• Drömmare90

Ny boendeform?

Nu i dessa pandemi tider så ser vi stora förändringar i samhället. Som ekonom i botten försöker jag lämna all medicinsk förståelse åt de som förstår det. Ekonomiskt tillhör jag de drabbade (fått en lönesänkning) men bland de som drabbas än värre är alla de inom hotellbranschen. 

Drömmare som jag är så tittar jag ständigt på resor (som nu får vänta, men drömma gör man ju ändå) Antar det är genom sådant surfande jag fått Facebook reklam om att allt fler hotell satsar på att ha långtidsuthyrning av sina rum, long stay. Så blev lite nyfiken om detta.

Vad tror ni om att bo på hotell? 

ca 7000 kr månaden för ett rum är inte jättedyrt (jämfört med andrahandshyra kan vara i framförallt Stockholm). Frukost, städning, tillgång till gym och annat. Inte så dumt. En del verkar ha kök också.

Spännande men jag som har bostadsrätt, fru och helt ärligt lite för mycket grejer känner att det inte riktigt är något för mig. Men tror ändå det kan finnas tillräckligt 

Fluga eller något som består? Något för er?

• Svar på tråden Ny boendeform?
  • BuoBä

De låga priserna som är nu kommer givetvis inte gälla när situationen gått tillbaka till det normala.

Långtidshyra av hotellrum är inget nytt. Jag känner flera konsulter som veckopendlat för uppdrag och har haft samma rum i månader. Däremot brukar hotellen inte precis annonsera om det, men nu gör de väl vad de kan för att i alla fall dra in lite pengar. Målgruppen kan jag tänka mig är bla folk som behöver ett "hemmakontor", eller som tillfälligt behöver bo närmare en anhörig.

• Aniiee

Det fans en gammal tant för några år sedan som var i det nämaste permanent bosatt på en av Stockholms kyssningsfartyg, om det var Cinderella? Minns inte. Hon hade i alla fall kommit fram tll att hon föredrog det framför serviceboendet hon annars bodde på. Det var billigare, maten var billgiare och godare, hon fick nystädat och nybäddat rum varje dag, personalen var trevligare och hon träffade nya intressanta människor varje dag, om jag minns rätt.

Googlar man hittar man bara Mama Lee, men den jag tänker på var alltså en svenska.

I have a growing lack of disgust for you
  • Drömmare90

Ja visst kommer priserna att stiga igen något. Men branschen går tufft och svårt att säga om det blir som vanligt igen. Men verkar som de flesta verkar snarare kosta omkring 10 tkr i måanden. En långvarig kund är ju generellt billigare än att jaga nya, så kanske kan hålla i sig. 

Grävde lite och hittade vad som verkar vara en begynnelse till en jämförelsesida. 
    https://www.hotelliving.se/

Kan nog vara fler än bara de som tillfälligt nappar eller de som jobbpendlar. Stockholms bostadsmarknad är ju som den är...

Oavsett intressant att se vad som händer i skuggan av allt som sker.

• Konservativ

I ett hotellrum får man ju inte plats med så mycket. Har man den spartanska inställningen kanske man köper ett torp på landet istället. Men om man gillar det så, varför inte. Kan oxå tänka mig att många inte tycker om att någon går in i det egna rummet varje dag. Frågan är hur hotellen ska kunna överleva om många kunder bara betalar tio tusen per månad?

• riboflavin

Jag tycker det är fantastiskt. Men å andra sidan så "bodde" jag på ett vandrarhem i nästan ett år första året jag pluggade. Sovsalsrum á 240 kr/natt (där det ärligt talat sällan dök upp någon rumskompis utanför turistsäsong) var billigare än andrahandslägenhet. Fick så småningom rabatterat som tack för att jag ställde upp på att släppa in och visa runt senkomna gäster.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
Svar på tråden Ny boendeform?