• Findus12

    Svårt med amning?

    Har ni haft svårt med amning? Har ni kämpat på trots att det inte funkar eller har ni gått över till ersättning? Berätta gärna om era situationer!

  • Svar på tråden Svårt med amning?
  • Anonym (Mamma)

    Det kommer att vara lite krångligt i början för bebisen behöver lära sig hur man suger på rätt sätt. Till slut gjorde mina vårtor så ont att jag grät när barnet skulle ta tag, men jag fortsatte och efter några veckor hade det gått till sig. Vi började inte med ersättning förrän efter ca ett halvår då mjölken började sina för mig.

  • Anotherone

    Med första barnet var det jättejobbigt pga jag fick mjölkstockningar som inte gick över av sig självt. Utan jag var inlagd med dropp i flera omgångar och oavsett så kom det tillbaka så fort vi testade att amma igen. Så där gick vi över till ersättning innan han var 2 mån ens.
    Med andra barnet gick det bättre men inte helt bra, han hade dessutom kolik och mådde som bäst på ersättning helt utan mjölkprotein så jag delammade ett tag och sen en dag var han inte intresserad längre. Så han är också främst matad med ersättning i flaska.

  • MammaTillDansband

    Svårt vet jag inte, men jag och mina barn har behövt ett par veckor på oss i början att riktigt få till amningen. Sedan har jag helammat dem fram tills de börjat smaka fast föda.
    En anledning till att amningen har funkat är att jag har negligerat alla idiotråd, främst från BVC; "låt henne inte äta för länge!" (3-veckors bebis som kunde ligga vid bröstet och äta en timme i stöten, det var tydligen inte bra.) "Amma var tredje timme/amma var fjärde timme!" (Nej tack, ammar jag så sällan under dagtid, kommer mjölken sina.) "Bebisen har fel tag och du håller henne fel också!" (Vad ska jag göra, visa nyfödda bebisen en broschyr från Amningshjälpen så hen fattar hur hen ska göra?)

Svar på tråden Svårt med amning?