Inlägg från: Anonym (!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (!)

Pappan vill behålla?

Försök känna efter vad du själv vill TS även om det är svårt.

Vet många som säger "du ångrar inte ditt barn". Men hos oss var det också så att pappan ville behålla och jag inte. Jag klarade inte då av att göra en abort, men med facit i hand hade det faktiskt varit det bästa. Även om jag älskar barnet så blev det inte alls bra. Omständigheter spelar roll. Med det sagt, så kan det lika gärna bli jättebra för just er!

• Anonym (!)
    Anonym (det är barnets kropp) skrev 2020-05-04 16:06:03 följande:

Nej, spermierna är inte ett människoliv. Det är vad vi talar om i tråden, är det inte? För det är väl inte så att du försöker avleda från ett obekvämt ämne här va?

Jag undrar varför du så stenhårt propsar på att det bästa alltid är att födas? Det är det verkligen inte. I synnerhet inte om mamman inte vill. Är du beredd att ta hand om alla dessa barn som föds till föräldrar som inte vill/kan ta hand om dem?
  • Anonym (!)

Jag blev själv mamma mot min vilja och det är inget jag rekommenderar. Mitt liv blev förstört som jag ser det och tyvärr påverkar det nog även mitt barn.

Det finns många anledningar till att oönskade graviditeter inte alltid bör fullföljas.

Adoption är nästintill omöjligt pga de hormoner man får som knyter en till barnet.

• Anonym (!)

Jag var ung och hade min första kille och trodde på hobom när han sa att han var steril, ett jättedumt misstag som man kanske bara gör som ung och oerfaren. Iaf så kunde jag inte göra abort fast jag egentligen visste att det var bäst. Det blev svårt för mig att göra klart studier etc med barnet, det tog mycket hårdare på mig än jag trott att bli mamma helt oförberett. I vårt fall har det påverkat livet väldigt mycket och det kunde jag inte helt förutse. Gjort mitt bästa för att barnet inte ska påverkas av mitt misstag, men det har inte gått att undvika helt. Efter min erfarenhet tycker jag att man ska få bli mamma när man vill det, för det är tillräckligt tufft ändå att bli förälder. Sen kan det ju bli jättebra ändå, men jag vill bara visa att det inte alltid är sant att man inte ångrar sig. Att bli mamma ska ske när man är redo och vill, inte leda till problem. Ett barn ska vara önskat och ibland är tidpunkten fel.

• Anonym (!)
    Anonym (det är barnets kropp) skrev 2020-06-03 18:28:29 följande:

Eh....vad är då att dödas?

Så länge du inte personligen är villig att känslomässigt och ekonomiskt ta hand om alla dessa barn har du faktiskt inget att säga till om. Kvinnans liv är inte mindre värt än fostrets. Det är heller inte bra för barn att växa upp med föräldrar som inte önskat dem. Tro mig, jag vet. Det är verkligen inte alltid bättre att födas till varje pris. Du kan behålla så många barn du vill och sen låta andra bestämma över sig själva.

Det kommer alltid födas barn oplanerat, så ser verkligheten ut även med preventivmedel. Att be folk sluta ha sex är heller inte verklighetsförankrat. Människan har en sexdrift som inte enbart är kopplad till reproduktion.

Vad gäller adoption är det nog inte enbart stigma utan mycket handlar om hormoner: man knyts till barnet vare sig man vill eller inte. Men nej, att behålla är inte alltid rätt.
  • Anonym (!)
    Anonym (det är barnets kropp) skrev 2020-06-04 16:04:04 följande:

Är du villig att ta hand om alla handikappade, som vi assisterar för att de ska kunna hålla vid liv, personligen? Eller alla gamla? Om du inte är villig, har de inte rätt till liv då? Eller, om du inte är villig att hysa och föda alla invandrare som kommer hit, ska de inte få komma då? Om någon tycker att det är okej att döda hundvalpar, kör du då på "låta alla göra sina val" eller agerar du mot vad du anser är fel?

Hormoner eller ej, ta ansvar för barnen du skapar. Att döda dem är inte att ta ansvar. Hormoner är en ynklig omständighet mot död. I Sverige har vi inget fungerande adoptionssystem. Det är mycket svårt att lömna ifrån sig ett barn och stödet om man väljer att själv ta hand om det är inte heller det bästa.

Om abort inte var ett alternativ skulle oplanerade barn födas, men många skulle också tänka sig för och ansvara mer för sina lustar. Att kunna ha sex var, när och hyr som helst är ingen rättighet. Ett oplanerat barn är inte heller en automatisk katastrof, tvärtom. Majoriteten av barn är inte noggrant planerade. Majoriteten av familjer/föräldrar reder ut det ändå. Ännu fler skulle göra det med rätt stöd. Sedan kan man inte rädda alla. Tragedier har alltid inträffat och kommer alltid att inträffa, men man kan försöka rädda så många som möjligt. Att folk bryter är heller ingen anledning att ta bort lagarna.

Om abort inte var ett alternativ skulle våldtagna kvinnor tvingas ha barn med sin våldtäktsman. Kvinnor där graviditet skulle innebära en medicinsk risk skulle tvingas behålla.

Forskning visar att foster inte kan känna smärta före v.12 då nervsystemet utvecklats. Vissa säger v.20 eller 24.

Styra sina lustar? Hur förklarar du då att illegala aborter gjordes innan det blev lagligt här i Sverige? Folk hade uppenbarligen sex även då aborter inte var ett alternativ och sex utanför äktenskapet var mycket stigmatiserat. Kvinnor har i alla tider försökt göra abort t.ex med örter, även fast det varit förenat med livsfara. Även i modern tid sker detta i länder där abort inte är tillåtet, bara att moderns liv riskeras.

Funktionsnedsatta och äldre finns det stödinsatser och institutioner för i samhället. Du vill alltså återgå till barnhemstiden, att vi lämnar bort barn på institution? Som ofrivillig förälder får du känslomässigt och ekonomiskt klara dig i stort själv, det saknas stöd. Då måste abort vara ett alternativ.
Svar på tråden Pappan vill behålla?