• ankan6

    Förlossning utan partner pga corona

    Min sambo har blivit krasslig med luftvägssymptom och verkar inte krya på sig nu med två dagar kvar till planerat snitt...Så vi försöker ställa in oss så gott det går på att jag kommer vara ensam under hela vistelsen och att han kommer att missa allting. Någon annan som är/har varit i samma sits? Hur kändes det, och hur gick det? Gick det bra att vara ensam på BB? Hur kändes det att få de första dagarna ensam, påverkar det anknytningen mellan pappan och barnet? Tror ni de tillåter att man filmar/facetimear under en operation?

    Förstår såklart att det löser sig och att det inte är någon enorm katastrof så länge allt går bra, men det är förstås tråkigt att inte få dela upplevelsen av att ens första barn kommer till världen!

  • Svar på tråden Förlossning utan partner pga corona
  • Anonym (Anonym)

    Har du fått pratat med sjukhuset/förlossningen? Vet om iallafall två fall på ett sjukhus där partners inte har varit välkomna in på eftervården (enligt de riktlinjer som kom för ngn månad sedan, källa: Aftonbladet som hade en samlad artikel med samtliga BB i Sverige) men att undantag på det specifika sjukhuset görs för partners till kvinnor som förlöst via snitt. Just pga det stödet som krävs efteråt. Att man inte får bära tungt och så.

  • ThreeCherries

    Planerad snitt dessutom - innebär det att någon av personalen får ta vara på bebis en tid efteråt? För visst sövs man på planerad snitt?

  • ThreeCherries

    Känner med er! Jag skulle inte alls oroa mig för anknytningen mellan barnet och pappan i alla fall, barnet har gott om tid och utrymme att anknyta till pappa när de sedan ses <3

  • ankan6
    Anonym (Anonym) skrev 2020-05-02 11:53:42 följande:

    Har du fått pratat med sjukhuset/förlossningen? Vet om iallafall två fall på ett sjukhus där partners inte har varit välkomna in på eftervården (enligt de riktlinjer som kom för ngn månad sedan, källa: Aftonbladet som hade en samlad artikel med samtliga BB i Sverige) men att undantag på det specifika sjukhuset görs för partners till kvinnor som förlöst via snitt. Just pga det stödet som krävs efteråt. Att man inte får bära tungt och så.


    Har också hört att de gjort undantag! På mitt sjukhus har de sagt att frisk partner får vara med under förlossning/operation men sen får lämna. Men om han nu är sjuk och hostar antar jag att han oavsett inte får medverka överhuvudtaget, även om de nu annars skulle göra undantag för oss också?
  • Anonym (J)
    ThreeCherries skrev 2020-05-02 12:02:24 följande:

    Planerad snitt dessutom - innebär det att någon av personalen får ta vara på bebis en tid efteråt? För visst sövs man på planerad snitt?


    Nej, söver endast vid urakut snitt
  • ankan6
    ThreeCherries skrev 2020-05-02 12:02:24 följande:

    Planerad snitt dessutom - innebär det att någon av personalen får ta vara på bebis en tid efteråt? För visst sövs man på planerad snitt?


    Tack <3

    Nej man är vaken men bedövad från midjan ner så man skall räkna med att det tar ett tag innan man är på benen, och sen är många orörliga ett tag pga smärtan från snittet. Så ibland förstår jag det som att man behöver hjälp med precis allt och inte kan ta sig upp från sängen alls, vilket ju känns jobbigt och krävande om man nu måste ringa på sköterska vid minsta lilla så fort man skall röra sig eller lyfta barnet om partner inte är med...
  • ThreeCherries

    Hoppas någon kan hjälpa dig filma när bebis kommer ut då, så man kan visa pappan och ha kvar minnet sen <3 Otroligt dålig tajming, sjuk två dagar innan planerad snitt, fy vad besviken jag hade blivit (inte på mannen)! Men ni kommer nog klara detta jättebra och förhoppningvis möts du av förstående personal som har möjlighet att hjälpa med allt ni önskar. Det hoppas jag på!

  • Anonym (Puffar)

    Vill ge mitt stöd och hoppas allt blir fint och att pappa får se en film sen:)

  • ankan6
    ThreeCherries skrev 2020-05-02 14:04:19 följande:

    Hoppas någon kan hjälpa dig filma när bebis kommer ut då, så man kan visa pappan och ha kvar minnet sen <3 Otroligt dålig tajming, sjuk två dagar innan planerad snitt, fy vad besviken jag hade blivit (inte på mannen)! Men ni kommer nog klara detta jättebra och förhoppningvis möts du av förstående personal som har möjlighet att hjälpa med allt ni önskar. Det hoppas jag på!


    Ja det är minst sagt dålig timing!! Tycker inte minst så synd om honom att han missar allt, men man har ju hela livet på sig sen
  • cosinus

    En kollega missade sitt andra barns förlossning på grund av vinterkräksjukan.

    Tråkigt för honom. Tråkigt för frun. För barnet spelade det ingen roll och i det längre perspektivet så tyckte han väl inte det var hela världen, men som sagt tråkigt.

  • ankan6
    Anonym (Puffar) skrev 2020-05-02 16:31:41 följande:

    Vill ge mitt stöd och hoppas allt blir fint och att pappa får se en film sen:)


    Tack snälla
  • Anonym (tråkigt)

    Gud va trist! Jag är också rädd att det ska hända när det är dags för förlossning. Nu är det inte förrän i september, så mkt kan ändras. Men har du någon annan som kan komma med? Förälder, vän eller syskon?

  • Anonym (Kärring mot strömmen)

    Jag tror inte din partner får följa med. Han har fortfarande symptom två dagar innan så han kommer nog inte ens in i lokalerna öht.

    Klart du kan köra facetime men då får du se till att ställa upp cam så den är riktad mot dig hela tiden - obs! du måste be sjukhuset om tillstånd! Tänk på att batteriet kan ta slut. Jag vet inte hur lång tid ett snitt tar, men kan väl inte vara alltför länge. Å andra sidan kanske det är bättre att du kör det när snittet är klart och du har bebis på magen, vem vill se när de skär i dig och allt blod osv..? :s Pappan kan ju bli helt förtvivlad för det som är en helt normal procedur kan te sig väldigt skrämmande så där rakt in liksom.

  • ankan6
    Anonym (Kärring mot strömmen) skrev 2020-05-02 18:30:19 följande:

    Jag tror inte din partner får följa med. Han har fortfarande symptom två dagar innan så han kommer nog inte ens in i lokalerna öht.

    Klart du kan köra facetime men då får du se till att ställa upp cam så den är riktad mot dig hela tiden - obs! du måste be sjukhuset om tillstånd! Tänk på att batteriet kan ta slut. Jag vet inte hur lång tid ett snitt tar, men kan väl inte vara alltför länge. Å andra sidan kanske det är bättre att du kör det när snittet är klart och du har bebis på magen, vem vill se när de skär i dig och allt blod osv..? :s Pappan kan ju bli helt förtvivlad för det som är en helt normal procedur kan te sig väldigt skrämmande så där rakt in liksom.


    Nej alltså jag vet att han inte får följa med, det är ju det som är det som är hela grejen ingen av oss vill ju heller att han riskerar att föra in en smitta på sjukhuset så det är självklart att han stannar hemma.

    Ja det jag tänkte med att filma är just att de filmar när bebis är ute. Jag får (eller vill) inte heller se något och har ju ett skynke framför så jag tänkte mer be någon filma på den sidan så vi får se "samtidigt" när jag får upp bebis till mig.
  • ankan6
    Anonym (Kärring mot strömmen) skrev 2020-05-02 18:30:19 följande:

    Jag tror inte din partner får följa med. Han har fortfarande symptom två dagar innan så han kommer nog inte ens in i lokalerna öht.

    Klart du kan köra facetime men då får du se till att ställa upp cam så den är riktad mot dig hela tiden - obs! du måste be sjukhuset om tillstånd! Tänk på att batteriet kan ta slut. Jag vet inte hur lång tid ett snitt tar, men kan väl inte vara alltför länge. Å andra sidan kanske det är bättre att du kör det när snittet är klart och du har bebis på magen, vem vill se när de skär i dig och allt blod osv..? :s Pappan kan ju bli helt förtvivlad för det som är en helt normal procedur kan te sig väldigt skrämmande så där rakt in liksom.


    Nej alltså jag vet att han inte får följa med, det är ju det som är det som är hela grejen ingen av oss vill ju heller att han riskerar att föra in en smitta på sjukhuset så det är självklart att han stannar hemma.

    Ja det jag tänkte med att filma är just att de filmar när bebis är ute. Jag får (eller vill) inte heller se något och har ju ett skynke framför så jag tänkte mer be någon filma på den sidan så vi får se "samtidigt" när jag får upp bebis till mig.
  • ankan6
    cosinus skrev 2020-05-02 17:48:10 följande:

    En kollega missade sitt andra barns förlossning på grund av vinterkräksjukan.

    Tråkigt för honom. Tråkigt för frun. För barnet spelade det ingen roll och i det längre perspektivet så tyckte han väl inte det var hela världen, men som sagt tråkigt.


    Ja I det långa loppet spelar det väl mindre roll, det är nog mest för att det är vårt första barn som vi hade velat dela den upplevelsen tillsammans!
  • ankan6
    Anonym (tråkigt) skrev 2020-05-02 18:28:40 följande:

    Gud va trist! Jag är också rädd att det ska hända när det är dags för förlossning. Nu är det inte förrän i september, så mkt kan ändras. Men har du någon annan som kan komma med? Förälder, vän eller syskon?


    Ja den här pandemin är verkligen inte något man räknat med, det kan hända mycket på så kort tid... Håller tummarna för att det värsta blåst över tills det är dags för dig!

    Nej tyvärr har jag ingen annan som kan, eller som jag vill, skall följa med så jag lär bli ensam under hela vistelsen. Hört mycket gott om BB och så, men känns ändå jobbigt att behöva bli så assisterad om jag mår dåligt och inte ens kunna sköta barnet själv...
  • Anonym (tråkigt)
    ankan6 skrev 2020-05-02 18:58:16 följande:

    Ja den här pandemin är verkligen inte något man räknat med, det kan hända mycket på så kort tid... Håller tummarna för att det värsta blåst över tills det är dags för dig!

    Nej tyvärr har jag ingen annan som kan, eller som jag vill, skall följa med så jag lär bli ensam under hela vistelsen. Hört mycket gott om BB och så, men känns ändå jobbigt att behöva bli så assisterad om jag mår dåligt och inte ens kunna sköta barnet själv...


    Tack! Jaaa det förstår jag verkligen!! Man vill ju verkligen vara två om det! :/ Tycker man känt sig lite ensam i denna graviditet.. gå själv på allt som rör bebisen.
Svar på tråden Förlossning utan partner pga corona