• Anonym (Kråkan)

Ovän med min bästa vän. Känner inte att jag klarar detta

I helgen blev jag ovän med min bästa vän.

Vi va på fest hos en gemensam manlig vän. Denna vännen har ett beteende att han tror han kan ge oss alkohol och festa sen får man inte åka hem. Hon har större erfarenhet utav detta än jag, då dom umgås mer och bor närmre.

Min bästa vän somnade och min kill-kompis som va med somnade också. Trodde han vi va hos också sov. Så jag började ringa efter skjuts då jag inte ville va kvar. Då hör den mannen det och spänner ögonen i mig och säger - du ringer runt en massa karlar och vill ha k*k. Situationen blev värre varpå min killkompis vaknar och ringer efter hjälp då han med va rädd. När skjutsen va på plats försökte han hålla mig kvar och låsa dom ute. Så han som kom för o hjälpa oss fick panik och blev arg. Jag såg aldrig vad som hände där men han som inte lät mig åka hem fick tydligen två smällar.

Sen dess har inte min bästa vän pratat med mig. Har försökt nå henne och skrivit sms. Dels där jag tar mitt ansvar i det hela om alkoholen (händer inte sånt när människor är nyktra) sen där jag även påpekar då hon fått uppleva samma sak med han. Och inte fått gå hem. Att jag inte vill förstöra våran vänskap för detta men att jag vill prata med henne.

Vet inte mer vad jag ska göra? Mår jättedåligt utav detta. Vi har varit vänner nu i över 12 år och inget jag vill kasta bort. Någon med liknande erfarenhet eller kan ge mig tips.

Mvh kråkan

• Svar på tråden Ovän med min bästa vän. Känner inte att jag klarar detta
  • Anonym (Jag)

Jag har mist en vän som jag kände sedan barndomen. Hon fick barn och plötsligt fick man aldrig tag på henne, hon hann aldrig ses och till slut svarade hon inte på varken sms eller samtal. Det bara tog långsamt slut. Fick aldrig nån förklaring eller avslut. Skickade några Sista meddelanden men fick inte svar. Vi var bästa vänner sen lågstadiet. Jag menar, sånt är livet, livet går vidare... Men visst är det tråkigt.

I ditt fall verkar det ju som din väninna inte är riktigt sjysst mot dig, du har försökt och inte gjort något fel men hon tiger. Kanske hon inte vågar stå upp för dig mot denne man? Kanske han hotar henne?? Kanske hon väljer honom framför dig, idiotiskt nog. Svårt att ge dig råd, låter inte som din väninna agerar särskilt vuxet, klokt, sjysst eller trevligt. Svårt att fortsätta vänskap med nån som gör sådär. Men du får väl bara vänta tiden ut och se om hon come around eller om hon valt bort dig. Jävligt tungt, men då är hon ju inte den vän du vill ha heller...

Försök träffa lite andra vänner och hålla dig upptagen. Jag förstår att du lider. Jag mådde så skit av att min bästa vän inte svarade i telefon och bara liksom gled iväg så jag fick veta på Facebook att hon fått er till barn. Då var det liksom sista droppen och jag fattade att vi inte var goda vänner mer. Ingen aning vad som hände. Så jag vet hur det känns. Du har knappast gjort något fel. Stor kram och försök orka vidare! Alla vänskaper är inte menade för hela livet.

• Anonym (Emma)

Ser ingen anledning tull varför du ska be om ursäkt eller ta ansvar för något som hände. Du ville hem en idiot betedde sig som en idiot och fick ta konsekvenserna av sitt egna beteende. Har inget med dig att göra och absolut inte ditt ansvar!

• Anonym (m)

Att hålla kvar någon mot sin vilja är olagligt, så det är inte du som gjort fel
    Tur att dina kompisar kom och hämtade dig

• Drottningen1970

Hon är alltså arg på dig för att du utsatts för ett brott sv hennes andra vän.... well...

Du behöver nya vänner...

• Fiona M

Fattar inte alls.Vad är hon arg för, vad tyckte hon du gjort fel?

• Earlgrey

Jag tycker att du verkar mera vuxen och mogen än din vän......om hon inte förstår att det är obehagligt för dig att bli kvarhållen....och att hon borde inte själv umgås med en sån kille...tyvärr så kanske inte er vänskap håller, förstår att du mår jättedåligt men bra att du kan sätta gränser. Jag tycker att du får ta en dag i taget och prata av dig med någon annan vän....du klarar det ...en dag i taget.....kram

• Earlgrey

Jag tycker det är manipulativt beteende att bjuda på alkohol och sen kräva att gästerna sover över....

• bullen1984

EHH SKÄMTAR NI?

Du LÄMNADE alltså henne där???? Utan att tycka att det är konstigt?? 
    HERREGUD!!!! Jag hade blivit så sjukt besviken om min kompis lämnade mig med en aggressiv person och försökte fly utan att tänka på mig.

Du måste be om ursäkt. Ju längre tid du väntar desto mindre är chansen att ni kommer kunna bli vänner igen. 
    Skriv att du vill träffas och prata och att du har jätte dåligt samvete.

• Anonym (?)

Vad hände med henne när du åkt? Kanske hon blev våldtagen? Misshandlad? Vet du att hon är ok? Ni borde ringt polisen.

• Pope Joan II
    bullen1984 skrev 2020-05-01 05:31:34 följande:

EHH SKÄMTAR NI?

Du LÄMNADE alltså henne där???? Utan att tycka att det är konstigt?? 
    HERREGUD!!!! Jag hade blivit så sjukt besviken om min kompis lämnade mig med en aggressiv person och försökte fly utan att tänka på mig.

Du måste be om ursäkt. Ju längre tid du väntar desto mindre är chansen att ni kommer kunna bli vänner igen. 
    Skriv att du vill träffas och prata och att du har jätte dåligt samvete.

Vad är det för konstigt med det? Ts skriver ju att hennes väninna brukar umgås med den underliga mannen och att hon "har större erfarenhet utav detta". Då kan man väl anta att väninnan tycker att alkoholen och den dominante mannens sällskap är viktigare än att få gå när hon så önskar. 

Jag tycker att ts ska undvika destruktiva sammanhang och eftersom väninnan verkar söka sig till just sådana så tycker jag att ts ska försonas med tanken på att de två inte bör umgås. 

Ts: sörj men låt bli att ta upp kontakten igen. Det låter inte som om det här handlar om personer du ska ha som vänner. 
Svar på tråden Ovän med min bästa vän. Känner inte att jag klarar detta