• Evana

    Han vägrar ta över lånet/sälja

    Jag har ff ett radhus tillsammans med mitt ex som jag separerade ifrån för över ett år sedan.

    Efter separationen flyttade han ut och jag bodde kvar och betalade ensam allt lån samt månadsavgift.

    Förra sommaren gjorde vi ett försök att sälja, men då valde han att avbryta försäljningen pga att han påstod att han ville flytta tillbaka till huset. Jag tyckte såklart att det var bättre att han flytta in så barnen skulle ha någon trygghet kvar och gick därför med på det hela.

    Någon månad efter att jag flyttat ut meddelade han däremot plötsligt att han trots allt inte skulle bo i huset, för han trivdes så bra i lägenheten i stan. Varpå han tycker vi ska hyra ut för att jag ska slippa behöva betala. Jag skriver under ansökan om att få hyra ut i andra hand till bostadsrättsföreningen. Men skriver aldrig under något hyresavtal med hyresgästen utan allt det ordnar mitt ex på sidan om utan min vetskap. Det tar ca ytterligare 5 månader innan jag ens får se kontraktet. Han har vid det här laget flyttat till ett hus som han hyr tsm med sin nya och jag tittar också på hus och vill kunna gå vidare. Så till problemet, han har kontrakt med hyresgästerna fram till november så jag har bett honom ta över hela lånet själv, utan att ens behöva betala ut mig men han halar ut på det. Han går heller inte med på att sälja utan vill såklart avvakta tills kontraktet går ut. Själv vill jag bara ut lånet så att jag slipper dras med hans dåliga affärer. Vad ska eller snarare kan jag göra?

    Har försökt hotat med att gå dit och slänga ut hyresgästerna, men han har alla nycklar och vägrar ge mig en. Har även hotat med att ordna med mäklare men kommer som sagt inte långt utan nycklar.

    Nu blev det väldigt långt det här, men skulle bli oerhört tacksam om någon kunde ge ett råd i frågan.

  • Svar på tråden Han vägrar ta över lånet/sälja
  • Jemp

    Jag tror du gör bäst i att prata med en jurist för att få färdigt bodelningen/separationen på rätt sätt.

    Jag tänker att ni bör kunna påbörja försäljning nu med tillträde när hyresdatumet gått ut. Kan ju inte bli så stor skillnad i tid?

  • Anonym (Tips från coachen)

    Begär bodelning via tingsrätten. Man kan tänka sig att du dessutom har rätt till hälften av hyresinkomsterna.

  • Anonym (-)

    Du kan inte bara slänga ut hyresgästerna. Om du vill bli av med dem innan november, vilket är rimligt, så behöver du ge dem en skriftlig uppsägning. Troligtvis gäller 3 månaders uppsägningstid. Då är de ute till augusti och huset kan säljas.
    Du skall inte gå med på att inte få några pengar vid försäljning!

    Som sagt, ta hjälp av tingsrätten för bodelning. Jag utgår nu från att ni båda står som ägare till huset. Då har han inget val, annat än att lösa ut dig, dvs ge dig pengar för halva huset Man kan även ta hjälp av tingsrätten för en tvångsförsäljning om mannen vägrar. Ofta förlorar man på detta jämfört med en vanlig försäljning, så om mannen är någorlunda normal (vilket han inte verkar vara) så borde han gå med på vanlig försäljning istället.

    https://skilsmässa.se/forum/t/riskerar-exekutiv-auktion/5466/2

  • Anonym (Anita)

    Att sälja nu medans hyresgästerna bor kvar med inflyttningsdatum i november kan vara en variant om ni kan komma överens om detta.

Svar på tråden Han vägrar ta över lånet/sälja