• Anonym (fertil nu?)

    Ägglossning under mensen hur stor sannolikhet

    Jag är 33 år och har ett barn, har aktivt sexliv med min sambo, tar ej prevmedel, menscykel på 23-28 dagar, olika varje månad...

    Mitt sexbehov och lusten är enorm i stort sätt hela perioden.
    Grejen är den att jag testade med ägglossningstest förra månaden och fick två starka streck på dag 12... 

    Jag hade massa test över och började testa även några dagar innan mens, då ett streck och ett tunt bredvid, sedan fortsatte jag ändå och från första mensdagen har det andra strecket blivit starkare och idag var det ännu starkare, såhär starkt blir det andra testet när jag är nära ägglossning...

    Men  hallå...jag är på mensdag 3!!
    De säger ju att ägglossning närmar sig när stegring sker...?

    Har någon haft ägglossning runt mens, eller fler gånger i månaden?! 
    Jag har annars inte så lätt att bli gravid, kör avbrutet och oskyddat och inte hänt något ändå..

  • Svar på tråden Ägglossning under mensen hur stor sannolikhet
  • Anonym (fertil nu?)

    Jag har fått mens på dag 24 nu i flera månader på rad...brukar ha rätt kort cykel...har hänt jag fått mens på dag 23 med...sällan på dag 28 men hänt med nångång.... När kan man då ha ägglossning egentligen?! Blir lite klurigt!?

  • Anonym (Tips från coachen)

    Noll. Chansen att ha ÄL under mens är noll. Om du vet att du har ÄL men ändå blöder är det inte mens utan en mellanblödning. Ibland kan en cykel vara väldigt ojämn nämligen så det är det troliga scenariot.

  • Anonym (fertil nu?)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2020-04-26 10:56:15 följande:

    Noll. Chansen att ha ÄL under mens är noll. Om du vet att du har ÄL men ändå blöder är det inte mens utan en mellanblödning. Ibland kan en cykel vara väldigt ojämn nämligen så det är det troliga scenariot.


    Min mens är över på tisdag, och enligt testen är det stegring eftersom det blir starkare nu för varje dag trots mensdag 3... Hört vissa som får ägglossning direkt efter mensen och blivit gravida...därför blir jag lite fundersam...och min menscykel är oftast 24 dagar... men ÄNDÅ väldigt starkt test med strecken på dag 12...
  • Anonym (Tips från coachen)
    Anonym (fertil nu?) skrev 2020-04-26 11:05:10 följande:
    Min mens är över på tisdag, och enligt testen är det stegring eftersom det blir starkare nu för varje dag trots mensdag 3... Hört vissa som får ägglossning direkt efter mensen och blivit gravida...därför blir jag lite fundersam...och min menscykel är oftast 24 dagar... men ÄNDÅ väldigt starkt test med strecken på dag 12...
    Ja men nu är du ju precis mitt i mensen. Jag hade själv ÄL ca en vecka in i cykeln ganska nyligt (jag blöder bara två dagar) och en kort follikelfas är ju inte bra om man vill bli gravid eftersom äggen oftast inte är mogna för befruktning då. De behöver växa till sig lite först.
  • Anonym (Tips från coachen)

    Förresten, ang din kommentar här: 


    Anonym (fertil nu?) skrev 2020-04-26 11:05:10 följande:
    Hört vissa som får ägglossning direkt efter mensen och blivit gravida...
    JA så kan det bli men då har de antagligen en hyfsat normal längd på sin mens, kanske 5-7 dagar, och så får de ÄL runt dag 10 eller nåt, och ja, då kan man bli gravid.
  • Anonym (Ella)

    Jag har hört att ägglossningsstickor även reagerar på mens-hormoner ibland.

  • Anonym (fertil nu?)
    Anonym (Ella) skrev 2020-04-26 11:23:34 följande:

    Jag har hört att ägglossningsstickor även reagerar på mens-hormoner ibland.


    Jag vet att östrogenet börjar stiga bara några timmar efter att mensen kommit... om nu ägglossningstestet reagerar på det...eftersom mina test blir starkare och starkare...
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2020-04-26 10:56:15 följande:

    Noll. Chansen att ha ÄL under mens är noll. Om du vet att du har ÄL men ändå blöder är det inte mens utan en mellanblödning. Ibland kan en cykel vara väldigt ojämn nämligen så det är det troliga scenariot.


    Det där stämmer inte! Jag har haft ägglossning när jag har haft min mens. Jag har sån fruktansvärd oregelbunden menscykel så det kanske kan vara därför jag får så? 


    Så jo man kan visst ha ägglossning när man har mens! (Jag trodde inte heller på det först)

  • Anonym (Tips från coachen)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-04-26 12:01:29 följande:

    Det där stämmer inte! Jag har haft ägglossning när jag har haft min mens. Jag har sån fruktansvärd oregelbunden menscykel så det kanske kan vara därför jag får så? 


    Så jo man kan visst ha ägglossning när man har mens! (Jag trodde inte heller på det först)


    Det du har haft är inte mens utan mellanblödningar. Du kan inte ha ÄL samtidigt som mens.
  • Anonym (S)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2020-04-26 12:29:15 följande:

    Det du har haft är inte mens utan mellanblödningar. Du kan inte ha ÄL samtidigt som mens.


    Varför skulle INTE ett ägg kunna släppa från äggstocken samtidigt som man blöder ut den obefruktade hinnan (menstruerar)? Nyfiken.
  • Anonym (Tips från coachen)
    Anonym (S) skrev 2020-04-26 12:32:51 följande:
    Varför skulle INTE ett ägg kunna släppa från äggstocken samtidigt som man blöder ut den obefruktade hinnan (menstruerar)? Nyfiken.
    Dels pga hormoner, dels pga hur det rent tekniskt fungerar. Det är inte ovanligt att blöda under ägglossning men då är det som sagt inte mens.
  • Anonym (S)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2020-04-26 12:37:14 följande:

    Dels pga hormoner, dels pga hur det rent tekniskt fungerar. Det är inte ovanligt att blöda under ägglossning men då är det som sagt inte mens.


    Säg då att jag har en cykel på 21 dagar. Blöder säg 9 dagar. Då är ju min ägglossning 12-16 dagar före mensstart, m.a.o. mellan dag 5 och dag 9 - alltså när jag har mens.
  • Anonym (Tips från coachen)
    Anonym (S) skrev 2020-04-26 12:40:09 följande:
    Säg då att jag har en cykel på 21 dagar. Blöder säg 9 dagar. Då är ju min ägglossning 12-16 dagar före mensstart, m.a.o. mellan dag 5 och dag 9 - alltså när jag har mens.
    Nu är inte ÄL alltid 12-16 dagar före mens, det kan skilja sig ännu mer plus eller minus. Du kan mycket väl ha ÄL precis i slutet av mensen, alltså när det knappt blöder, säg att du är på dag 8 då och med en cykel på 21 dagar har du alltså 13 dagar lutealfas. I ditt påhittade fall blir det ju en väldig skillnad på dagarna, du kan ju inte räkna med att ha ÄL dag 5 då det lika gärna kan vara dag 9, vilket är fullt möjligt då det är precis i slutet. Så vi kan ju sitta här och jämföra siffror hela dagen, i slutänden är det ingen exakt vetenskap och vissa månader har man ingen ÄL alls, trots att man får vissa utslag på ÄL-testerna så betyder inte det att man garanterat släpper ägg.
  • Anonym (S)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2020-04-26 12:46:52 följande:

    Nu är inte ÄL alltid 12-16 dagar före mens, det kan skilja sig ännu mer plus eller minus. Du kan mycket väl ha ÄL precis i slutet av mensen, alltså när det knappt blöder, säg att du är på dag 8 då och med en cykel på 21 dagar har du alltså 13 dagar lutealfas. I ditt påhittade fall blir det ju en väldig skillnad på dagarna, du kan ju inte räkna med att ha ÄL dag 5 då det lika gärna kan vara dag 9, vilket är fullt möjligt då det är precis i slutet. Så vi kan ju sitta här och jämföra siffror hela dagen, i slutänden är det ingen exakt vetenskap och vissa månader har man ingen ÄL alls, trots att man får vissa utslag på ÄL-testerna så betyder inte det att man garanterat släpper ägg.


    Jag har alltid haft en cykel på 22 dagar och ägglossning 16 dagar innan mensstart, med andra ord på dag 6. Blöder i 8 dagar. Med andra ord har jag ägglossning när jag fortfarande har mens. Har ägglossning bekräftad med UL alla gångerna vi tillverkat våra barn (5 st).

    Ville bara höra din förklaring till varför man omöjligt kan ha mens och ägglossning samtidigt, vilket man uppenbarligen kan även om det inte är vanligt att ha så kort cykel.
  • Anonym (Tips från coachen)
    Anonym (S) skrev 2020-04-26 12:51:11 följande:
    Jag har alltid haft en cykel på 22 dagar och ägglossning 16 dagar innan mensstart, med andra ord på dag 6. Blöder i 8 dagar. Med andra ord har jag ägglossning när jag fortfarande har mens. Har ägglossning bekräftad med UL alla gångerna vi tillverkat våra barn (5 st).

    Ville bara höra din förklaring till varför man omöjligt kan ha mens och ägglossning samtidigt, vilket man uppenbarligen kan även om det inte är vanligt att ha så kort cykel.
    Går du till gyn och gör UL varje cykel...? Och menar att du blivit gravid redan dag 6 i cykeln...? Tillåt mig betvivla din "information".
  • Anonym (S)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2020-04-26 15:37:48 följande:

    Går du till gyn och gör UL varje cykel...? Och menar att du blivit gravid redan dag 6 i cykeln...? Tillåt mig betvivla din "information".


    Nej, bara när vi försökte bli gravida.
  • Anonym (fertil nu?)
    Anonym (S) skrev 2020-04-26 12:51:11 följande:
    Jag har alltid haft en cykel på 22 dagar och ägglossning 16 dagar innan mensstart, med andra ord på dag 6. Blöder i 8 dagar. Med andra ord har jag ägglossning när jag fortfarande har mens. Har ägglossning bekräftad med UL alla gångerna vi tillverkat våra barn (5 st).

    Ville bara höra din förklaring till varför man omöjligt kan ha mens och ägglossning samtidigt, vilket man uppenbarligen kan även om det inte är vanligt att ha så kort cykel.
    Wow, ändå häftigt att du blivit gravid så snabbt efter mens! Jag har en bekant som blev gravid några dagar efter sin mens, så det finns ju en sannolikhet helt klart! 
    Jag har cykel på 24 dagar för det mesta, ska bli intressant att se om jag även får två starka streck på ältestet inom kommande dagar eftersom att det redan nu blir starkare för varje dag, redan!! Brukar vara så snarare mot dag 12 de andra gångerna jag testat! Spännande! Om man nu släpper två ägg i månaden! 
    Min mens varar i 5 dagar.

    Så du har blivit gravid 5 gånger då på dag 6 ? !
  • Anonym (S)
    Anonym (fertil nu?) skrev 2020-04-26 20:09:55 följande:

    Wow, ändå häftigt att du blivit gravid så snabbt efter mens! Jag har en bekant som blev gravid några dagar efter sin mens, så det finns ju en sannolikhet helt klart! 

    Jag har cykel på 24 dagar för det mesta, ska bli intressant att se om jag även får två starka streck på ältestet inom kommande dagar eftersom att det redan nu blir starkare för varje dag, redan!! Brukar vara så snarare mot dag 12 de andra gångerna jag testat! Spännande! Om man nu släpper två ägg i månaden! 

    Min mens varar i 5 dagar.

    Så du har blivit gravid 5 gånger då på dag 6 ? !


    Japp! Första barnet höll vi på och försökte och försökte... Varje dag, varannan dag o.s.v. - men inte under mens! När vi sen kom till fertilitetskliniken och fick veta hur kort cykel jag har fick vi förklarat att jag troligen hade ägglossning under mens. Så då blev det ultraljudskontroller en hel cykel, och jag blev gravid. Värt att nämna är att vi inte bor i Sverige och har stått för alla besök och kontroller själva.
  • Anonym (fertil nu?)
    Anonym (S) skrev 2020-04-26 20:28:08 följande:
    Japp! Första barnet höll vi på och försökte och försökte... Varje dag, varannan dag o.s.v. - men inte under mens! När vi sen kom till fertilitetskliniken och fick veta hur kort cykel jag har fick vi förklarat att jag troligen hade ägglossning under mens. Så då blev det ultraljudskontroller en hel cykel, och jag blev gravid. Värt att nämna är att vi inte bor i Sverige och har stått för alla besök och kontroller själva.
    Oj, vilken tur att du fick veta! Jag har fått två starka streck på ägglossningstester på dag 12 och 13, min sambo har kommit i mig runt de dagarna och inte blivit gravid de gångerna han kommit i mig just då... Vet att jag tidigare testat på dag 8 med ägglossningstest och fått hyfsat starkt streck men sedan viftat bort det... men nu funderar jag på när jag verkligen har ägglossning......hmmm...Menscykel på 24
Svar på tråden Ägglossning under mensen hur stor sannolikhet