• Anonym (XXX)

Relationsstatus på facebook

Det beror på hur personen använder Facebook. Om han använder det nästan enbart för att hålla kontakt med t.ex. professionella, politiska eller intressebetonade grupper och nätverk, så finns det ingen anledning att han ska skriva ut sin relationsstatus. Den har ju inte med ämnena som diskuteras att göra. (Om han inte börjar flirta med kvinnorna i någon av grupperna förstås!)

Men om han /även/ använder det för kontakt med IRL-vänner, släktingar och bekanta, och pratar och skojar i största allmänhet, så tycker jag att det är konstigt om han inte skriver ut i sin relationsstatus att han har ett förhållande, om det är så att han har det. (Däremot behöver han inte skriva ut att han är singel, om han inte vill det, för det angår ju egentligen inte vännerna o.s.v. heller.) Det är även konstigt, om en man visar upp stora delar av sitt privatliv i ord och bild - men inte nämner ett ord om sin partner, eller ett enda tecken som visar att det bor en kvinna i hans hem. 

Jag tänker, att det måste vara sårande för flickvännen, om han inte vill visa upp att hon finns. Som att han skäms för henne. Eller kanske, i värsta fall, att han till och med hoppas att någon ny kvinna ska ta kontakt...  

• Anonym (XXX)
    smulpaj01 skrev 2020-04-27 10:10:04 följande:

Senare har han ändrat profilbild till en bild på oss tillsammans vilket har gillats av alla hans vänner utom en del av hans s.k "tjejkompisar", så nu vet jag vilka som vill vara mer än bara vän med honom

Men nu skojar du väl? Om man får mycket i sitt flöde, så hinner/orkar man inte se allting och reagera på allting. Jag hoppas verkligen att det inte finns människor där ute, som drar slutsatser om mig beroende på vilka poster och foton jag INTE gillar...
  • Anonym (XXX)

Jag har faktiskt en FB-vän som är gift (jag vet det att jag känner honom från ett IRL-sammanhang) som inte har någon relationsstatus, och aldrig med ett ord har nämnt att han har en fru. Inga bilder på henne heller, fast han lägger upp bilder på massa andra människor han umgås med - dottern (men inte styvsonen, han nämns aldrig heller), arbetskamraterna, båtklubben, jaktlaget o.s.v.. Och även bilder på huset, trädgården och dottern.

Jag tycker att det är jättekonstigt, och jag skulle inte vara glad om jag var frun! 

Ännu mer konstigt blev det, när någon skrev något om frun i en kommentar (helt neutralt, inget anklagande eller negativt), och han tog bort kommentaren. Då undrar man vad han är ute efter? Att ha alla dörrar öppna, som någon skrev ovan? Eller skäms han för frun (och styvsonen) av någon anledning? Kan det vara för att hon är ukrainska (ev. en "postorderfru", fast jag vet inte det)?

Svar på tråden Relationsstatus på facebook