Abstinens från kaffe, mår pyton
Jag har ett problem med kaffe, tro det eller ej. Jag blir beroende av koffeinet, och mår sedan jättedåligt när jag inte får mitt kaffe.
Det handlar alltså inte om att jag mår dåligt av kaffe, tvärt om. Jag kan dricka en hel kanna med starkt kaffe, och sedan lägga mig och sova.
Om jag dricker 3-4 koppar kaffe om dagen, och sedan slutar tvärt, så får jag fruktansvärda abstinensbesvär, som pågår i flera dagar, bland annat:
Svår huvudvärk, i/bakom/runt ögonen, som flyttar ner i ansiktet
Illamående och kräkningar
Extremt lättirriterad och känslig.
Torr i ögonen.
Förstoppning
Jag märkte inte av dessa problem medans jag snusade, men när jag slutade för några år sedan började problemen. Tydligen har nikotin en inverkan på hur kroppen hanterar koffein.
I början trodde jag att besvären berodde på migrän eller stress, eftersom problemen alltid kom under tex resor(när jag inte drack kaffe för att slippa besöka toaletter hela tiden). Tills en dag när jag var på resande fot, och hade så svår huvudvärk och illamående att jag var på väg till akuten innan min partner krävde att jag åtminstone provade att dricka en kopp kaffe först.
Från den dagen fick jag trappa ner mitt kaffedrickande med väldigt små steg, i ett antal veckor, för att inte må pyton. På många sätt var det svårare att sluta med kaffet än med snuset.
Idag är jag helt fri från kaffe, te eller andra varma drycker. Jag föredrar att ha det så, eftersom livet blir enklare. Jag hade också problem på jobbet, eftersom jag kände av små variationer i intaget. Om jag drack automatkaffe(svagare, innehåller mindre koffein) en dag märkte jag det på eftermiddagen, med illamående och huvudvärk.
En del upplever att dom får mindre ångest, och sover bättre, när dom slutat med kaffe. Jag har inte märkt av något av dom sakerna, däremot har jag några fördelar:
Färre extraslag
Lägre vilopuls
Stabilare pigghet, inga dippar/toppar
Färre toalettbesök
Konstigt nog saknar jag inte smaken av kaffe, jag kan däremot sakna det sociala med att dricka en kopp kaffe. Jag ser inte någon poäng med att ersätta det med något te/örtte/varmchoklad etc.. däremot.
Koffeinabstinens är väl dokumenterat, och har blivit en erkänd "sjukdom" med en egen DSM-kod.
www.theravive.com/therapedia/caffeine-withdrawal-dsm--5-292.0-(f15.93)
Enligt studier är ungefär 1-2% av kaffedrickarna så beroende av sitt kaffe att dom får samma problem som jag. Jag misstänker att många, precis som jag, kanske tror att det beror på något annat. Jag har fortfarande inte hittat någon annan. Finns det någon där ute som känner igen sig?