• SunnyDay

    Kort 15 månaders tjej

    Hej, vill höra om det finns fler med barn som växt väldigt långsamt på längden. Vår tjej föddes 47cm lång (v40+5) så hon låg redan från början på -2SD i längden. Tiden har nu gått och hon är helt fantastisk och utvecklas ju som hon ska på alla områden men spurtar inte iväg på längden utan planar nu snarare ut. Vikt går upp så glutenintolerans misstänker vi inte nu iaf, men kan ju naturligtvis vara en sak att utreda.

    När hon var på 1 årskontrollen var hon 68,5cm och nu vid 15 månader har jag mätt henne hemma och får det till 70cm, och isf ligger hon ju på -3SD på längden nu :(

    Någon med goda erfarenheter och barn som ändå varit friska och krya och växt till sig senare? Jag kommer att kontakta BVC för extra längd/viktkoll tänkte jag. Barnläkaren vid 1-årskollen tyckte längden var ett observandum men tyckte inte det behövdes någon mer utredning just nu utan vi skulle avvakta till 18månaderskollen, men jag börjar ju fundera kring allt möjligt t.ex. Turners syndrom?

    Alla berättelser om korta barn välkomnas!

  • Svar på tråden Kort 15 månaders tjej
  • cosinus

    Min 12-åring var 45 cm när han föddes i vecka 39+4, 69 cm vid 1år och har hållit sig på -2 SD till 10 år ungefär.

    Han har alltid varit väldigt smal. Legat betydligt lägre på kurvorna på vikten än längden.

    Vid 10 år så upptäcktes att han har reflux och inte tål mjölk och med mjölkfri kost och magsyrdämpare så har han nu växt till sig. Typ -1,5 på längden och -2 på vikten. Han är fortfarande bland de kortaste och framförallt lättaste i sin ålder men mycket piggare och med mer ork och tålamod.

  • SunnyDay
    cosinus skrev 2020-04-28 21:04:20 följande:

    Min 12-åring var 45 cm när han föddes i vecka 39+4, 69 cm vid 1år och har hållit sig på -2 SD till 10 år ungefär.

    Han har alltid varit väldigt smal. Legat betydligt lägre på kurvorna på vikten än längden.

    Vid 10 år så upptäcktes att han har reflux och inte tål mjölk och med mjölkfri kost och magsyrdämpare så har han nu växt till sig. Typ -1,5 på längden och -2 på vikten. Han är fortfarande bland de kortaste och framförallt lättaste i sin ålder men mycket piggare och med mer ork och tålamod.


    Tack för svar, ja allergier kan ju vara värt att kolla upp ordentligt. Men på vikten ligger hon på -1SD så där är inga konstigheter. Det är bara längden som vi hoppades skulle komma ikapp när vikt ligger stabilt på en högre kurva. 

    Och alla människor är ju olika, några måste ju vara de kortaste i klassen också :)
  • SunnyDay
    Anonym (h) skrev 2020-04-28 21:13:48 följande:

    Rökte du under graviditeten?


    Nej, rökte inte, drack ingen alkohol, åt hälsosamt, gick upp i vikt som man ska, komplikationsfri graviditet och förlossning, själv är jag normallång och pappan ligger något under normallängd.
  • Anonym (h)
    SunnyDay skrev 2020-04-28 21:26:47 följande:
    Nej, rökte inte, drack ingen alkohol, åt hälsosamt, gick upp i vikt som man ska, komplikationsfri graviditet och förlossning, själv är jag normallång och pappan ligger något under normallängd.
    Farmor och farfars längd?
  • SunnyDay
    Anonym (h) skrev 2020-04-28 21:30:06 följande:
    Farmor och farfars längd?
    Alltså, min farmor var kort och min mans mormor är också kort. Men -3SD innebär ju en vuxenlängd på typ 150cm och så kort är ingen i släkten utan där handlar det snarare om längd ca 160cm.

    Hoppas på fler berättelser med folks erfarenheter av hur deras barns längdutveckling gått när de varit korta under sitt första år. Om de plötsligt spurtat iväg eller om det hittats någon diagnos av något slag.
  • Anonym (Kortis)

    Min dotter var 48 cm när hon föddes ett par dagar efter bf. Vid ett var hon ca 70 cm och vid två ca 80 cm. Nu är hon snart tre och är väl ca 86-87 cm tror jag. Så kanske lite längre än din men inte mycket.

    Jag upplever henne inte direkt som liten men ser ju att hon är mindre än andra i hennes ålder. Hon har utvecklats normalt på alla sätt, började prata tidigt mm så jag har aldrig varit orolig.

  • Anonym (Grabbar)

    2 av mina grabbar är/var korta. På 1års kontrollen var båda 71cm lång. Älstabä fick göra utredning på glutenintolerans men andra sa dom att det förmodligen är ett släktdrag. De är fortfarande inga jättar. Älsta är 14år kom i målbtottet när han var 11 år och är idag 164cm. Den yngre är snart 12år och är 142cm

  • SunnyDay
    Anonym (Kortis) skrev 2020-04-29 23:51:12 följande:

    Min dotter var 48 cm när hon föddes ett par dagar efter bf. Vid ett var hon ca 70 cm och vid två ca 80 cm. Nu är hon snart tre och är väl ca 86-87 cm tror jag. Så kanske lite längre än din men inte mycket.

    Jag upplever henne inte direkt som liten men ser ju att hon är mindre än andra i hennes ålder. Hon har utvecklats normalt på alla sätt, började prata tidigt mm så jag har aldrig varit orolig.


    Tack för svar <3

    BVC har inte sagt någonting om längden till er då? Försökte mäta henne hemma igen, men liggandes och då är hon ev. 72cm vilket iaf innebär att hon håller sig på -2,5 SD istället för -3 SD :) Men ja, vi ser ju att hon är mindre än alla jämnåriga. Tycker det är lite jobbigt när kompisars barn som är yngre växer om henne en efter en...
  • SunnyDay
    Anonym (Grabbar) skrev 2020-04-29 23:58:28 följande:

    2 av mina grabbar är/var korta. På 1års kontrollen var båda 71cm lång. Älstabä fick göra utredning på glutenintolerans men andra sa dom att det förmodligen är ett släktdrag. De är fortfarande inga jättar. Älsta är 14år kom i målbtottet när han var 11 år och är idag 164cm. Den yngre är snart 12år och är 142cm


    Ja, det mest sannolika är ju att det är ett släktdrag. Jag är väl bara en typisk förstagångsmamma som är uppmärksam på allt! Tack för svar <3
  • SunnyDay

    Uppdatering ifall någon annan orolig mamma hittar tråden senare - på 18 månaderskontrollen hade hon växt till sig och var hela 77cm lång. Alltså tillbaka på -2SD kurvan igen :)

Svar på tråden Kort 15 månaders tjej