• OmNemo

Bebis i säte

Hej!

Har bara ett barn så har inget att jämföra med. Snittades i v38 pga säte Efter två vändningsförsök som inte lyckades.

Tyckte inte vändningsförsöken va något särskilt förutom att jag behövde fasta inför dom. Eftersom jag inte fött tidigare rekommenderade dom snitt men träffat flera barnmorskor efteråt som undrar varför jag smittades ?bara? för att bebis låg i säte.

Under snittet upptäcktes det att jag har ganska stora kärl på magen så förlorade rätt mycket blod å va trött å tagen efter det. Tog lite jobb att få igång amningen men ovan förstföderska så visste inte vad jag skulle förvänta mig heller. Hade ingen vidare smärta eller andra besvär från snittet, dock är jag gravid igen och moderkakan sitter så att det är risk att den växer in i snittärret så kommer gå på extrakontroller för det. Planerar du fler graviditeter i framtiden så kan risken att moderkakan växer in i ärret också va en faktor att väga in om du i planeringen kan välja på att föda vaginalt eller med snitt om bebis ligger kvar i säte.

• OmNemo
    Cillisen skrev 2020-04-26 06:53:37 följande:

Tack för ditt svar.. Det lugnar att höra positiva erfarenheter av snitt..vi planerar inga fler barn... ????vad var det som var kämpigt med amningen? Att komma igång? Får man amma med morfin i kroppen?

Va bra att det lugnar :) tycker det verkar vara lite olika hur mycket info man får innan snitt om vad det innebär och vad som händer.

För min del tror jag det va att mjölken inte rann till. Va så mycket annat att tänka på innan när det blev snitt och plötsligt ett fastställt datum att jag inte tänkte på amningen innan. Vet inte om man kan förbereda med att pumpa eller så innan för att få igång amningen.

När jag snittades va pappan med på salen och fick följa med hela vägen på uppvaket och till bb och vår dotter började försöka amma på uppvaket. Vet inte hur rutinen ser ut nu, om bebis följer med mamman eller pappan direkt efter snittet.

Vet inte om man kan amma på morfin. Vid snittet va det spinalbedövning och sen Ipren och Alvedon, inget starkare än så. Fick sår på brösten medan vi låg inne och tyckte det gjorde mer ont än snittet.
  • OmNemo
    Cillisen skrev 2020-04-26 06:53:37 följande:

Tack för ditt svar.. Det lugnar att höra positiva erfarenheter av snitt..vi planerar inga fler barn... ????vad var det som var kämpigt med amningen? Att komma igång? Får man amma med morfin i kroppen?

Va bra att det lugnar :) tycker det verkar vara lite olika hur mycket info man får innan snitt om vad det innebär och vad som händer.

För min del tror jag det va att mjölken inte rann till. Va så mycket annat att tänka på innan när det blev snitt och plötsligt ett fastställt datum att jag inte tänkte på amningen innan. Vet inte om man kan förbereda med att pumpa eller så innan för att få igång amningen.

När jag snittades va pappan med på salen och fick följa med hela vägen på uppvaket och till bb och vår dotter började försöka amma på uppvaket. Vet inte hur rutinen ser ut nu, om bebis följer med mamman eller pappan direkt efter snittet.

Vet inte om man kan amma på morfin. Vid snittet va det spinalbedövning och sen Ipren och Alvedon, inget starkare än så. Fick sår på brösten medan vi låg inne och tyckte det gjorde mer ont än snittet.
Svar på tråden Bebis i säte