• Ulcus78

    Hur lösa situation vid seperation?

    Jag och min sambo köpte ett hus för drygt 1 år sen. Dessvärre har vi alldeles för stora problem i relationen och kommer inte kunna fortsätta leva tillsammans.

    Vi köpte huset för 3.400 000 där min sambo gick in med drygt 80% av kontantinsatsen. Vi har skrivit avtal på de övriga saker vi bidrog med i form av möbler, ting etc.

    Hon vägrar flytta från huset då hon inte vill utsätta sina barn för fler flyttar. Jag flyttar gärna men vet inte alls hur man i så fall ska lösa detta. Hon har inte ekonomi att köpa ut mig eller möjlighet att låna för att få ihop pengar.Fortsätter vi att leva tillsammans så kommer det till slut gå ut över barnen. 

    Hur löser vi en sån här situation?

  • Svar på tråden Hur lösa situation vid seperation?
  • Finansen7

    Är det ?bara? pengar till utköpet som saknas? Har hon råd att bo där själv om hon på något sätt kan lösa ut dig?

    Annars är ju diskussionen meningslös.

  • Ulcus78
    Förlåt, jag var absolut inte tillräckligt tydlig. Vi har inga gemensamma barn. Hon har 2 och jag har 1. Varken viktigt för mig eller minson att bo kvar i huset.

    Löser hon ut mig så har hon råd ja.
  • Mortiscia80

    Skriv ett personligt skuldebrev mellan er? Vet inte om man kan göra det, fråga en advokat isf som styr upp så det blir rätt formulerat. Hon kan ge dig pengar enligt en avbetalningsplan eller så tar du skulden till KF om hon börjar dra på det.

    Kan hon inte ens låna minsta lilla summa alltså? Varför då?

    I slutänden är det ju hennes problem att lösa. Antingen köper hon ut dig på ett eller annat sätt eller så säljer ni. Dessutom ska ni inte gå på köpesumman! Ni måste få huset värderat av en mäklare och av DEN summan ska du ha 20 %.

  • kattm

    Hur mycket högre månadskostnad skulle hon klara? Kan du tänka dig att låta henne betala av din del av kontantinsatsen på säg två eller tre år, om hon tar över lånen? Måste ju regleras i avtal i så fall, där det också framgår villkor för ränta. Med ett tydligt avtal skulle du kunna ta hjälp av kronofogden om hon skulle sluta betala av av någon anledning. Men då måste hon klara en rätt mycket högre kostnad varje månad, och du kunna (och inte ha något emot att) vänta på pengarna (vilket kanske är svårt om du ska köpa ny bostad nu).

  • Kjell2
    Ulcus78 skrev 2020-04-26 07:50:39 följande:

    Förlåt, jag var absolut inte tillräckligt tydlig. Vi har inga gemensamma barn. Hon har 2 och jag har 1. Varken viktigt för mig eller minson att bo kvar i huset.

    Löser hon ut mig så har hon råd ja.


    Skulle en acceptabel lösning för dig vara att hon löser ut dig med ett skuldebrev med reglerad ränta och amortering?

    Ett annat alternativ skulle vara att du löste ut henne och sen hyr hon huset av dig.

    Båda alternativen har nackdelen för dig att det binder kapital.
  • Finansen7

    Hur mycket medel behöver du för att ordna boende åt dig själv och ditt barn?

    Låter du henne låna pengar av dig ska det vara pengar du inte behöver. Att betala tillbaka kan bli en långdragen process och om bristen på dessa pengar skaver lite nu kan det skava mycket mer längre fram.

  • Noname00

    Din sambo har lagt 80% av kontantinsaten är det något som din sambo först får tillbaka innan denne ska lösa ut dig, eller räknar du med att din sambo ska lösa ut hälften av de 80% som denne har betalat?

  • manolito

    Om din sambo vägrar skriva på ett bodelningsavtal kan du vända dig till tingsrätten och ansöka om bodelningsförättare för att få en bodelning.

Svar på tråden Hur lösa situation vid seperation?