• Anonym (?)

Normalt att känslor går upp och ner i förhållande?

Som titeln lyder. Är ung och i mitt första förhållande sedan är ett gäng år tillbaka, därav den eventuellt dumma frågan. Älskar honom jättemycket. Ibland känner jag mig jättekär. Ibland inte alls så kär. Känner såklart en djup grundkärlek, att jag älskar honom. Men de romantiska känslorna och attraktionen pendlar. Är det normalt? :) blir så orolig när det händer, rädd att jag är på väg bort från honom, men sen kommer de oftast tillbaka efter någon vecka eller månad och då känns allt väldigt härligt. Ibland är jag tokig i honom, ibland blir jag lite tokig PÅ honom. (Haha, en överdrift, men kan irritera mig ibland, men försöker att bara se de goda sidorna)

Tips på att bibehålla romantiken så gott det går i ett längre förhållande?

• Svar på tråden Normalt att känslor går upp och ner i förhållande?
  • Anonym (Normalt)

Ja, det är inget konstigt. Hur man mår för stunden påverkar hur man känner för sin partner. Ibland följer det menscykeln. Han kanske inte står lika högt i kurs när man har pms som när man har ägglossning.

• Lillmannen
    Anonym (Normalt) skrev 2020-05-02 13:18:58 följande:

Ja, det är inget konstigt. Hur man mår för stunden påverkar hur man känner för sin partner. Ibland följer det menscykeln. Han kanske inte står lika högt i kurs när man har pms som när man har ägglossning.

Det där med menscykeln är faktiskt intressant. Har tänkt på det många gånger utan att nämna nånting om det i längre relationer. Gissar att relationer gått i kras pga den.
  • Anonym (?)

Skönt att höra att det är normalt! Tack! Då behöver jag inte oroa mig. Håller med om att det finns ett visst samband, (väldigt sugen på han runt ÄL ;) ) men tycker snarare att man reagerar hårdare på saker som man normalt sett skulle ha reagerat på. Så du som kommenterade sist: även om pms , eller som jag har, pmds, kan påverka relationer väldigt negativt, så fortfarande: it takes two to tango!

• Anonym (?)

Även om det är lätt att allt man hållit inom sig helt plötsligt exploderar ur en då.... ;)

• Lillmannen
    Anonym (?) skrev 2020-05-02 15:03:37 följande:

Skönt att höra att det är normalt! Tack! Då behöver jag inte oroa mig. Håller med om att det finns ett visst samband, (väldigt sugen på han runt ÄL ;) ) men tycker snarare att man reagerar hårdare på saker som man normalt sett skulle ha reagerat på. Så du som kommenterade sist: även om pms , eller som jag har, pmds, kan påverka relationer väldigt negativt, så fortfarande: it takes two to tango!

Tror jag har levt i relationer med minst em tjej som skulle kunna skrivit samma trådstart. Det var inget annat ?fel? på henne men jag vet nästan att den cykeln måste påverkat henne väldigt mycket. Vi var tillsammans länge.
  • Anonym (?)
    Lillmannen skrev 2020-05-02 15:12:47 följande:

Tror jag har levt i relationer med minst em tjej som skulle kunna skrivit samma trådstart. Det var inget annat ?fel? på henne men jag vet nästan att den cykeln måste påverkat henne väldigt mycket. Vi var tillsammans länge.

Den påverkar många väldigt mycket! Det sorgliga är att vi kvinnor får ingen kunskap om det någonstans. Det borde verkligen läras ut i skolan. Led av vad jag trodde återkommande depressioner/trodde jag var typ bipolär innan jag efter 12 år, av en slump, läste en artikel om just pmds. Många som lider i tystnad och i ensamhet utan att veta vad som är fel och det är hemskt!
  • Anonym (Samma)

Jag tror också det har med menscykeln att göra. Jag är likadan; 7-8 dagar innan jag ska ha mens försvinner mina känslor och attraktionen för min kille och jag vill göra slut. Sen kommer de tillbaka igen på mensens 2-3:e dag. 

Sjukt att man ska behöva ha det såhär VARJE månad. Men om man är medveten om orsaken blir det lättare att stå ut och tänka rationellt, att det har med PMS att göra. Det kommer bli bättre.

• Anonym (?)

Har ni några tips på att bibehålla romantik/glöd då? ;)

Svar på tråden Normalt att känslor går upp och ner i förhållande?