Inlägg från: Brattman |Visa alla inlägg
  • Brattman

Manuell blodtrycksmätning på sig själv?

De vanligaste blodtrycksmätarna som säljs för hemmabruk är automatiska mätare. Men jag har läst att sjukvården föredrar manuella mätare, eftersom dessa är mer tillförlitliga.

Enligt den information jag fått, ger en automatisk mätare ett tillförlitligt resultat hos personer med normalt blodtryck, medan den automatiska mätaren kan ge ett missvisande resultat hos personer med högt och lågt blodtryck eller oregelbunden hjärtfrekvens.

Min fråga är om det är möjligt att använda en manuell blodtyckssmätare på sig själv? Eller kommer ljudet man hör i stetoskopet påverkas på något sätt när det är samma persons blodomlopp som cirkulerar både i armen där blodtrycket mäts och i öronen där stetoskopets hörlurar placeras?

• Svar på tråden Manuell blodtrycksmätning på sig själv?
  • Brattman
    Anonym (Ssk) skrev 2020-04-28 00:51:28 följande:

Problemet är att det är dels väldigt svårt att få dit mätaren korrekt runt armen med bara en hand och dels lyckas hålla stetoskopet stilla i armvecket och på samma gång släppa ut luften med samma hand

Betyder detta i klartext, att en helautomatisk mätare är enda alternativet om man vill kunna ta blodtrycket på sig själv? Trots att sjukvården menar att en helautomatisk mätare kan ge ett osäkert resultat...
  • Brattman
    Anonym (Ssk) skrev 2020-04-28 21:52:55 följande:
    Problemet med den är ju fortfarande att få det att sitta rätt själv. Är jättesvårt att få den att sitta korrekt speciellt om man är själv och risken är vädligt stor att den då ger felvärde.
    Syftar du nu på en manuell mätare, eller menar du att det även är jättesvårt att få en automatisk mätare sitta korrekt på sig själv?
  • Brattman
    Anonym (Ssk) skrev 2020-04-29 16:17:01 följande:
    Jag syftar på den automatiska också. Sitter den lite snett eller tex för högt/långt ner på armen är risken stor att få ett felaktigt värde.
    Hur ser du då på Omron Evolv? Den har ju inte en konventionell manshett, utan en typ av snäppfäste som trycks runt armen. Samt 360-gradersteknik som uppges kunna mäta korrekt oavsett i vilket läge den placeras.
    Kan den vara ett bra alternativ, eller betalar man enbart för designen?

www.apotea.se/omron-evolv-blodtrycksmatare
Svar på tråden Manuell blodtrycksmätning på sig själv?