• nénuphar

Trött på tjejer utan helkroppsbild

Nu är jag ju inte alls på Tinder eller i dejtingsvängen så med reservation för att jag inte riktigt har 100 koll på hur de här profilerna visas slänger jag ut en tanke-kan det helt enkelt inte vara att det i formatet /sammanhanget känns fel? Det är ganska svårt att ta avslappnade helkroppsbilder som ger en skön vibb. Man vill antagligen inte se ut som att man står på någon slags prispall, på företagets infosida eller först i raden på hundutställningen. Dessutom kan det ju finnas en smått förnedrande och lite opersonligt objektifierande aspekt i att man förväntas gå igenom kroppsbesiktningen för att kvala vidare men det kanske är lite inbyggt i konceptet?

Sen kan man kanske misstänka, som med allt annat dejtande och raggande, att förväntningarna inte överensstämmer. En vill bara ligga, den andre söker en livskamrat. I det senare fallet kanske det finns annat som överskuggar extrakilona eller kroknäsan. Det enda du själv kan göra är väl att skriva i din profil att du bara är intresserad av smala kvinnor. De som inte matchar kravet lär väl inte svajpa på dig, inte heller de som eventuellt är smala men inte gillar din attityd och på så vis slipper ni ödsla tid på varann. Win-win.

• nénuphar
    Xzx skrev 2020-04-29 18:46:44 följande:

Eh, ja, det är verkligen en del i konceptet.

Det handlar om att träffa någon att dejta/ligga med. Och då vill man INTE köpa grisen i säcken. Har man problem med att visa sig hur man ser ut så kanske det är fel ställe att hänga på...

Jag förstår dock poängen med att det kan kännas konstigt att ta såna bilder - men om man gör det i ett annat sammanhang med sina kompisar när man gör något helt annat så blir det inte alls lika krystat och konstigt. T.ex.

Jag skrev ju att jag inte har koll på hur Tinder funkar men har i alla fall fattat det som att det är bildbaserat. MEN helkroppsbilder blir ofta konstiga om man inte är van vid plåtning och för mig skulle kännas konstigt att be någon fota mig när jag yogar för att lägga ut i en kontaktannons. Antar att det betyder jag inte skulle använda mig av just Tinder då om det vore aktuellt , även om jag inte har ett dugg problem med att andra ser mina extrakilon.

Kan man överhuvudtaget inte kommunicera med varandra i appen? I så fall är det väl bara att skriva att man endast dejtar smala om man nu är livrädd för att få med sig fel sorts kulting hem. Jag skulle vara mer orolig över att de är kassa i sängen men det går ju inte att fota.
  • nénuphar
    Anonym (Varför? *Trött*) skrev 2020-04-29 19:17:18 följande:

De flesta har väl nån hobby som dom kan ta foton från ? Fjällvandringen, hundutställningen, gymmet eller vad det nu är... Om man inte vill ta en vanlig helkroppsbild.

Ah fattar helt plötsligt varför min kompis fick 10 ?man-med-gädda? bilder om dagen när hon dejtade mycket. Själv tycker jag det lätt blir mycket töntfaktor på såna bilder, reklamkatalogvarning men smaken är väl som baken antar jag.
  • nénuphar
    Anonym (äököl) skrev 2020-04-29 21:08:46 följande:

Du vet att det finns de som inte bryr sig om kroppsformen på den de ska dejta va? Väldigt många vill träffa någon för livet och då är det mycket viktigare att man klickar med personen och har kul ihop. Utseende och kropp förfaller mer eller mindre på alla människor och vad har man då kvar om det är det man har valt sin partner för? 

Jag gissar att det är underordnat för ts och Xzx (kanske särskilt om man bara är ute efter att ligga). Å andra sidan kan man ju inte ta bort fysisk attraktion helt ur ekvationen, eller jag skulle ha svårt för det i alla fall och gissar att det funkar så för de flesta. Jag attraheras själv mest av smala och ganska vältränade män men det spelar ju ingen roll hur snygga de är om de är humorlösa och intelligensbefriade, då blir ju bara trist yta och det skulle göra mig avtänd rätt snabbt. Men alla funkar ju inte lika. Är ens grej är att knulla mähän i snygg förpackning så har man ju rätt att känna så också. Däremot kan man ju inte gärna förvänta sig att alla andra resonerar likadant och måste annonsera tydligt för att man inte ska bli besviken. De som lägger upp bilder kan ju inte anpassa sig till allas preferenser. Samtidigt så kanske man skulle söka sig till en annan plattform än Tinder då om man vill träffa någon för livet och inte ha en relation som startas genom att någon ger tummen upp eller ner för ditt utseende.
  • nénuphar
    Xzx skrev 2020-04-29 20:04:49 följande:

Jo man kan absolut skriva med varandra. Men vi behöver inte gå närmare in på exakt hur det funkar. 

Att få till en helkroppsbild är busenkelt. Det är bara be någon kompis ta lite bilder på måfå någon kväll när man är ett gäng som hänger. Problem löst.

Nej det har jag inget behov av.

Jag tror inte det är svårt rent tekniskt för någon att ta helkroppsbilder men omotiverat. Varför ha förväntningen att någon annan ska göra det för att du/TS vill ha det? Swipa de ni ser i helfigur. De är ju överens med er.Problem solved, innit?
  • nénuphar
    Xzx skrev 2020-04-29 22:50:52 följande:

Problemet är dom som ser smala ut i ansiktet, men sen ses man, och dom är ett fläskberg... Det blir bara tråkigt för båda.

Att vara tydlig från början vinner alla på.

Ja det förstod jag och jag menar att det är inte är något problem om du bara svajpar på de som har helkroppsbild. Ditt utbud kanske minskar men om man ska utgå från det TS säger att ingen utan helkroppsbild var smal och din egen inställning att det är fel ställe att hänga på om du inte vill visa hur du ser ut , så gör det ju absolut ingen skillnad. De som lägger upp en ansiktsbild vill annonsera sitt ansikte, inte kroppen antagligen. De är tydliga från början.
  • nénuphar
    Anonym (Varför? *Trött*) skrev 2020-04-30 21:05:48 följande:

Det är fruktansvärt hemskt att läsa sånt här...

Vi börjar närma oss 60% övervikt i befolkningen. Skrämmande läsning.

Inte konstigt att det är så ont om smala tjejer...

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=7464077

Jag tror inte du behöver oroa dig. Världssvält och fetmaepedemi är liksom två begrepp som samexisterar.
  • nénuphar
    Anonym (Varför? *Trött*) skrev 2020-04-30 21:40:19 följande:

Vad menar du med det ? Det finns ju inga smala kvinnor längre?

Jag tänker inte leta kvinna i Afrika...

Det behövs inte. Du hittar flest underviktiga i Indien, följt av Kina (där också flest fetton återfinns bortsett från USA).
  • nénuphar
    Anonym (Varför? *Trött*) skrev 2020-04-30 22:42:34 följande:

Oj, då har man sjukt mycket muskler i så fall. Åt han anabola?

BMI är ett rätt trubbigt mått. Gissar att hälften av spelarna i NHL hamnar på övervikt eller t.o.m. fetma. Dock stämmer det nog rätt väl för gemene man. Det konstiga här är att du verkar ha en egen definition av vad som är övervikt då du har fixerat dig vid BMI men ändå anser att BMI inom normalspannet är knubbisar. Om det nu ändå inte finns några smala kvinnor så spelar ju kroppsbilderna ännu mindre roll. Då kan du ju lika gärna lägga ner helt ? Ett annat förslag är att ragga på ställen där du ser människan direkt.
  • nénuphar
    Anonym (Varför? *Trött*) skrev 2020-04-30 22:55:39 följande:

NHL-spelare är inte rippade. Dom har lite extra hull även om dom är muskulösa också.

Ja, du kan vara knubbig fast du faller inom normalt. Det är väl självklart? Har du hög fettprocent så blir du knubbig.

Ergo, ditt problem kommer kvarstå. Men egentligen ville du väl bara gnälla lite på feta? Lycka till med dejtandet!
Svar på tråden Trött på tjejer utan helkroppsbild