Svärmor kommer få oss att göra slut
Jag vet inte om jag tolkar det hela rätt. Men jag får den uppfattningen att du är lite "djävulssvärdotter". Du vill ha det på DITT sätt. Exakt som din mamma ville, mot farmor då. Jag säger inte NU att det ät fel att vilja ha det på SITT sätt. Men det känns, och det är nu det kommer, som att det ät ditt förhållande. Dina tankar. Dina åsikter. Och inte så mycket din sambos. Vem vet, han kanske faktiskt tycker det är du som är den oresonliga i detta sammanhang och inte hans mor? Därav alla långa samtal du får ha med din svärmor, eftersom hon känner att det är DU och inte NI i era beslut.
Nu kan jag ha fel. Men vad är oddsen för att det ska vara fel på både din farmor och dina båda svärmödrar? Och angående att ge barnet veg, förstår jag att hon är orolig. Det är ju bara att läsa lite snabbt på Internet så förstår de flesta att veg och små barn inte hör samman...
Men TS inredning, barnuppfostran etc är inte svärmoderns beslut att ta. Det skall inte vara något gruppbeslut om hur andra ska ha sitt liv. TS får ha sitt liv exakt som hon vill om det inte skadar andra. Och, nej, att vilja välja vilken matta en har i sitt hem är inte att skada svärmodern.
Sedan behöver du läsa lite mer om vegetarisk kost, det är inget problem för barn. Lite mer kunskap behövs för helt vegansk kost, men det har ju TS aldrig nämnt något om.