• editeds

Bim juni 2020

H0nd3ndär skrev 2020-06-04 08:20:23 följande:

Men jippi eller inte. Min cykel fortsätter krångla rejält. Första cykeln vart 35 dagar. Tveksam till äl men om då endast 4 dagar lutealfal. Denna cykeln blev 26 dagar. Tydlig äl med både tester, sekret och temphöjning. Lutealfasen blev 7 dagar. Hoppas nästa cykel blir bättre.

Gissar att det beror på lågt progesteron pga högt prolaktin. Någon som har koll på sådant? Före yngsta hade jag med kort lutealfas men 10-11 dagar och blev ganska snabbt gravid så vart ändå ok. Ammade inte. Nu gissar jag att det är amningen som fortfarande stör. Fick tillbaka mensen när yngsta vart 15 mån då jag friammar (säkert 30 ggr/dygn i snutte). Nu är yngsta snart 17 mån. Gillar myset amningen ger med 7 dagar lutealfas funkar ju inte...

Osäker på nästa bim. Runt månadsskiftet antagligen.

Jag ammar också fortfarande, har försökt dra ned på det för att få bättre ägglossning. Har en lutealfas på ca 9-10 dagar. Tycker dock inte att det har gjort någon större skillnad på att dra ned på amningen... kanske tar ett tag. Att minska/ta bort nattamning är ett råd jag fått.

Har BIM i slutet på månaden så vi får se. Jag hoppas verkligen på denna gång.

Har slutat med allt koffein (kaffe, cola, te) sen två månader och har fått en något "bättre" cykel, drar även ned på socker denna månad för att testa.
  • editeds
    Undrandee skrev 2020-06-04 13:11:50 följande:

jag undrar om det finns fler här med korta lutealfaser?

Jag fick höra av gyn när jag ringde och var orolig för min korta lutealfas att "nej nej tiden mellan äl och mens är alltid 14 dagar, men tiden mellan mens och äl kan variera"

Jag fattar ingenting. varför får jag då positiva äl tester 9-10 dagar innan mens??

Har också kort lutealfas! Mellan 9-10 dagar. Om jag förstått det rätt är det kvaliteten på gulkroppen som avgör hur lång den blir.
  • editeds
    H0nd3ndär skrev 2020-06-04 14:38:32 följande:
    Hur gammalt är barnet du ammar? Och hur länge har du haft mensen tillbaka?

Försöker också hålla nere kaffe och te. Inte minst för att slippa detoxen som sedan sker när det väl tagit sig och jag mår illa av bara lukten (vart så båda gångerna). Cola är åratal sedan.

Tror med nattamningen är en stor bov. Men ack så smidigt...
    19 månader, jag har haft mensen tillbaka i ett halvår ungefär. Cyklerna har varierat i längd mellan 26-35, men verkar bli lite stabilare ju fler cykler som går.
Svar på tråden Bim juni 2020