• Tonkeryd

Konstigt med viss ömkan för "oviktig" person?

Fick alldeles nyss av en slump nys om att en av mina föräldrar knivhuggits till döds.

Bakgrund: mina föräldrar var knarkare och spelmissbrukare och hade plockat på sig höga "svartskulder" genom åren, som betalades av i låg takt och omfattning då de envisades med att inte sälja huset jag växte upp i.
    De gav mig mat och en (smutsig) säng, men brydde sig aldrig om mig utöver det (men betedde sig rätt sällan direkt illa mot mig heller), så vart oerhört lättad över att komma ifrån dem för ca. 4 år sedan, att slippa se röken av dem igen.

Har alltså aldrig känt något för någon av dem.

Med detta i åtanke undrar jag: är det märkligt att jag någonstans nästan tycker synd om offret, i egenskap av medmänniska allmänt? Trots att alla broar var brända för min del hade en del av mig hoppats för deras skull att de, iom att de gick isär och sålde huset (varpå jag kom ifrån dem), skulle lyckas bryta sig loss från den destruktiva spiralen och skaffa sig en någotsånär dräglig tillvaro. Nu rök istället en av dem; kan bara anta att det är någon av alla lånehajar som nu "klippt" vederbörande (de kom återkommande hem till oss och hotade mina föräldrar).

Vad kan detta bero på? Är jag helt enkelt för empatisk av mig, eller kan det vara något helt annat?

Tacksam för alla tankar.
  • Svar på tråden Konstigt med viss ömkan för "oviktig" person?
  • Anonym (tobbe)

Är ju trots allt din förälder så det är väl helt normalt att känna något. Finns ju dom som till och med blivit misshandlad av en missbrukande förälder som ändå kan känna lite när den dör. Sen är det naturligt att känna att det är tragiskt när något liv går till spillo oavsett vem det är. Så oavsett hur du känner är det som folk i allmänhet skulle känt. En del skulle inte känna något alls en del känner mer.

• Earlgrey

Jag tycker alla människors liv är värdefulla, oavsett vems liv det så har man inte rätt att ta någons liv, det är mord.... spelar ingen roll om personen i fråga håller på att knarka ihjäl sig...
    Jag tycker inte att det är konstigt med medkänsla i den situationen, men i den känslokalla miljö som du fått växa upp i så kanske det blir konstigt eftersom att du för att överleva antagligen behövde stänga av känslorna till dina föräldrar eftersom dom inte betedde sig som föräldrar borde inte gav dig kärlek och värme och omtanke...... 

• Anonym (.)

Det kanske kommer senare. Ibland fattar man inte säker innan det sjunkit in ordentligt.

• annabellelee

Du verkar se det som ett problem att du känner något? (Du undrar om du är FÖR empatisk, som om detta var fel av dig.) Det är väl bara ett hälsotecken att du fortfarande bryr dig? Deras dåliga uppfostran har inte hindrat dig från att vara en empatisk och medkännande person. Bra jobbat!

Håll ditt huvud högt och var stolt över dig själv.

• Tonkeryd
    Earlgrey skrev 2020-04-28 00:13:24 följande:

Jag tycker inte att det är konstigt med medkänsla i den situationen, men i den känslokalla miljö som du fått växa upp i så kanske det blir konstigt eftersom att du för att överleva antagligen behövde stänga av känslorna till dina föräldrar eftersom dom inte betedde sig som föräldrar borde inte gav dig kärlek och värme och omtanke...... 

Precis det som förbryllar mig något; som du nämner var de knappast min källa till trygghet och kärlek, utan om något till stress iom allt som försiggick runt omkring dem. Då de flyttade åt var sitt håll var det för mig fullständigt otänkbart att ha någon fortsatt kontakt med någon av dem, vilket gjorde mig tvungen att lämna landet för att slippa detta. Därför hade jag inte väntat mig att lägga några tankar på det inträffade.
    annabellelee skrev 2020-04-28 00:22:23 följande:

Du verkar se det som ett problem att du känner något? (Du undrar om du är FÖR empatisk, som om detta var fel av dig.) Det är väl bara ett hälsotecken att du fortfarande bryr dig? Deras dåliga uppfostran har inte hindrat dig från att vara en empatisk och medkännande person. Bra jobbat!

Håll ditt huvud högt och var stolt över dig själv.

Haha, inte ett problem, men som sagt märkligt. Och ja, känns bra att ha kunnat forma mig själv lyckat där jag bor, så tack! :)
Svar på tråden Konstigt med viss ömkan för "oviktig" person?