• Anonym (Neo1293)

    Konstig sista dag på jobbet

    Idag jobbade jag min sista dag på mitt jobb sedan 5 år tillbaka.

    Igår fick jag e-post från min chef där hen skriver: "Hej! Idag är din sista dag, pga coronaviruset blir det ingen avtackning. Lycka till!" Jag svarade "Hej! Nej, imorgon är sista dagen". Fick ingen bekräftelse på det. Fine.

    Fick ingen blomma eller dylikt. Inte ens ett hejdå? Jag lämnade in dator o mobil och passerkort och åkte hem.

    Det var mitt första jobb så har ingen erfarenhet av avslut.

    Brukar det vara så?

  • Svar på tråden Konstig sista dag på jobbet
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Neo1293) skrev 2020-04-29 16:00:36 följande:
    Det är en av 5 chefer på arbetsplatsen med 100 anställda. Kommunalt.
    Eftersom du skrev 7 personer utgick jag från det, men sak samma.

    Kan förresten tillägga att jag aldrig någonsin blivit avtackad från en enda arbetsplats på 20+ år, och då har jag också haft långa anställningar så klart. Från nuvarande skulle jag absolut bli avtackad för där har man sådan tradition.
  • EpicF
    Anonym (Neo1293) skrev 2020-04-29 15:46:52 följande:

    Idag jobbade jag min sista dag på mitt jobb sedan 5 år tillbaka.

    Igår fick jag e-post från min chef där hen skriver: "Hej! Idag är din sista dag, pga coronaviruset blir det ingen avtackning. Lycka till!" Jag svarade "Hej! Nej, imorgon är sista dagen". Fick ingen bekräftelse på det. Fine.

    Fick ingen blomma eller dylikt. Inte ens ett hejdå? Jag lämnade in dator o mobil och passerkort och åkte hem.

    Det var mitt första jobb så har ingen erfarenhet av avslut.

    Brukar det vara så?


    Du fick ju ett mail om att det inte blir avtackning pga coronaviruset, vilket innebär blomma och ett mera formellt hejdå. Så du själv hejdå till dina kollegor?
  • Anonym (Neo1293)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-04-29 16:03:58 följande:

    Eftersom du skrev 7 personer utgick jag från det, men sak samma.

    Kan förresten tillägga att jag aldrig någonsin blivit avtackad från en enda arbetsplats på 20+ år, och då har jag också haft långa anställningar så klart. Från nuvarande skulle jag absolut bli avtackad för där har man sådan tradition.


    Jo traditionen finns på min arbetsplats med. Senaste avtackningen var 31 mars. Vi samlade in pengar, köpte present och blomma och tackade av. Jag menar jag förstår att pga corona så samlas man inte men jag förväntar mig ändå ett hejdå. Har dessutom haft en roll där jag haft kontakt med samtliga anställda i ett eller annat i 5 års tid. Men det är passé nu :)
  • Anonym (Neo1293)
    EpicF skrev 2020-04-29 16:05:03 följande:

    Du fick ju ett mail om att det inte blir avtackning pga coronaviruset, vilket innebär blomma och ett mera formellt hejdå. Så du själv hejdå till dina kollegor?


    Ja, under dagen sa jag idag är min sista arbetsdag. Någon sa ja just det. Och sen vid hemgång så sa att jag packar ihop nu igår. Då var bara 2 kollegor där och de sa aa vi ska också hem strax. Lite snopet men men :)
  • Anonym (a)

    Jag har varit runt på massor av arbetsplatser senaste åren. Då är det visserligen mycket kortare tid (mellan 3 månader till 1 år), men det brukar vara så att den som slutar tar med sig något att fika (kakor, tårta, smörgåsar etc). Ingen avtackning från arbetsplatsens håll, men lite "hejdå" blir det ju i samband med fikat.
    Hade du med dig något som tack för den här tiden?

  • Anonym (Otack är världens lön)

    Min kollega, som jag visste skulle sluta "om ett tag" kom in på mitt rum strax efter kl 4 en fredageftermiddag och sade hejdå. Jag hade ingen aning om att det var hennes sista dag, och det hade inte uppmärksammats alls. (Kanske eftersom chefen var sur över att hon sagt upp sig?)

  • Anonym (Fröken Zoom)
    Anonym (a) skrev 2020-04-29 16:34:59 följande:

    Jag har varit runt på massor av arbetsplatser senaste åren. Då är det visserligen mycket kortare tid (mellan 3 månader till 1 år), men det brukar vara så att den som slutar tar med sig något att fika (kakor, tårta, smörgåsar etc). Ingen avtackning från arbetsplatsens håll, men lite "hejdå" blir det ju i samband med fikat.
    Hade du med dig något som tack för den här tiden?


    På en mindre arbetsplats är det rätt vanligt ja, men på större brukar det vara chefen som bär ansvar för att det inköps och bokas avskedsfika.

    Kanske delegerar chefen att fixa ihop blomma/gåva till den kollega som känner den som ska gå bäst.
  • Anonym (Moa)

    Jag jobbade på en ICA butik i fem år där chefen var sådär. Jag fick inte en ens ett mail när jag slutade faktiskt. Ingen present ingen avtackning.

    Men jag bjöd på tårta så fick en bra fika med jobbarkompisarna.

    Beror nog på jobb. Är det ett genomgångsjobb, som ICA, eller McDonalds då får man nog vara glad om man ens får ett "Hejdå"

    Nu har jag akademiker jobb sedan väldigt länge och blivit avtackad när jag slutat, blomma insamlad present, fika....

  • nnnnnnnn

    Jag är van vid att man själv bjuder på något och firar/säger hej då till sina arbetskamrater eller iallafall ställer en godisskål i personalrummet/köket med en lapp "Tack för den här tiden! /NN"

    Nu i coronatider kanske jag hade gjort små påsar med några praliner/godisbitar till varje person, så att alla inte gräver i samma godisskål. Eller lagt lite på varje persons skrivbord.


    Har man tur får man en blomma eller  liknande av chefen eller kollegorna. Men oftast blir det bara att man själv bakar/köper något...

  • Anonym (Neo1293)
    Anonym (a) skrev 2020-04-29 16:34:59 följande:

    Jag har varit runt på massor av arbetsplatser senaste åren. Då är det visserligen mycket kortare tid (mellan 3 månader till 1 år), men det brukar vara så att den som slutar tar med sig något att fika (kakor, tårta, smörgåsar etc). Ingen avtackning från arbetsplatsens håll, men lite "hejdå" blir det ju i samband med fikat.

    Hade du med dig något som tack för den här tiden?


    Nej, arbetsplatsen har faktiskt som skriven policy att vid avslut av anställninge som varat i mer än 3 månader så ger arbetsgivaren en blomma på ett värde upp till 300 kr och tårta bjuds av arbetgivaren till arbetslaget. Om ingen annan som slutat under mina 5 år på arbetsplatsen bjudit på fika varför ska det helt plötsligt förväntas av mig? :)
Svar på tråden Konstig sista dag på jobbet