• Anonym (Jodu)

Svärmor kommer få oss att göra slut

Ts, du är ändå rätt provocerande i det du säger tillbaka till farmor. Det hon gör är inte rätt, men det betyder inte att du behöver vara sarkastisk eller otrevlig tillbaka.

Du kan säga vad du vill, men av det man läser så måste:

1. Du och din sambo sätta gemensamma gränser

2. Din sambo måste ta ett snack med sin mamma

3. Byt lås

4. Argumentera aldrig/käfta inte emot när farmor börjar. Säg ingenting. Elda inte på. Konversationen ebbar ut väldigt fort om bara den ena pratar.

Köper hon ngt, tacka och ta emot. Be om kvitto eller sälj det? Oavsett vad du tycker så kommer denna kvinna bli ditt barns farmor. Du bör som förälder göra det du kan för att barnet kan ha en god relation till släktingarna på bägge sidor.

Får ni ett tufft barn med kolik och dylikt kommer du älska all avlastning du kan få, se farmor som en resurs istället.

• Anonym (Jodu)
    Anonym (Linn) skrev 2020-04-29 18:19:56 följande:

Måste bara säga emot det sista du skrev. Det tar väldigt emot att ta emot hjälp eller att lämna sitt barn till någon som kört över en och trampat på alla ens gränser, gång på gång. Jag vet det själv. Alla vill inte ha barnpassning eller avlastning tidigt heller, trots att man har ett krävande barn.

Att ha en god relation kräver att båda bjuder till. Att tiga och svälja vad tanten gör, eftersom man kommer att vilja ha barnvakt nångång är inte rätt.

Det är väl självklart att man inte lämnar bort sitt barn till ngn man inte tycker om. Men hon har sin del i det hela på samma sätt som hennes sambo har en stor del i det hela. Nu är det krasst så att hon bestämmer inte 100% över barnet.

Läser du allt jag skrev så skulle du förstå min poäng dvs lös problemen alla parter emellan och se farmor som en resurs. Sen behöver hon inte använda den resursen. Men den hon skaffat barn med kanske vill att sitt barn ska ha en relation med sin mamma, det kan hon inte förvägra.
Svar på tråden Svärmor kommer få oss att göra slut