• agge20

Har vi råd?

Hej! Jag och min sambo är väldigt sugna på att skaffa barn och har varit länge, jag fyller 21 och han 25. Är lite orolig över ekonomin, därav vågar vi inte försöka än. Han får ut 26/27000 i månaden och jag 14/15000, vilket med mammapeng väl blir typ 8000 (?) Vi har rätt höga utgifter med bostadslån osv men jag har räknat lite på det och efter alla räkningar har vi ca 16 000 kvar i månaden att leva på, det borde väl räcka eller?? Vill att allt ska bli så bra som möjligt. Mvh :)

• Svar på tråden Har vi råd?
  • Anonym (Julle)

...och tänk på att du behöver kunna försörja dig och barnet om ni skulle bli ensamma.

• Anonym (Ja)

Vi var i en betydligt sämre sits, men det gick. Jag var student utan SGI, min man fick ut typ 18 000, hyran låg på 10 000 för vår trerummare, sedan el, hemförsäkring, internet o.s.v. ovanpå det. Jag fortsatte plugga på distans även med bebisar och fick därmed ut 10 000 (maken jobbade). När allt var betalt hade vi kvar ungefär 14 000 kr. Maken pendlade, vilket åt ca 2500 kr = 11 500 kr kvar. Med barnbidraget blev det m.a.o ca 12 000 kr.

Det gick UTMÄRKT. Så bra att vi skaffade ett till barn. Sparade till en kontantinsats till ett hus, och flyttade så snart jag fått tillsvidareanställning (6 månader efter examen, barnen var ca 1,5 och 2,5 år då).

Ni har redan boendet, och har mer kvar efter allt är betalt än oss, och givetvis vettiga SGIer - kör på! Det är underbart att skaffa barn hyfsat ungt, då hinner man skaffa så många man vill utan stress. Tänk de som får första vid 34-35 och vill ha 3 barn - då är det bråttom! Vi väntar istället fjärde nu vid 30 Så är man inte jättegammal sedan när barnbarnen kommer heller tänker jag.

• agge20
    Studentpappa skrev 2020-04-30 21:00:05 följande:
    Kanske utifrån din ts där du skriver att ni har 40 000:- netto och 16 000:- kvar efter räkningar. Det borde då rimligtvis vara ca 24 000:-
    Okej, fattar att det kunde missförstås... Menade 16000 kvar om jag skulle tjäna 8000, dvs när jag är mammaledig :)
  • agge20
    agge20 skrev 2020-04-30 22:55:09 följande:
    Okej, fattar att det kunde missförstås... Menade 16000 kvar om jag skulle tjäna 8000, dvs när jag är mammaledig :)
    Vad fint svar, tack <3
  • nnnnnnnn

De flesta försöker att spara dagar under första året = får inte ut så mycket i föräldrapenning. Därför kan det vara en riktigt bra idé att spara undan så mycket ni bara kan nu.

Tex kan ni räkna på hur mycket ni får ut under första året, låt säga att först är båda lediga tex 10-15 veckor tillsammans, för att starta er lilla familj tillsammans, sen kanske han jobbar 50-80% under 4-6 månader och du är helt ledig men tar inte ut någon föräldrapenning (eller kanske 1-3 dagar/vecka) och sedan är han helt ledig och du jobbar 50-80% under 4-6 månader.
    Hur mycket pengar får ni då in under barnets första år? Testa att leva under de ekonomiska förutsättningarna under minst ett halvår, gärna ett år, spara allt annat ni får in = ni har en bra förståelse för hur det är ekonomiskt och dessutom har ni ett rejält sparande att ta av för inköp och oförutsedda utgifter.

Tänk på att eftersom du har så låg inkomst, vore det bra att försöka höja den under det året ni sparar till barn.

Och tänk på att eftersom du har så låg inkomst är det smartare att din partner tar ut föräldradagarna, eftersom varje dag är värd så mycket mer då.

Kolla gärna trådar om hur man kan planera sin föräldraledighet. Det finns fler sätt än att ena jobbar 100% och andra är 100% ledig under 1 år och sedan byts man av eller sätter barnet i förskolan.

• Anonym (Ja)

Vill fortsätta lite också

Vi sparade ju på dagar genom att jag pluggade på distans, först när yngsta barnet var 1 år började min man ta ut dagar, och jag började arbeta. Då plockade han 5 dagar/vecka tills han plockat ut 180 dagar/barn, sedan började de förskolan när de var en bit över 2 år och 3 år. Så det finns ju förstås sina fördelar att plugga också om man orkar göra det med barn! I form av sparad dagar alltså

• Anonym (Hej)

Om du ska få ut 8000 med den lönen du har måste du nog ta ut föräldrapenning 7 dagar i veckan, och isåfall kommer du inte ens kunna vara hemma ett år.

Försök se om ni får ihop en budget om du tar max 5 dagar i veckan för att få va hemma lite mer.

Fp blir alltid lägre än man tror den blir. Om jag tar ut 4 dagar i veckan får ja ut 9500 på det. Och min lön är 31.000

• Anonym (Julle)
    Anonym (Ja) skrev 2020-04-30 22:14:08 följande:

Vi var i en betydligt sämre sits, men det gick. Jag var student utan SGI, min man fick ut typ 18 000, hyran låg på 10 000 för vår trerummare, sedan el, hemförsäkring, internet o.s.v. ovanpå det. Jag fortsatte plugga på distans även med bebisar och fick därmed ut 10 000 (maken jobbade). När allt var betalt hade vi kvar ungefär 14 000 kr. Maken pendlade, vilket åt ca 2500 kr = 11 500 kr kvar. Med barnbidraget blev det m.a.o ca 12 000 kr.

Det gick UTMÄRKT. Så bra att vi skaffade ett till barn. Sparade till en kontantinsats till ett hus, och flyttade så snart jag fått tillsvidareanställning (6 månader efter examen, barnen var ca 1,5 och 2,5 år då).

Ni har redan boendet, och har mer kvar efter allt är betalt än oss, och givetvis vettiga SGIer - kör på! Det är underbart att skaffa barn hyfsat ungt, då hinner man skaffa så många man vill utan stress. Tänk de som får första vid 34-35 och vill ha 3 barn - då är det bråttom! Vi väntar istället fjärde nu vid 30 Så är man inte jättegammal sedan när barnbarnen kommer heller tänker jag.

Men hur hade det gått för er om du eller din man hade blivit sjukskriven när barnen var små? Hade ni klarat er på föräldrapeng och sjukpenning? Så fick vår familj leva ett bra tag.
  • agge20
    Anonym (Hej) skrev 2020-05-01 15:22:18 följande:

Om du ska få ut 8000 med den lönen du har måste du nog ta ut föräldrapenning 7 dagar i veckan, och isåfall kommer du inte ens kunna vara hemma ett år.

Försök se om ni får ihop en budget om du tar max 5 dagar i veckan för att få va hemma lite mer.

Fp blir alltid lägre än man tror den blir. Om jag tar ut 4 dagar i veckan får ja ut 9500 på det. Och min lön är 31.000

Hur kan du få så lite? Jag kanske är dum men är det inte 80% av lönen? Hur klarar sig folk som tjänar betydligt mindre än dig då? Och det är många...
  • agge20
    Anonym (Ja) skrev 2020-04-30 22:14:08 följande:

Vad fint skrivet, tack <3
Svar på tråden Har vi råd?