• Anonym (Relationsstatus?)

    Sörjer sambon

    Min sambo dog hastigt och oväntat  för några månader sedan. Sorgen och saknaden är självklart tung. Men jag känner också sorg över att vi inte hann gifta oss. Hade vi hunnit det så hade jag varit änka idag. Vad är jag nu? Som sambo räknas jag inte som någon som var viktig trots att vi var så viktiga för varandra i livet. . 

    Vi planerade att gifta oss men vi sköt det på framtiden. Vi trodde att vi hade tid att göra det sen. Vi fick åtta år tillsammans men inga gemensamma barn. Vi hade både barn sedan tidigare. Han ville att vi skulle försöka få ett gemensamt barn men jag tyckte det räckte med de barn vi redan hade. Nu ångrar jag mig.Hade vi haft ett gemensamt barn hade jag varit hans barns mamma, jag hade också haft något av honom kvar hos mig  


    På begravningen så var det hans barn och deras mamma som satt längst fram i kyrkan som närmast anhöriga. Jag känner mig hemsk som är avundsjuk på att jag inte räknas som  närmast anhörig. Om det istället hade varit jag som dött hade jag önskat att han hade suttit längst fram som närmast anhörig för det var så vi räknade varandra. När arbetsgivare eller vården ville att man skulle fylla i vem som är närmast anhörig så var det självklart för oss bägge att vi var varandras närmaste anhöriga. Men efter döden så är det inte längre så  

    Vi var aldrig så noga med vem som betalade för vad  Det jämnade ut sig eftersom vi hade ungefär lika mycket i lön  men nu i efterhand så är det viktigt  För om jag betalade vår familjesemester med alla barnen och han betalade för båten som kostade ungefär detsamma så är båten arvegods medan resan är borta och har värde noll. Varenda pryl i vårt hem ska gås igenom och det ska göras bodelning och allt sånt som hör till när någon går bort men varför är det så bråttom. Jag har ännu inte förstått att han aldrig mer kommer hem  hur ska jag då redan nu kunna bestämma om jag vill försöka köpa ut hans barn ur huset? Jag vet inte var jag vill bo för jag vill inte bo någonstans utan honom. 

    Tankarna virvlar i mitt huvud och jag vet ingenting  Just nu grubblar jag på vad man har  för relationsstatus som sambo till någon som har dött? Ensamstående och singel känns fel. Finns det något annat ord för änka om man inte var gifta? 


     

  • Svar på tråden Sörjer sambon
  • Kjell2
    Anonym (Relationsstatus?) skrev 2020-04-27 14:14:14 följande:

    Min sambo dog hastigt och oväntat  för några månader sedan. Sorgen och saknaden är självklart tung. Men jag känner också sorg över att vi inte hann gifta oss. Hade vi hunnit det så hade jag varit änka idag. Vad är jag nu? Som sambo räknas jag inte som någon som var viktig trots att vi var så viktiga för varandra i livet. . 

    Vi planerade att gifta oss men vi sköt det på framtiden. Vi trodde att vi hade tid att göra det sen. Vi fick åtta år tillsammans men inga gemensamma barn. Vi hade både barn sedan tidigare. Han ville att vi skulle försöka få ett gemensamt barn men jag tyckte det räckte med de barn vi redan hade. Nu ångrar jag mig.Hade vi haft ett gemensamt barn hade jag varit hans barns mamma, jag hade också haft något av honom kvar hos mig  


    På begravningen så var det hans barn och deras mamma som satt längst fram i kyrkan som närmast anhöriga. Jag känner mig hemsk som är avundsjuk på att jag inte räknas som  närmast anhörig. Om det istället hade varit jag som dött hade jag önskat att han hade suttit längst fram som närmast anhörig för det var så vi räknade varandra. När arbetsgivare eller vården ville att man skulle fylla i vem som är närmast anhörig så var det självklart för oss bägge att vi var varandras närmaste anhöriga. Men efter döden så är det inte längre så  

    Vi var aldrig så noga med vem som betalade för vad  Det jämnade ut sig eftersom vi hade ungefär lika mycket i lön  men nu i efterhand så är det viktigt  För om jag betalade vår familjesemester med alla barnen och han betalade för båten som kostade ungefär detsamma så är båten arvegods medan resan är borta och har värde noll. Varenda pryl i vårt hem ska gås igenom och det ska göras bodelning och allt sånt som hör till när någon går bort men varför är det så bråttom. Jag har ännu inte förstått att han aldrig mer kommer hem  hur ska jag då redan nu kunna bestämma om jag vill försöka köpa ut hans barn ur huset? Jag vet inte var jag vill bo för jag vill inte bo någonstans utan honom. 

    Tankarna virvlar i mitt huvud och jag vet ingenting  Just nu grubblar jag på vad man har  för relationsstatus som sambo till någon som har dött? Ensamstående och singel känns fel. Finns det något annat ord för änka om man inte var gifta? 


     


    Vem är det som säger att du inte är närmast anhörig och varför satt du inte längts fram i kyrkan? 

    När det gäller arvet hade det blivit liknande trassel om ni varit gifta. Hans barn har rätt att få ut sitt arv oavsett.

    Säg att du är änka - vem bryr sig.


  • Egon den stora

    Kan du inte prata alls med hans barn och ex eftersom du inte fick sitta med där framme?

    Annars är det bra att du påminner alla om g hur viktigt det är med att skriva papper eller gifta sig.

  • Anonym (Kvinna)

    Men det bestämmer ju ingen annan än ni?
    Ja du sörjer och är ledsen men denna offerkofta känns så himla fel.
    Du låter någon annan diktera ert förhållande?

    Sträck nu på dig och ta din rättmätiga plats.
    Du var tillsammans med denna man och i mina ögon är du hans änka oavsett hur statusen ser ut.
    Ni bodde ihop under äktenskapsliknande förhållanden.
    Är båten köpt under er tid tillsammans så gissar jag att du också äger den?

    Prata med en advokat och sluta trampa på dig själv, låt heller inte andra göra det.

  • Långbenopluto
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-04-27 14:59:00 följande:
    Men det bestämmer ju ingen annan än ni?
    Ja du sörjer och är ledsen men denna offerkofta känns så himla fel.
    Du låter någon annan diktera ert förhållande?

    Sträck nu på dig och ta din rättmätiga plats.
    Du var tillsammans med denna man och i mina ögon är du hans änka oavsett hur statusen ser ut.
    Ni bodde ihop under äktenskapsliknande förhållanden.
    Är båten köpt under er tid tillsammans så gissar jag att du också äger den?

    Prata med en advokat och sluta trampa på dig själv, låt heller inte andra göra det.
    Tummen upp!

    TS: beklagar sorgen
  • Anonym (Min svägerska)
    Anonym (Relationsstatus?) skrev 2020-04-27 14:14:14 följande:

    Min sambo dog hastigt och oväntat  för några månader sedan. Sorgen och saknaden är självklart tung. Men jag känner också sorg över att vi inte hann gifta oss. Hade vi hunnit det så hade jag varit änka idag. Vad är jag nu? Som sambo räknas jag inte som någon som var viktig trots att vi var så viktiga för varandra i livet. . 

    Vi planerade att gifta oss men vi sköt det på framtiden. Vi trodde att vi hade tid att göra det sen. Vi fick åtta år tillsammans men inga gemensamma barn. Vi hade både barn sedan tidigare. Han ville att vi skulle försöka få ett gemensamt barn men jag tyckte det räckte med de barn vi redan hade. Nu ångrar jag mig.Hade vi haft ett gemensamt barn hade jag varit hans barns mamma, jag hade också haft något av honom kvar hos mig  

    På begravningen så var det hans barn och deras mamma som satt längst fram i kyrkan som närmast anhöriga. Jag känner mig hemsk som är avundsjuk på att jag inte räknas som  närmast anhörig. Om det istället hade varit jag som dött hade jag önskat att han hade suttit längst fram som närmast anhörig för det var så vi räknade varandra. När arbetsgivare eller vården ville att man skulle fylla i vem som är närmast anhörig så var det självklart för oss bägge att vi var varandras närmaste anhöriga. Men efter döden så är det inte längre så  

    Vi var aldrig så noga med vem som betalade för vad  Det jämnade ut sig eftersom vi hade ungefär lika mycket i lön  men nu i efterhand så är det viktigt  För om jag betalade vår familjesemester med alla barnen och han betalade för båten som kostade ungefär detsamma så är båten arvegods medan resan är borta och har värde noll. Varenda pryl i vårt hem ska gås igenom och det ska göras bodelning och allt sånt som hör till när någon går bort men varför är det så bråttom. Jag har ännu inte förstått att han aldrig mer kommer hem  hur ska jag då redan nu kunna bestämma om jag vill försöka köpa ut hans barn ur huset? Jag vet inte var jag vill bo för jag vill inte bo någonstans utan honom. 

    Tankarna virvlar i mitt huvud och jag vet ingenting  Just nu grubblar jag på vad man har  för relationsstatus som sambo till någon som har dött? Ensamstående och singel känns fel. Finns det något annat ord för änka om man inte var gifta? 

     


    Min svåger är döende och när den dagen kommer kommer hon, som sambo, självklart räknas som närmast anhörig.

    Inga barn ihop och ungefär lika lång tid tillsammans.

    Svågerns ex får sitta med oss om hon inte sitter med sina vuxna barn. Tillsammans med svågerns sambo.
  • Anonym (Relationsstatus?)

    Ja, det kanske är så att jag har tagit på mig en offerkofta. Jag vill undvika bråk. Hans ex och deras barn har starka åsikter och jag viker mig direkt. 


    konstigt nog eftersom jag inte är den som är känd för att vika mig annars. Men jag är inte längre den jag var förut. Jag försöker att fokusera på en god relation till hans ex och barnen så att jag kan få fortsätta träffa barnen även i framtiden. Det har känts viktigare för mig än att hävda mina rättigheter. 


    men det kanske är dags att sluta bli trampad på. Jag har nog varit för mesig. Låtit barnen och deras mamma ta allt de vill ha för att saker inte känns värda något. 


    Men jag vill inte vara ett offer bara för att jag önskar behålla en bra relation till barnen. Så jag får försöka stå på mig mer. 

  • Anonym (Relationsstatus?)

    När jag kom till kyrkan så hade de redan satt sig och det fanns inte plats för mig och mitt barn att tvinga ner oss på samma bänk. Jag hade bara tagit för givet att jag och mitt barn också skulle sitta längst fram.


    Det är en struntsak men det gör ändå ont. Visst kunde jag ha ifrågasatt det och bett hans ex eller hennes partner att flytta på sig men samtidigt så kändes det fel att ställa till med en scen på min sambos begravning.

    Jag hade önskat att de själva hade makat ihop sig och gjort rum för oss när de såg oss. Men det blev inte så. Jag trodde nog inte heller att jag skulle vara så ledsen för det i efterhand som jag är. 

    Jag är inte konflikträdd i vanliga fall så varför är jag så rädd att såra någons känslor nu? Kanske för att det gör så satans ont och jag vill inte vara anledningen till att öka på smärtan hos andra. 


     


     

  • Avenia

    Jag beklagar sorgen.

    Har du någon att prata med? Det behöver du nog ha just nu, förstår att saknaden är enorm.

  • Kjell2
    Anonym (Relationsstatus?) skrev 2020-04-27 21:29:32 följande:

    När jag kom till kyrkan så hade de redan satt sig och det fanns inte plats för mig och mitt barn att tvinga ner oss på samma bänk. Jag hade bara tagit för givet att jag och mitt barn också skulle sitta längst fram.

    Det är en struntsak men det gör ändå ont. Visst kunde jag ha ifrågasatt det och bett hans ex eller hennes partner att flytta på sig men samtidigt så kändes det fel att ställa till med en scen på min sambos begravning.

    Jag hade önskat att de själva hade makat ihop sig och gjort rum för oss när de såg oss. Men det blev inte så. Jag trodde nog inte heller att jag skulle vara så ledsen för det i efterhand som jag är. 

    Jag är inte konflikträdd i vanliga fall så varför är jag så rädd att såra någons känslor nu? Kanske för att det gör så satans ont och jag vill inte vara anledningen till att öka på smärtan hos andra. 

     

     


    Hade de lämnat plats åt dig om ni varit gifta?
  • Anonym (Tanja)

    Tycker absolut du skulle suttit längst fram, ni delade ju ert liv tillsammans tills han gick bort. Givetvis hade han velat att du suttit längst fram också, han älskade ju dig.

    Du bör gå till psykolog för att bearbeta det här, annars kommer det troligtvis förfölja dig resten av ditt liv.

Svar på tråden Sörjer sambon