• Brattman

Manuell blodtrycksmätning på sig själv?

De vanligaste blodtrycksmätarna som säljs för hemmabruk är automatiska mätare. Men jag har läst att sjukvården föredrar manuella mätare, eftersom dessa är mer tillförlitliga.

Enligt den information jag fått, ger en automatisk mätare ett tillförlitligt resultat hos personer med normalt blodtryck, medan den automatiska mätaren kan ge ett missvisande resultat hos personer med högt och lågt blodtryck eller oregelbunden hjärtfrekvens.

Min fråga är om det är möjligt att använda en manuell blodtyckssmätare på sig själv? Eller kommer ljudet man hör i stetoskopet påverkas på något sätt när det är samma persons blodomlopp som cirkulerar både i armen där blodtrycket mäts och i öronen där stetoskopets hörlurar placeras?

• Svar på tråden Manuell blodtrycksmätning på sig själv?
  • Anonym (Ssk)

Om du skulle lyckas med konstycket att ta blodtrycket på dig själv så kommer du höra det korrekt blodtrycket. Problemet är att det är dels väldigt svårt att få dit mätaren korrekt runt armen med bara en hand. Och om du nu lyckas med det ska du dels lyckas hålla stetoskopet stilla i armvecket handen och på samma gång vrida och släppa ut luften med samma hand. För använder du handen som mätaren sitter på kommer du få felvärde/svårt att höra eftersom varje rörelse på handen/armen som mätaren sitter på kommer höras i stetoskopet.

• Brattman
    Anonym (Ssk) skrev 2020-04-28 00:51:28 följande:

Problemet är att det är dels väldigt svårt att få dit mätaren korrekt runt armen med bara en hand och dels lyckas hålla stetoskopet stilla i armvecket och på samma gång släppa ut luften med samma hand

Betyder detta i klartext, att en helautomatisk mätare är enda alternativet om man vill kunna ta blodtrycket på sig själv? Trots att sjukvården menar att en helautomatisk mätare kan ge ett osäkert resultat...
  • FtS70

Vi kör i första hand bara med automatiska på sjukhuset, de manuella tenderar också att diffa. Rätt använda fungerar de för hemmaburk också bra, i mitt tycke. Jag har använt sådana i trettio år. Mäta manuellt på sig själv låter knepigt.

• Nemiia

Det går att ta trycket på sig själv med manuell manschett om du har någon som kan hjälpa dig att sätta på den på armen. Jag är Fd uska och har en sådan hemma som jag använder på mig själv. Brukar e min man om hjälp att sätta den korrekt på armen.

• Anonym (Ssk)
    Brattman skrev 2020-04-28 12:42:52 följande:

Betyder detta i klartext, att en helautomatisk mätare är enda alternativet om man vill kunna ta blodtrycket på sig själv? Trots att sjukvården menar att en helautomatisk mätare kan ge ett osäkert resultat...

Problemet med den är ju fortfarande att få det att sitta rätt själv. Är jättesvårt att få den att sitta korrekt speciellt om man är själv och risken är vädligt stor att den då ger felvärde.
  • Anonym (Ssk)
    FtS70 skrev 2020-04-28 12:48:54 följande:

Vi kör i första hand bara med automatiska på sjukhuset, de manuella tenderar också att diffa. Rätt använda fungerar de för hemmaburk också bra, i mitt tycke. Jag har använt sådana i trettio år. Mäta manuellt på sig själv låter knepigt.

Tänk vad olika det är. i den regionen jag jobbar i måste vi först ta ett manuellt blodtryck för att sen kunna fortsätta att ta automatiskt. Vi får aldrig bara ta automatisk blodtryck. Och vi får inte heller använda de automatiska vid lågt blodtryck eller högt blodtryck då den automatiska ofta visar fel.
  • Brattman
    Anonym (Ssk) skrev 2020-04-28 21:52:55 följande:
    Problemet med den är ju fortfarande att få det att sitta rätt själv. Är jättesvårt att få den att sitta korrekt speciellt om man är själv och risken är vädligt stor att den då ger felvärde.
    Syftar du nu på en manuell mätare, eller menar du att det även är jättesvårt att få en automatisk mätare sitta korrekt på sig själv?
  • Anonym (Ssk)
    Brattman skrev 2020-04-29 15:08:45 följande:

Syftar du nu på en manuell mätare, eller menar du att det även är jättesvårt att få en automatisk mätare sitta korrekt på sig själv?

Jag syftar på den automatiska också. Manchetterna ser ju typ likadana ut så du här jo fortfarande samma problem med att fästa den runt armen. Den är även mera känslig och måste verkligen sitta korrekt för att inte det ska bli felvärde. Sitter den lite snett eller tex för högt/långt ner på armen är risken stor att få ett felaktigt värde. Speciellt om man har högt eller lågt blodtryck.
  • Brattman
    Anonym (Ssk) skrev 2020-04-29 16:17:01 följande:
    Jag syftar på den automatiska också. Sitter den lite snett eller tex för högt/långt ner på armen är risken stor att få ett felaktigt värde.
    Hur ser du då på Omron Evolv? Den har ju inte en konventionell manshett, utan en typ av snäppfäste som trycks runt armen. Samt 360-gradersteknik som uppges kunna mäta korrekt oavsett i vilket läge den placeras.
    Kan den vara ett bra alternativ, eller betalar man enbart för designen?

www.apotea.se/omron-evolv-blodtrycksmatare
  • Anonym (Ssk)

Kan inte uttala mig om den eftersom jag inte provat den. Men kan ta som exempel. Hade en patient förra veckan som svimma så fort denna reste sig upp. Kunde inte känna någon puls på handleden vilket tyder på att patienten har ett blodtryck under 90. Vid manuellt tåget blodtryck fick vi att de skulle ligga på 80/50. När jag sedan under transporten in till sjukhuset kopplar på den automatiska blodtrycksmanchetten i bilen(som satt korrekt). Vi använder den automatiska för att följa trender under transporten pga att det är svårt att ta riktiga manuella blodtryck. Men vi måste alltid ha tagit ett manuellt blodtryck innan automatiska används. Får då på den automatiska 165/75. Vilket jag inte överhuvud taget trodde på, fanns inte på kartan att personen som låg bredvid mig skulle ha så högt blodtryck helt plötsligt. Så tar ett manuellt igen för att kontrollera och mycket riktigt får jag då ett blodtryck på 85/55. Detta sker väldigt ofta att automatiska visar att personen har ett normalt blodtryck istället för det faktiska värdet. Men kan också vara så att automatiska blodtrycksmaskienn visar felaktigt lågt eller högt på ett normalt blodtryck har flertalet gånger blivit larmad till adresser pga avvikande blodtryck som personerna själva tagit med automatisk maskin och fått helt fel värden.

Så länge sjukvården inte har rekommenderat dig att ta blodtrycket finns ingen anledning att hålla på att ta det hela tiden såläbge man inte mår dåligt och tror att det beror på blodtrycket. Och tror man att sitt dåligt mående beror på blodtrycket ska personen istället söka sin vårdcentral så att de kan ta ett korrekt värde.

Svar på tråden Manuell blodtrycksmätning på sig själv?