• Sun 26 Apr 2020 07:24
    505 visningar
    2 svar
    2
    505

    Hur lösa en situation vid seperation?

    Jag och min sambo köpte ett hus för drygt 1 år sen. Dessvärre har vi alldeles för stora problem i relationen och kommer inte kunna fortsätta leva tillsammans.

    Vi köpte huset för 3.400 000 där min sambo gick in med drygt 80% av kontantinsatsen. Vi har skrivit avtal på de övriga saker vi bidrog med i form av möbler, ting etc.

    Hon vägrar flytta från huset då hon inte vill utsätta sina barn för fler flyttar. Jag flyttar gärna men vet inte alls hur man i så fall ska lösa detta. Hon har inte ekonomi att köpa ut mig eller möjlighet att låna för att få ihop pengar.Fortsätter vi att leva tillsammans så kommer det till slut gå ut över barnen. 

    Hur löser vi en sån här situation?
  • Svar på tråden Hur lösa en situation vid seperation?
  • Mon 27 Apr 2020 12:17
    #1

    Inte kul att flytta förstås, men om hon inte kan köpa huset, måste hon ju flytta. Hon kan ju inte begära att du flyttar och fortsätter att ha dina pengar låsta i huset. 

  • Tue 28 Apr 2020 08:54
    #2

    Har hon inte råd att bo kvar i huset så har hon ju inte det. Hur mycket är huset värt idag? Står ni 50/50 på lånet? Hur stor kontantinsats lade ni tillsammans? Har ni skrivit något om att hon ska få tillbaka sin del av kontantinsatsen eller att ni ska få ut olika mycket av en ev vinst?

    Är problemet att hon inte kan ta över lånet eller har hon inte råd att kompensera dig för ev vinst? Måste du få ut din del nu eller kan det vänta?

    Det finns ju mängder med lösningar om det är så att du gärna vill att hon och barnen ska få bo kvar och inte är i stort behov av dina pengar nu. Du kan tex hyra ut din del till henne, eller låna ut pengarna genom att skriva ett skuldebrev. Men vad ni än gör se till att det blir juridiskt korrekt och skriftligt.

    Är ni helt oöverens kan du begära tvångsförsäljning.

Svar på tråden Hur lösa en situation vid seperation?