• Anonym (Neo1293)

Konstig sista dag på jobbet

Idag jobbade jag min sista dag på mitt jobb sedan 5 år tillbaka.

Igår fick jag e-post från min chef där hen skriver: "Hej! Idag är din sista dag, pga coronaviruset blir det ingen avtackning. Lycka till!" Jag svarade "Hej! Nej, imorgon är sista dagen". Fick ingen bekräftelse på det. Fine.

Fick ingen blomma eller dylikt. Inte ens ett hejdå? Jag lämnade in dator o mobil och passerkort och åkte hem.

Det var mitt första jobb så har ingen erfarenhet av avslut.

Brukar det vara så?

• Svar på tråden Konstig sista dag på jobbet
  • Anonym (Neo1293)

Kan tillägga att chefen inte ens ringde för att säga hejdå och lycka till utan mailade mig och på fel dag dessutom...

• Anonym (I)

Ja det är konstigt. Ville inte kollegorna heller säga hejdå ordentligt? Vi har haft två som slutat på mitt jobb nu under coronatid och jobb hemifrån, men vi har haft avtackning på video och köpt avskedsgåva som de fått ändå.

• Anonym (Anonym)

Ja det kan vara så. Olika på olika platser men var glad att du ens fick ett mail. De flesta chefer är för upptagna och för oinsatta att hålla koll på sånt, beroende på företagets storlek så klart. Sedan blir det oftast ett mer innerligt farväl om man jobbat länge på en plats, men det är inte konstigt att det inte blev någon avtackning. Tydligen hade man ju annars tänkt sig någon liten ceremoni förstås.

• Anonym (Neo1293)
    Anonym (I) skrev 2020-04-29 15:51:06 följande:

Ja det är konstigt. Ville inte kollegorna heller säga hejdå ordentligt? Vi har haft två som slutat på mitt jobb nu under coronatid och jobb hemifrån, men vi har haft avtackning på video och köpt avskedsgåva som de fått ändå.

2-3 kollegor var på plats och jag t o m sa att det är min sista dag idag men ingen sa ens hejdå. Väldigt märkligt.
  • Anonym (Fröken Zoom)

Det var ju en tråkig upplevelse, de borde ha kunnat fixa ett kort och lite hälsningar i alla fall tycker man.

Fast jag kan trösta dig med att min laktosintoleranta kompis blev avtackad efter 12 år på Ericsson med gräddtårta... *facepalm*

En del chefer har ingen koll helt enkelt, man ska välja en BRA chef.

• Anonym (Neo1293)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-04-29 15:51:58 följande:

Ja det kan vara så. Olika på olika platser men var glad att du ens fick ett mail. De flesta chefer är för upptagna och för oinsatta att hålla koll på sånt, beroende på företagets storlek så klart. Sedan blir det oftast ett mer innerligt farväl om man jobbat länge på en plats, men det är inte konstigt att det inte blev någon avtackning. Tydligen hade man ju annars tänkt sig någon liten ceremoni förstås.

Jo visst. Chefen har personalansvar för 7 anställda men tycker någonstans ändå att man kanske kan avvara 2 min o ringa o säga lycka till. Inte maila och på fel dag dessutom. Hehe.
  • Anonym (Fröken Zoom)
    Anonym (Neo1293) skrev 2020-04-29 15:54:42 följande:
    Jo visst. Chefen har personalansvar för 7 anställda men tycker någonstans ändå att man kanske kan avvara 2 min o ringa o säga lycka till. Inte maila och på fel dag dessutom. Hehe.
    Du får ta en drink och tacka dig själv istället för att du stod ut med dom!
  • Anonym (Neo1293)
    Anonym (Fröken Zoom) skrev 2020-04-29 15:55:55 följande:

Du får ta en drink och tacka dig själv istället för att du stod ut med dom!

Det firar jag absolut! :)
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Neo1293) skrev 2020-04-29 15:54:42 följande:
    Ah, chefen har kanske mycket att tänka på just nu. Med så litet företag sitter man nog inte så säkert i båten just nu. Fel dag skulle jag inte bry mig om, men att du ens fick ett meddelande var ju trevligt. Personligen skulle jag inte vilja ha ett samtal, det skulle kännas pinsamt :s
  • Anonym (Neo1293)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-04-29 15:59:06 följande:

Ah, chefen har kanske mycket att tänka på just nu. Med så litet företag sitter man nog inte så säkert i båten just nu. Fel dag skulle jag inte bry mig om, men att du ens fick ett meddelande var ju trevligt. Personligen skulle jag inte vilja ha ett samtal, det skulle kännas pinsamt :s

Det är en av 5 chefer på arbetsplatsen med 100 anställda. Kommunalt.
Svar på tråden Konstig sista dag på jobbet