Min 10 åring ligger bara u sängen :(
Din son påminner om hur jag var som barn, tonåring och nu fortfarande är som vuxen. Rutiner har alltid varit extremt viktigt för mig och efter dagis, skola och nu arbete så är min energi slut. Helt slut. Finns inget mer att hämta och jag behöver då bara ta det lugnt för att orka med nästa dag, och nästa, och nästa.. När man är på det här sättet (det kan alltså vara fråga om ett personlighetsdrag) så behöver man ta det lugnt resten av tiden som man inte presterar på skola/jobb. Att begränsa skärmtid för din son kommer inte att förändra det här personlighetsdraget, det kommer bara skapa dålig stämning hemma och sonen kommer känna det som att du inte förstår honom och att du inte vill honom väl. Så jag tycker att begränsning av skärmtid är fel väg att gå. Att han går i skåpen och rotar (precis som jag alltid gjort) tror jag beror på att han saknar energi och att han försöker äta sig till energi. Låt honom ta det lugnt som han behöver med platta/mobil i sängen. Om han får ta det lugnt som han vill och ändå presterar bra i skolan så är ingen skada skedd anser jag. Försök dock att resonera med honom om kalori-intaget. Det är inte roligt om han skulle bli överviktig och att äta sig till mer energi är högst kortsiktigt tänk. För mig har det varit en stor hjälp att utesluta gluten, bara en tanke. Kram till dig mamman :)