser som (o)möjliga hinder:

    Jag bor på 40 m2 i en lägenhet

    Jag ser det inte som möjligt att katten kommer kunna vara en utekatt, utan enbart en innekatt. Dock med fri tillgång till balkong 8som då såklart kommer vara nätad)

    Nu de kommande månaderna kommer jag jobba hemifrån vilket då passar bra om det blir en kattunge, men sedan på längre sikt kommer det bli att jobba på kontor fulltid men kommer säkert kunna jobba hemifrån någon gång i veckan.

    När jag är hemma kommer jag kunna ge katten full uppmärksamhet och kan jag vänja katten att gå i koppel kommer det även bli promenader - Då såklart baserat på hur stort intresse kissen har för detta. Dessutom kommer jag även anpassa mitt hem med många lekmöbler och högre höjder där katten kan ligga och spana.

    De få gånger jag är ute och reser har jag familj och vänner som mer än gärna är kattpassare, dvs att katten är hemma hos dem för social närvaro så det blir inte att det bara kommer någon och ger katten mat.

    Ja detta är väl de punkter jag på rak arm skulle kunna se som problematiska. Jag förstår att katter kostar en del pengar (mat, försäkring veterinärbesök etc) men det är inga som helst problem.

    -----------------------------------------------------

    Jag var först väldigt sugen på Maine Coon. Men dels har jag förstått att detta är en av de mer sällskapliga raserna som inte trivs med att vara hemma själv såpass mycket tid själv. Dessutom har jag fattat det som att det är en rätt sjukdomsdrabbad ras.

    Så ni får gärna ge förslag på raser som skulle kunna passa mina förutsättningar, dvs om det ens finns!

    Stort tack! OCh som sagt är alla överväldigande överens om att mina förutsättningar inte är lämpliga för en katt så kommer jag såklart inte ta detta i mål. Tyvärr känner jag att 2 katter på en sådan liten yta som jag bor på inte heller är lämpligt.
  • Svar på tråden Katt i lägenhet?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag och min sambo har en blandraskisse (50% ragdoll, 25% Maine coon och 25% norsk skogskatt) i vår lägenhet på 69 kvm. Sambon jobbar heltid med kontorstid och jag jobbar natt, men även dagar ibland. Eftersom jag också studerar händer det att jag är borta i flera timmar eller åker iväg och gör ärenden på dagarna. Vi har även testat att sova på hotell en natt och vår katt verkade inte bli särskilt ledsen när vi kom hem igen.

    Så länge man vänjer katten att vara ensam i korta perioder och sen successivt trappar upp det ser jag inga större problem med att katten får vara ensam ca 10 timmar om dagen. Få personer har lyxen att vara hemma större delen av dagarna och att vänja kissen att vara ensam ett halvt dygn ser inte jag som något konstigt. Katten klarar sig själv så länge lådan är ren och det finns vatten och mat.

    Vår kisse är uppfödd i en lägenhet och känner inte till något annat liv, så tror inte hon lider av att vara en innekatt. Hon är en social katt som alltid kommer och ska mysa ett par gånger om dagen eller ska ha uppmärksamhet på annat sätt. Idag är hon fem månader gammal och klarar sig utmärkt när hon är själv tolv timmar. När jag sover på dagen kommer hon snällt och lägger sig i sängen och väntar tills jag går upp.

    Jag kan varmt rekommendera att köpa en Maine coon. Det är roliga katter som vill vara med när det händer saker. Tänk även på att köpa från en uppfödare som har hanterat katten mycket och vant den vid olika situationer som exempelvis besök från andra människor.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har en huskatt i min lägenhet på 35 kvadrat (plus 7 kvadrat inglasad balkong så länge jag är hemma och det inte är minusgrader ute). Det fungerar bra, jag är även borta ca 10 timmar om dagen på vardagarna och det har aldrig varit något problem.
    De gånger jag är borta över natten åker jag med henne till mina föräldrar, mamma är mer än gärna kattvakt, innan första gången så fick hon naturligtvis träffa mina föräldrar och lära känna dem så det inte skulle bli nytt stället och nya människor helt plötsligt, jag var även kvar ett tag med henne första gångerna innan jag åkte.
    Hon har alltid varit innekatt, vad jag har hört av folk som har försökt är det svårt att få en katt som är van att vara ute till innekatt, men vet katten inget annat så brukar det inte vara några problem.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Min erfarenhet och kunskap säger mig att det är vissa raskatter som trivs inomhus i en lägenhet. Men dessa katter är också är de som är sällskapliga och inte kan vara ensamma.

    Så jag hade ändå funderat över två katter och då de raskatter som är väldigt sällskapliga.

    Har man liten golvyta så kan man kompensera på höjden med stora klätterträd. Och leka mycket med katterna.

    Jag har två ragdolls och tycker de båda är underbara till personligheten. Den enda nackdelen med de är deras päls. Den kräver mycket omvårdnad och de fäller mycket.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Kaffedraken)

    Kan du inte ta en vuxen katt som är van att vara inne och ensam om dagarna. Den hinner ju boa in sig och bli trygg under tiden du är hemma nu. Katthemmen är ju fulla av katter som behöver nya hem.
    Ska du skaffa kattunge är ju rekommendationen att ta 2 st så dom har sällskap av varandra.

Svar på tråden Katt i lägenhet?