• Anonym (Pojkmamma)

    Leva med livslång sorg och besvikelse- uppskatta det man har?

    Jag har två söner som nu är tonåringar. Jag fick operera bort livmodern efter andra sonen och kan inte få fler barn. Ända sen andra sonen föddes har jag varit avgrundsdjupt ledsen för att inte fått en flicka. Det är en djup längtan och jag är fruktansvärt besviken på hur mitt liv blev.

    Jag har försökt få hjälp med känslorna. Det är knäppt att inte vara nöjd med två fina barn men jag hade behövt döttrar. I princip allt är bättre med döttrar för en mamma. Det finns chans till gemensamma intressen, någon som identifierar sig med en som kvinna och som kanske förstår att vuxna också har känslor. Någon som hänger med på träning eller kvinnosaker, sköter sig i skolan utan att man måste tjata, som bryr sig om andra människor och kommunicerar.

    Förutom alla fåniga yttre saker som fina glittriga pysselleksaker istället för krig och vapen.

    Nu blev mitt liv som det blev, jag kan inte få fler barn och söner borde också vara bra. Men de har enormt mycket mer gemensamt med sin pappa. Jag är knappt med i familjen.

    Alla mina intressen får jag utöva själv medan pappa och pojkarna gör det de gillar tillsamman. Jag har inte mycket fritid att göra det jag vill eller skaffa vänner för pojkarna tar tid. De behöver tjatas på, skjutsats till aktiviteter och pushas i skolan.

    Mitt liv försvinner på att serva en familj som knappt ger något tillbaka. Jag är enormt ensam och behöver råd om hur jag ska kunna leva med min sorg. Allt känns meningslöst och jag ser ingen större mening med livet. Jag spelar ingen roll som förälder. Pojkarna och pappan har sina gemensamma intressen och jag får antingen stå ut och följa med på deras grejer eller stanna hemma. Eller gå och träna med andra mammor och deras döttrar. Jag är den enda ensamma mamman på träningen.

    Jag vet att det är bortskämt och otacksamt men efter många försök att komma över sorgen efter dottern som aldrig blev ser jag att nästan allt negativt jag oroade mig för med bara söner har blivit verklighet. Jag tror att det går att uppfostra killar till viss del men biologin styr ändå hur det blir till slut.

    Och ja, jag kanske får flickbarnbarn någon gång om jag har tur men mamma och mormor kommer då att vara främst för dem. Med tanke på sönernas känsloregister och empati nu kommer det inte att komma naturligt att de ens tänker på att farföräldrar kanske också vill träffa barnbarn. Jag vill inte heller bli en klängig svärmor som kräver att få träffa barnbarnen.

    Det bästa vore om jag på något sätt kunde vända min livssyn men jag har verkligen försökt för pojkarnas skull under hela uppväxten att uppskatta vad jag har. Det går inte. Jag ville ha minst en dotter och sorgen är ständigt närvarande och blir bara värre och värre.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-04-27 13:17
    Det här blir som många andra pojkmammatrådar en diskussion om att flickor inte alls alltid gillar pyssel och att pojkar visst kan vara empatiska och gilla glitter.

    Men för just mig är det en jättesorg både att jag blev steril i ung ålder och att jag inte kan uppskatta det jag har. Borde kanske inte skrivit varför jag var ledsen utan bara be om hjälp med hur man hanterar en livslång sorg som man inte kan göra något åt.

    Den här sorgen är speciell eftersom man inte kan prata om den. Att ha sorg för att ha förlorat en anhörig, ett jobb, att vara sjuk osv är sorger som är OK att berätta om. Att ha sorg över en dotter som inte finns är inte OK och därför är den svår att bearbeta. Jag kan inte prata med någon om det i verkligheten. Utom med vården som inte har tid.

  • Svar på tråden Leva med livslång sorg och besvikelse- uppskatta det man har?
  • Anonym (Laura)

    Klart det är tråkigt när livet inte blev som man tänkt sig och klart det är synd att du inte fick en dotter om du så gärna ville ha en. Jättebra också att du sökt professionell hjälp. Men ärligt talat, av anledningarna du radade upp för varför tjejer "är bättre" kunde jag bara hitta en som faktiskt var enbart bunden till att ha en dotter (kan nog bli svårt att få en son att identifiera sig med en som kvinna). Men resten..? Det är inget som är bundet till kön. 

    Varför skulle killar sakna empati eller inte förstå att även vuxna har känslor? Varför tror du inte killar kan sköta skolan? Varför skulle tjejer enbart vilja leka med glitter och pyssel? 

  • Anonym (Pojkmamma)
    Kjell2 skrev 2020-04-27 12:01:58 följande:

    Fosterbarn eller stödfamilj?


    Tror att man ska vara stabil och stark mentalt om man ska vara en bra stödförälder.
  • Anonym (h)

    Du verkar väldigt fokuserad kring vad ett barn skulle kunna ge dig.

  • Anonym (Clara)

    Jag tycker att det är lite läskigt att du verkar tycka att det är helt normalt och "hör till biologin" att killar och män inte har empati eller bryr sig om andra människor. Det är ju absolut inte sant. Hur mycket ansvar tar din man med era barn? 

    Vad för typ av hjälp har du sökt för att få bukt med dessa känslor?

  • Anonym (Pojkmamma)

    Varför skulle killar sakna empati eller inte förstå att även vuxna har känslor? Varför tror du inte killar kan sköta skolan? Varför skulle tjejer enbart vilja leka med glitter och pyssel? 

    [/quote]

    Klart att de kan ha empati, sköta skolan och gilla glitter. Men det kommer oftast inte lika naturligt hos pojkar. När vi är på släktträff är det flickorna i familjen som naturligt sitter med de vuxna medan pojkarna knappt säger hej. När pojkarna som små haft tjejkompisar hemma har dessa kompisar hälsat på oss föräldrar, intresserat sig för oss och vårt hem och varit artiga. Killkompisarna under samma tid bara gled in och kände sig som hemma och sa knappt hej innan de bad om glass eller att man skulle koppla in TV-spelet. Barn är barn men redan vid 7-8 års skillnad var det sån skillnad i uppförande. Inte bara på mina barn.

    Ingen av mina väninnor har problem med lata döttrar i skolan, snarare att de är för ambitiösa. Medan vi pojkmammor har gemensamt att vi måste tjata, leta upp pojkarnas skrynkliga läxpapper eller maila läraren och fråga när killarna har prov. Jag har försökt låta bli och se till att pojkarna tar ansvar men det som händer då är att de missar att plugga till provet.

    Jag har försökt. Tagit fram mina gamla leksaker. Gått på Disneybio. Åkt till 4H-gårdar och tittat på djur men det som lockade var bilarna på lekplatsen. Har man tur får man en glitterkille men vanligast är vapen, bollar, pinnar och brottning.. Kanske för att vi behöver jobba hårdare för att komma någonvart ibland.

    Men ska hela livet gå ut på att antingen göra saker man inte riktigt gillar? Pojkarna märker troligen att jag inte gillar fotboll egentligen. Och är det rätt att tvinga på dem mina intressen? Vi har inte mycket gemensamt eftersom vi är av olika kön. Det är ren biologi.

  • Anonym (Pojkmamma)
    Anonym (h) skrev 2020-04-27 12:13:09 följande:

    Du verkar väldigt fokuserad kring vad ett barn skulle kunna ge dig.


    Ja och det är föräldrarna som ska ge barnen saker. Men hela mitt liv består av barnen av nödvändighet eftersom de kräver en del i form av administratiton, klädinköp, aktiviteter och att överhuvudtaget få dem till skolan.

    Jag har ett halvtidsjobb med barnen utöver jobbet precis som alla andra föräldrar och jag har inget annat än barnen i mitt liv just nu eftersom jag inte hinner.

    Skulle väldigt gärna fokusera på något annat och det var lite därför jag skrev den här tråden. Jag vill inte vara ledsen och besviken. Jag vill uppskatta det jag har.
  • Kjell2
    Anonym (Pojkmamma) skrev 2020-04-27 12:12:47 följande:
    Tror att man ska vara stabil och stark mentalt om man ska vara en bra stödförälder.
    Vad får du får hjälp kring din mentala hälsa?
  • Anonym (I)

    Hmm det är nog ganska vanligt att känna så som du gör.

    Känner 2 olika familjer som bara kunnat fått killar eller bara tjejer

    Du kanske kan hitta någon som går igenom samma sak och prata tillsammans. Kanske kan hjälpa lite

  • uska81

    Jag har tre söner med väldigt god kontakt. Jag tror snarare att det är din inställning som gör att ni inte har nån bra kemi/samhörighet. Och att du känner dig utanför är ditt fel. Såklart barn drar sig till pappan när dom känner av din besvikelse. Jag känner absolut ingen skillnad med att mina pojkar är av annat kön än mig. Dom gillar förvisso fotboll och bilar. Men det är inte deras hobby som avgör hur god våran relation är.

Svar på tråden Leva med livslång sorg och besvikelse- uppskatta det man har?