• nyfiknatjejen

    Är detta mögel?

    Vad tror ni? Är detta mögel? Gick bort i tvätten så återstår väl att se om de kommer tillbaka?

  • Svar på tråden Är detta mögel?
  • Anonym (Penicillum)

    Spännande fläckar! De följer trådarna som går åt ena hållet i väven så det skulle kunna vara något i tråden som missfärgats. Det skulle kunna vara av mögel. Mögel kan inte växa av plast, men däremot i smuts. Kanske fanns det något på tråden?

    Så länge det är torrt växer inte möglet, så håll bilstolen, eller vad det är, torrt så borde det hålla sig ok. Men säkert kan jag så klart inte veta. En överkänslig person kan reagera även på torra, döda mögelpartiklar.

  • Anonym (Penicillum)

    Det ser ut som att fläckarna avtar åt sidorna. Kan det ligga något material under lappen som antingen orsakat missfärgningen eller som håller kvar fukten där så att eventuellt mögel fått fäste (mögel finns ju överallt, men behöver tex fukt för att få fäste och börja växa)?

  • nyfiknatjejen

    Här är en bild efter en tur i tvättmaskinen! Så frågan är om det va smuts eller mögel som syntes på etiketten lite annorlunda fläckar när de är som streck liksom!

  • nyfiknatjejen
    Anonym (Penicillum) skrev 2020-04-25 12:43:23 följande:

    Det ser ut som att fläckarna avtar åt sidorna. Kan det ligga något material under lappen som antingen orsakat missfärgningen eller som håller kvar fukten där så att eventuellt mögel fått fäste (mögel finns ju överallt, men behöver tex fukt för att få fäste och börja växa)?


    Ja, på andra sidan och resten av vagnen är melerat mörkgrått och omöjligt att se om mögel fått fäste! Kan ju vara någon sittdyna eller åkpåse som färgat av sig, men konstigt om det vara färgat av sig som streck liksom!
  • AndreaBD
    Långbenopluto skrev 2020-04-26 16:10:25 följande:

    Mögelsporer går aldrig bort. Det ligger kvar i tyger.


    Precis. Så då var det smuts...... 
  • Anonym (Penicillum)
    Långbenopluto skrev 2020-04-26 16:10:25 följande:

    Mögelsporer går aldrig bort. Det ligger kvar i tyger.


    AndreaBD skrev 2020-04-26 16:19:35 följande:

    Precis. Så då var det smuts...... 


    Sporerna (möglets fröer, kan man säga) går att tvätta bort. De sitter löst för att kunna spridas. Däremot tvättas hyferna (själva växten) normalt inte helt bort. I synnerhet inte om det vuxit i tygets fibrer. Växer det i smutsfläckar ökar chansen att en större del går bort.

    I TS fall är risken mindre för att eventuellt mögel vuxit i fibrerna än om det rört sig om tex bomull eller linne, eftersom möglet äter cellulosan i de materialen. I en syntetisk textil har möglet förmodligen levt på smuts (men helt säker kan jag förstås inte vara, mögel är fantastiskt!).

    Hyfer kan eventuellt dödas av värme. Jag har dålig koll på det. Men även om de dödas kan de ge en överkänslig person en reaktion.
  • nyfiknatjejen

    [quote=80362020][quote-nick]Anonym (Penicillum) skrev 2020-04-26 17:40:13 följande:[/quote-nick]Sporerna (möglets fröer, kan man säga) går att tvätta bort. De sitter löst för att kunna spridas. Däremot tvättas hyferna (själva växten) normalt inte helt bort. I synnerhet inte om det vuxit i tygets fibrer. Växer det i smutsfläckar ökar chansen att en större del går bort.

    I TS fall är risken mindre för att eventuellt mögel vuxit i fibrerna än om det rört sig om tex bomull eller linne, eftersom möglet äter cellulosan i de materialen. I en syntetisk textil har möglet förmodligen levt på smuts (men helt säker kan jag förstås inte vara, mögel är fantastiskt!).

    Hyfer kan eventuellt dödas av värme. Jag har dålig koll på det. Men även om de dödas kan de ge en överkänslig person en reaktion.[/

    Tror du att det är mögel? Hur kan man veta? Vill inte ha mitt barn i vagnen om det är mögel, men vill ju heller inte slänga den i onödan om det bara är smuts!

  • Anonym (Penicillum)

    Eftersom det gäller någon annans hälsa vågar jag inte gissa. Jag är bra på att känna igen mögel på bomull och linne, men inte syntet. Tyvärr, önskar jag hade kunnat hjälpa dig mer.

  • nyfiknatjejen
    Anonym (Penicillum) skrev 2020-04-26 19:56:56 följande:

    Eftersom det gäller någon annans hälsa vågar jag inte gissa. Jag är bra på att känna igen mögel på bomull och linne, men inte syntet. Tyvärr, önskar jag hade kunnat hjälpa dig mer.


    Jag förstår dig! Sådan beslutsångest hemma nu...vad som är rätt och fel! Nästan värt att köpa en annan bara för att slippa tänka på de....hmmmmm! Blir så trött på mig själv att jag inte la pengarna på att köpa en ny vagn istället och hade sluppit fundera så mycket.....
Svar på tråden Är detta mögel?