• Anonymsju

    Vad händer med mig? Börjar bli lite orolig.

    (Detta inlägg innehåller spyor)

    Vet att detta är omöjligt för andra att bedömma men tänkte ge ett försök, om någon vet vad det är för fel på mig.

    Ska försöka hålla det kortfattat. För 2 månader sedan gick det magsjuka på förskolan. Min 2,5 åring spydde 1 gång på natten några dagar efter det. Inget mer. Jag började spy enorma mängder/många gånger tills jag var helt tömd. Efter några dagar spyr sonen igen några gånger. Sambon spyr 1 gång på natten. Sen spyr sonen några gånger en natt. Detta händer lite utspritt på ca 1,5 vecka. Det går några dagar mellan spyorna, vilket hon tyckte va konstigt? Jag drabbades även hårdast med kräkningar och illamående, vilket också jag tyckte va märkligt då jag varit magsjuk 2 gånger i mitt liv när jag var barn.

    Vi blir friska, det går 2 veckor. En dag är jag hemma med sonen pga snorig, började helt plötsligt må lite illa på eftermiddagen som blev värre, började sen spy/bajsa vatten ca 20 gånger tills jag va helt tömd (ursäkta för vidrigt uttryckt, men det var vidrigt) låg i duschen och kunde inte röra mig. På kvällen mår jag bättre, bara matt osv. Det blev inget mer sen. Bara jag som blev asdålig en eftermiddag.

    Idag hände mig exakt samma sak. Nu har det gått 2 månader. Sonen har varit hemma hela veckan pga hosta så han kan ju inte ha dragit hem nåt till mig utan att själv bli sjuk? Jag började må illa idag på eftermiddagen, följt av ett riktigt spy kalas hela eftermiddagen tills jag är helt tömd, hann inte ens från sängen till badrummet trots nära. Det är som att nåt attackererar min mage och stöter bort allt. Vidrigt.

    Somnade 1 timme, vaknade för en stund sedan och mår bättre, känner mig inte spyfärdig eller speciellt illamående. Bara matt.

    Någon som kanske kan ha någon idé om vad som händer?

    Jag är som sagt aldrig magsjuk, och är detta ens magsjuka? Kan jag vara sjuk i nåt annat?

    (Jag spydde i 25 v i min graviditet så test har jag redan tagit, och jag har mens nu, så det är uteslutet)

  • Svar på tråden Vad händer med mig? Börjar bli lite orolig.
  • Anonymsju

    Tror att jag precis redde ut detta med ett samtal med min mamma. Jag drack smoothie förra gången innan jag blev dålig, och även idag. Brukar ta påsen med linfrön och hälla i, utan att mäta (slarvigt jag vet)

    Har aldrig reflekterat över att linfrön kan bli farligt, men efter lite läsning så verkar det som jag fått i mig för mycket vätecyanid.

  • Anonymsju
    nnnnnnnn skrev 2020-04-29 20:00:45 följande:

    Insåg direkt att det kanske hållit på för länge för att vara det,

    Ring 1177 och rådfråga


    Tack för svar, men det verkar vara för hög mängd med linfrön jag mixat ner i min smoothie..
  • Anonymsju

    Det var chiafrön jag hade i, inte linfrön. Någon som vet om chiafrön kan ge förgiftning av för mycket?

    Det verkar inte som det när jag läser runt, då är jag tillbaka på ruta 1 och har ingen aning om varför detta händer mig. Nu mår jag bra, så magsjuka är det inte.

  • Anonymsju

    Babyspenat, fryst ananas, frysta advocado kuber, havremjölk, chiafrön, spirulina & chlorella pulver.

    En smoothie jag brukar göra och gjort i flera år. Brukar även ha i grönkål vilket jag hade sist och trodde den va dålig kanske, men förmodligen är det nåt annat.

  • Anonymsju

    Någon som kan ha en idé? Kan tillägga att sonen varit lös i magen i 2 dagar, men hans pappa har ju också bytt blöja och inte blivit dålig. Jag är super noga att tvätta händer efter blöjbyte, men kanske nån bakterie min mage inte tål? Har för övrigt en tålig mage, är inte känslig för nåt knappt.. Så tycker detta är så konstigt. Får panik på tanken att jag kunde varit på jobbet när detta händer.. har bara haft tur att jag båda gångerna har vabbat.

  • Pkb

    Jag tänker typ bråck på magmunnen, magkatarr eller något sådant. Om det inte är så att du är allergisk mot någon mat.

  • Anonymsju
    Pkb skrev 2020-04-30 22:25:03 följande:

    Jag tänker typ bråck på magmunnen, magkatarr eller något sådant. Om det inte är så att du är allergisk mot någon mat.


    Jag har ju inte ont i magen alls, har man inte det vid magkatarr? Som sagt det har börjat med ett illamående från ingenstans, men inget magont. Men ska läsa lite om det, tack för svar!
  • Litorina

    Fy vad vidrigt det låter. Stackars dig! Kan någon förpackning med det du har i smoothien varit dålig? Bakterier i spenaten, ananasen eller avokadon tex? Sitter det någon skit i något skrymsle i din mixer?

  • Anonymsju
    Litorina skrev 2020-04-30 22:47:54 följande:

    Fy vad vidrigt det låter. Stackars dig! Kan någon förpackning med det du har i smoothien varit dålig? Bakterier i spenaten, ananasen eller avokadon tex? Sitter det någon skit i något skrymsle i din mixer?


    Ja det är asvidrigt. Och börjar bli skrämmande nu att jag inte vet när det kan slå till eftersom jag inte vet vad det är. Har mått bra idag och inte spytt något mer sen igår eftermiddag, så magsjuka är väl uteslutet.

    Allt jag hade till smoothien var nyinköpt, och babyspenaten var fräsch. Jag har ju druckit smoothie i flera år och aldrig reagerat.
  • Anonymsju
    Anonymsju skrev 2020-04-30 22:55:31 följande:

    Ja det är asvidrigt. Och börjar bli skrämmande nu att jag inte vet när det kan slå till eftersom jag inte vet vad det är. Har mått bra idag och inte spytt något mer sen igår eftermiddag, så magsjuka är väl uteslutet.

    Allt jag hade till smoothien var nyinköpt, och babyspenaten var fräsch. Jag har ju druckit smoothie i flera år och aldrig reagerat.


    Tror inte min mixer har nån baktiere. Diskar den väldigt noga och den är gjort av glas och har inte haft den jättelänge.
  • TheDucky

    Din magsjuka första gången kanske rubbade bakterierna i mage och tarm och nu när du äter något som får dem svårare att hantera det?

    Jag kan bli sån efter magsjuka. Och tar 3 månader innan magen är normal igen. Så då äter jag bara snälla saker. Och inget tillfälle när jag har fått magsjuka har varit den andra lik. Så tror inte du kan räkna med hur du mått som barn.

  • Anonymsju
    TheDucky skrev 2020-05-01 21:57:22 följande:

    Din magsjuka första gången kanske rubbade bakterierna i mage och tarm och nu när du äter något som får dem svårare att hantera det?

    Jag kan bli sån efter magsjuka. Och tar 3 månader innan magen är normal igen. Så då äter jag bara snälla saker. Och inget tillfälle när jag har fått magsjuka har varit den andra lik. Så tror inte du kan räkna med hur du mått som barn.


    Okej så kanske det är, intressant. Men känns så sjukt att det ska vara såhär. Från att må bra till att en kran öppnar sig och jag bara spyr tills allt maginnehåll är ute. Aldrig varit med om liknande. Men vad är det som triggar igång det då? Det kan såklart ingen annan svara på, men fy vill så gärna veta vad jag ska undvika eller göra för att det här inte ska hända.
  • cosinus

    alltså det är inte omöjligt att få helt olika symtom på magsjuka.

    Min yngsta drog ofta hem magsjuka från dagis när hon var liten där vi aldrig fattade att det var magsjuka föränn bröderna kräktes som galningar.

    Efter ett tag såg vi ett mönster. Yngsta något lös i magen (läs inte lika förstoppad som vanligt) och lite mindre matglad. De två brorsorna kräktes som fontäner någon dag senare. Ingen annan sjuk.

  • Anonymsju
    cosinus skrev 2020-05-01 22:29:40 följande:

    alltså det är inte omöjligt att få helt olika symtom på magsjuka.

    Min yngsta drog ofta hem magsjuka från dagis när hon var liten där vi aldrig fattade att det var magsjuka föränn bröderna kräktes som galningar.

    Efter ett tag såg vi ett mönster. Yngsta något lös i magen (läs inte lika förstoppad som vanligt) och lite mindre matglad. De två brorsorna kräktes som fontäner någon dag senare. Ingen annan sjuk.


    Okej då är det kanske magsjuka ändå. Han är ju riktigt dålig i magen, och magsjuka har gått på förskolan, men tyckte det kändes långsökt då han senast gick i fredags och blev dålig i magen i tisdags. Sen även konstigt att jag bara spyr som en fontän en eftermiddag några timmar, har alltid trott magsjuka håller i sig några dagar.
  • TheDucky
    Anonymsju skrev 2020-05-01 22:21:19 följande:

    Okej så kanske det är, intressant. Men känns så sjukt att det ska vara såhär. Från att må bra till att en kran öppnar sig och jag bara spyr tills allt maginnehåll är ute. Aldrig varit med om liknande. Men vad är det som triggar igång det då? Det kan såklart ingen annan svara på, men fy vill så gärna veta vad jag ska undvika eller göra för att det här inte ska hända.


    Tja svårt att säga men allt det du har i din smoothie hade min mage inte klarat av. Speciellt ananasen. Allt som är surt, för basiskt, för mkt krydda/starkt och för fett måste jag utesluta iaf. Brukar dricka och äta blåbär så mår iaf min mage bättre.

    Sen som vissa säger kan vara magsjuka igen eller början på covid-19.
Svar på tråden Vad händer med mig? Börjar bli lite orolig.